Gå til innhold

Kan man nektes å spise nøtter på fritida fordi man har en elev med nøtteallergi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av den andre tråden. 

Hvis en lærer har nøtter som en daglig del av kostholdet sitt, og så får en elev med alvorlig nøtteallergi: Kan det forventes at læreren legger om kostholdet sitt? Greit at skolen skal være nøttefri, men kan man nektes å spise som normalt fordi man får en elev med særskilte behov?

Og dere behøver ikke å bite hodet av meg, jeg spør av ren nysgjerrighet - er ikke en gang lærer!

Anonymkode: dc32d...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Men hun trenger ikke å søle nøtter på samme buksa hun bruker på jobben.

 

Anonymkode: ee109...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vist seg at nøtteallergikere svært sjelden blir syke av at andre spiser nøtter og at det svært sjelden er nødvendig med nøtteforbud. 

Anonymkode: 4bae9...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det har vist seg at nøtteallergikere svært sjelden blir syke av at andre spiser nøtter og at det svært sjelden er nødvendig med nøtteforbud. 

Anonymkode: 4bae9...6d6

Derfor skal man spise nøtter foran dem, og risikere at noen blir syke. 

Anonymkode: ee109...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av "hysteriet" kommer av redsel, foreldrenes redsel for at barnet skal gå i allergisjokk når de ikke er tilstede, barnets redsel for å bli veldig syk, og ikke minst de voksne rundt barnet sin frykt for å være skyld i et allergisjokk.

Man vet det er potensielt dødelig, selv om det er langt mellom hvert dødsfall pga nøtteallergi, og derfor er alle redde.

Men det er sjelden nødvendig å være så streng som vi pålegger oss selv og de rund allergikere altså.

Anonymkode: a38a7...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikke promper foran eleven og på den måten forgifter eleven, så ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: 1d7ba...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Derfor skal man spise nøtter foran dem, og risikere at noen blir syke. 

Anonymkode: ee109...5a8

Nå er det vel ingen som har snakket om å spise nøtter rett foran den allergiske, det er snakk om å f.eks spise nøtter til frokost også reise på skolen og være læreren til dette barnet.

Så lenge man har vasket hendene er det sjelden noen er så allergiske at det ikke går bra altså.

Jeg har selv en sønn med nøtteallergi, og selv om han ikke er dødelig allergisk så har jeg da hørt litt om dette.

Anonymkode: a38a7...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel ingen som har snakket om å spise nøtter rett foran den allergiske, det er snakk om å f.eks spise nøtter til frokost også reise på skolen og være læreren til dette barnet.

Så lenge man har vasket hendene er det sjelden noen er så allergiske at det ikke går bra altså.

Jeg har selv en sønn med nøtteallergi, og selv om han ikke er dødelig allergisk så har jeg da hørt litt om dette.

Anonymkode: a38a7...3aa

Det var jeg som hadde den andre tråden. Eleven jeg får er dødelig allergisk og skolen har innført forbud mot nøtter for alle. Jeg må også igjennom opplæring for hva jeg skal gjøre om eleven viser tegn til å bli dårlig. 

Som svar til HI: Ingen nekter meg noe som helst, men jeg ønsker å tilrettelegge der jeg kan og kan godt avstå fra nøtter de dagene jeg skal ha eleven. Det er virkelig ikke mye til offer for meg selv om jeg normalt spiser mye nøtter, det er jo eleven som er viktig.

Anonymkode: a3379...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jeg som hadde den andre tråden. Eleven jeg får er dødelig allergisk og skolen har innført forbud mot nøtter for alle. Jeg må også igjennom opplæring for hva jeg skal gjøre om eleven viser tegn til å bli dårlig. 

Som svar til HI: Ingen nekter meg noe som helst, men jeg ønsker å tilrettelegge der jeg kan og kan godt avstå fra nøtter de dagene jeg skal ha eleven. Det er virkelig ikke mye til offer for meg selv om jeg normalt spiser mye nøtter, det er jo eleven som er viktig.

Anonymkode: a3379...501

Helt unødvendig med nøtteforbud for alle på skolen. 

Anonymkode: dd71e...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte trenger man ikke et forbud for å vise hensyn. 

Oppegående mennesker gjør det de kan for at andre skal ha det bra. 

Ikke oppegående mennesker er mest opptatt av sine rettigheter, og ‘ingen skal bestemme over meg’. 

Anonymkode: 9e8ab...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man trenger ikke å avstå fra nøtter på fritida. Men jeg jobbet med et barn med alvorlig peanøttallergi, og da var det en selvfølgel for meg at jeg ikke spiste peanøtter eller peanøttsmør før jeg gikk på jobb om morgenen. ingen påla meg å ikke gjøre det, men det kostet meg ingenting å ta det hensynet for sikkerhetsskyld. 

Anonymkode: 94809...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...