Gå til innhold

9åring, mobil og nettvett


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en 9åring som har fått mobil av faren, en nyere Samsung og fri tilgang til alt. Den bruker han til å filme seg selv og kompiser med, før det legges ut på forskjellige medier, blant annet YouTube og TikTok. Faren synes det er helt ok, har ingen begrensninger for gutten når gutten er hos han. Jeg mener at det er helt uaktuelt, at en 9åring ikke ser konsekvensene av det han legger ut på nettet. Han har fått beskjed om at det er uaktuelt å legge ut noe, men det skjer likevel. Vurderer å anskaffe en mobil som bare kan ringe og sende meldinger med, som 9åringen kan bruke her hos meg. Jeg mener at han er altfor ung til å ha hele nettet tilgjengelig, og når han gang på gang legger ut videoer av seg selv, så viser han at han ikke gidder å bry seg om reglene jeg satt her i huset. Faren mener at han bare trenger noen kjøreregler for mobilbruken, men det har 9åringen vist flere ganger at han ikke bryr seg om, både hos far og hos meg. Å sette begrensninger på den mobilen han allerede har nå synes jeg er vanskelig, siden det er faren som har kjøpt den og han mener noe annet enn meg.

Hvilken regler og bruk av mobil har deres 9åringer? Er det jeg som er gammeldags?

Anonymkode: 5a681...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine barn har ikke hatt sosiale medier i det hele tatt som 9-åringer de. Må man ikke være 13 år for å opprette en youtube-kanal?

Vi har ikke vært helt nazi på aldersgrenser, f.eks fikk ene datteren min snapchat da hun var 12 år selv om det er 13-års grense, men hun var da faktisk en av fire jenter i klassen uten, og jeg synes det var greit at hun fikk det. 

Her i huset har vi alltid snakket mye om nettvett og det å legge ut bilder av seg selv og andre, og ingen har kunnet gjøre det før de var 12-13 år.

Anonymkode: ced50...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er streng, men mobilen her brukes KUN til familie. Kun til å ringe med, siden en 9 åring absolutt ikke har behov eller fatter konsekvenser over det de gjør!

Anonymkode: e4fc8...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er flere med grenser! Jeg mener at han er for ung, at han ikke trenger å ha alt dette tilgjengelig nå, at den tiden kommer. Men faren mener at den teknologiske utviklingen går fremover og at det er viktig at gutten henger med i utviklingen. 

Hi

Anonymkode: 5a681...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere foreldre ikke er enige om regler kommer du nok for kort om du kjøper en mobil han kan ha hos deg bare og en hos faren. 

Nå er det 13års grense på de flest ting og 12år på noe. Selv youtube er det 13års grense på. 

Jeg fulgte grensene på hva de fikk lov til og ikke, men sperret ikke noe for jeg vet de uansett ser på det og da vil jeg heller ha mulighet til å sjekke logger for hva de har sett på. Slik at jeg kan ta en samtale med ungene. Mine unger vet jeg skal sjekke logger når jeg vil, jeg skal få lov å gå inn på akkurat det jeg vil for å sjekke. Mener de det er noe jeg ikke bør se har de fått beskjed om at de da heller ikke skal legge ut eller se på slikt, for om de vil eller ikke så tar jeg den samtalen med de. De har også skjønt at en mamma vet veldig mye, mye mer enn de tror. Etter en slik samtale skjønte de hva jeg mente, selv om de ikke hadde gjort noe farlig så var ikke samtalen med mamma veldig morsom. 

Du og faren bør gå på ett nettvettkurs sammen for så å snakke sammen og bli enige om samme regler, for med ulike regler så blir det bare kluss for alle. Du må nok svelge noen kameler, det må også faren og barnet. 

Det er veldig viktig å tenke på at om du sperrer for alt hjemme, så kommer barnet til å se det som det vil se andre steder og da har du null kontroll. Jada, det begrenser det kanskje noe, men da har du ingen mulighet til å finne ut hva barnet ditt faktisk ser og gjør. Det er nesten som å lukke øyne og tro en ikke får med seg hva som skjer rundt seg. Jeg har en unge som skravler om alt og ingenting og jeg må si jeg har fått høre mye rart om hva hennes venner ser og gjør på nett. Heldigvis så kommer hun og spør meg, jeg skal si jeg har blitt satt ut mange ganger men det er helt greit for mye av denne infoen vil jeg heller gi enn at hun søker på nett. 

Anonymkode: 0fa51...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9 åring har ingen begrensninger, men hun har nettvett. Legger ikke ut ting om andre og tik tok videoene er kun synlige for vennene hennes. 

Anonymkode: d9488...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Samsung kan man sette opp Family Link og foreldrekontroll. Det har jeg på nettbrettet til min 9åring. Ingenting kan lastes ned uten at jeg godkjenner og flere nettsider + søkeord har jeg blokkert. Sosiale medier er uaktuelt. Hun er 9 år, impulsiv og med lav konsekvenstenkning som barn flest. Vi snakker om nettvett, men hun er absolutt ikke klar for frislipp alene ut i den store verden. 

Telefonen hennes er en gammel iphone (arv etter meg). Heller ikke på den kan hun laste ned uten godkjenning og mye er sperret. Den er primært til å ringe med og sende sms. 

Anonymkode: 63ab9...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

min 6 åring ser på youtube, ingen aldergrense der

Anonymkode: 985d4...45a

Det var ikke spørsmålet. Lær deg norsk, BW

Anonymkode: 11eeb...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min straks 9-åring har telefon, men helt uaktuelt at han skal publisere videoer. Det er naivt å tro at ens barn ikke kan havne i problemer, eller at mennesker med uærlige hensikter tar kontakt. Det skjer daglig. 

Han har Snapchat, med lukket til at kun venner kan skrive/og sende bilder. Og han har kun venner fra klassen på vennelisten

Anonymkode: 11eeb...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 21.34, Anonym bruker skrev:

Men faren mener at den teknologiske utviklingen går fremover og at det er viktig at gutten henger med i utviklingen. 

Hi

Anonymkode: 5a681...7c2

Dette er en av de mest tilbakestående unnskyldningen jeg hører. Å la unger mobbe hverandre på nett, utsette seg selv for risiko, ta opp dumme videoer og publisere den på YouTube har svært lite med å «følge den teknologiske utviklingen» å gjøre.

 

Anonymkode: 73b2b...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...