Gå til innhold

Alvorlig nøtteallergi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite at jeg får en elev med svært alvorlig nøtteallergi. Er det noen som kan fortelle litt om hvor nøye jeg må være? Kan jeg f.eks. ha spist nøtter i helgen og så bruke samme bukse på jobb? Jeg skjønner jo selvfølgelig at jeg ikke må spise eller ta i nøtter de dagene jeg skal ha klassen, men ellers?

Anonymkode: 6e96f...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått vite at jeg får en elev med svært alvorlig nøtteallergi. Er det noen som kan fortelle litt om hvor nøye jeg må være? Kan jeg f.eks. ha spist nøtter i helgen og så bruke samme bukse på jobb? Jeg skjønner jo selvfølgelig at jeg ikke må spise eller ta i nøtter de dagene jeg skal ha klassen, men ellers?

Anonymkode: 6e96f...9f3

Hvis du vasker den så, ja. MÅ du spise nøtter, da? Kan du ikke spise fredag og lørdag?

Anonymkode: 7350d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du vasker den så, ja. MÅ du spise nøtter, da? Kan du ikke spise fredag og lørdag?

Anonymkode: 7350d...ba1

Det var jo det jeg spurte om. Altså dersom jeg spiser i helgen, kan jeg gå med de samme klærene på jobb uken etter? Ok om jeg må vaske dem, men greit å vite om det er nødvendig. 

HI

Anonymkode: 6e96f...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo det jeg spurte om. Altså dersom jeg spiser i helgen, kan jeg gå med de samme klærene på jobb uken etter? Ok om jeg må vaske dem, men greit å vite om det er nødvendig. 

HI

Anonymkode: 6e96f...9f3

Ja, du må det :) 

Trodde alle brukte egne klær på jobb, og egne i helgen uansett jeg.

Anonymkode: 7350d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du må det :) 

Trodde alle brukte egne klær på jobb, og egne i helgen uansett jeg.

Anonymkode: 7350d...ba1

Haha, nei, jeg har ikke egne jobbklær. Det har jeg faktisk ikke hørt om noen i mitt yrke som har. Det blir jo noe annet om en har uniform eller kleskode, men vi har ikke det. Så om jeg tar på en helt ren jeans på en søndag, så vil jeg normalt bruke den noen dager til før jeg vasker den igjen (så sant den er ren og jeg ikke har svettet mye i den el.).

HI

Anonymkode: 6e96f...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sjal du nok høre med eleven om. 

Kjenner en som fint kunne være i samme rom som nøtter. Men nye kjæresten spiste en Snickers en dag. Pusset tenner og spiste annet. Neste dag de møttes og kysset fikk han allergisk reaksjon. 

Nye kjæresten fikk rask opplæring i nøtteallergi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du må det :) 

Trodde alle brukte egne klær på jobb, og egne i helgen uansett jeg.

Anonymkode: 7350d...ba1

Er jo ikke alle som jobber med dritt, da. Hvorfor i all verden skulle jeg bruke egne klær til jobb? Omgås renslige mennesker både på jobb og hjemme. 

Anonymkode: e3dd3...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lille krøll skrev:

Det sjal du nok høre med eleven om. 

Kjenner en som fint kunne være i samme rom som nøtter. Men nye kjæresten spiste en Snickers en dag. Pusset tenner og spiste annet. Neste dag de møttes og kysset fikk han allergisk reaksjon. 

Nye kjæresten fikk rask opplæring i nøtteallergi. 

Ja, det er sikkert det lureste. Jeg bare kjente jeg ble litt nervøs siden det var så alvorlig. I morgen skal jeg få opplæring i livreddende tiltak, liksom. Hjelp. Og jeg elsker nøtter! Men jeg skal selvsagt ta alle hensyn jeg bare kan.

HI

Anonymkode: 6e96f...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du fått informasjon om hvilke nøtter det gjelder? 

Anonymkode: f8c4a...1a4

Nei, får nok mer informasjon i morgen. Jeg kan nok da også spørre om det jeg lurer på, jeg bare føler meg litt teit som ikke kan så mye om dette og tenkte derfor det var greit p spørre anonymt her 😉

HI

Anonymkode: 6e96f...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått vite at jeg får en elev med svært alvorlig nøtteallergi. Er det noen som kan fortelle litt om hvor nøye jeg må være? Kan jeg f.eks. ha spist nøtter i helgen og så bruke samme bukse på jobb? Jeg skjønner jo selvfølgelig at jeg ikke må spise eller ta i nøtter de dagene jeg skal ha klassen, men ellers?

Anonymkode: 6e96f...9f3

Det kommer nok litt an på. Jeg jobber i barnehage og når vi hadde et barn med hyperallergi for nøtter, så var det aldri snakk om at vi ikke kunne spise nøtter hjemme. Siden all mat ble servert i barnehagen, så bestemte vi for vår egen skyld, at barnehagen skulle være nøttefri. Det var ikke noe krav fra foreldre, men de satte pris på at vi gjorde det.
Det som ofte følger med alvorlig nøtteallergi, er kryssallergier med  matvarer som barnet heller ikke kan ha, vi hadde en hel liste. Hvis det er et lite barn, så kan det være greit å være klar over. Muligens at du må gi akuttmedisin hvis det skulle trengs og.

Anonymkode: 316cf...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke vær hysterisk. Selvfølgelig kan du bruke hvilke som helst klær du vil. 

Anonymkode: 78e6d...785

Man er vel ikke hysterisk når man spør om hvilke forholdsregler man bør ta? I så fall har vi litt ulikt syn på begrepet. Jeg vil ikke gjøre noe galt, og eleven er av den som er dødlig allergisk, selvsagt tar jeg det på alvor da. Om jeg kan bruke de samme klærene er det flott, om ikke lar jeg det være.

HI

Anonymkode: 6e96f...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Jeg vil ikke gjøre noe galt, og eleven er av den som er dødlig allergisk

HI

Anonymkode: 6e96f...9f3

Det er høyere sannsynlighet for at en person med matallergi dør i en ulykke eller blir myrdet, enn at vedkommende rammes av fatal allergisk reaksjon’ 

https://forskning.no/svaert-lav-risiko-for-allergi-dodsfall/1130232

Anonymkode: 07821...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart dere ikke har fått ett skriv fra legen om hva som er greit og ikke. Da mitt bonusbarn gikk på ungdomskolen fikk vi skriv om hva som var greit og hva som ikke var greit. Veldig detaljert, men veldig enkelt slik at vi foreldre og ungene enkelt viste hva vi kunne og ikke. 

Har ikke skolen fått ett slikt skriv bør det få det og få gitt det ut til alle på skolen. Jeg syns slik informasjon er veldig viktig, for jeg vil ikke at noen skal bli syke av noe jeg sender med mine unger. Jeg vil også vite om slik slik at jeg er forberedt om ungen kommer hjem og forteller om en episode på skolen som ikke var så hyggelig. Jeg har gått i klasse med en som hadde sukker syke og en med epelepsi, så opplevd endel anfall gjennom skolegangen min. Mine foreldre har vært de jeg har pratet med når det har vært noen ekle episoder på skolen, som de fleste andre mennesker trengte jeg noen å snakke med så jeg vil også tro mine trenger det når de er noe. Da vil jeg være litt forberedt. Jeg snakket flere ganger med mitt bonusbarn, for barnet med nøtteallergi ble hentet i sykebil og helikopter flere ganger. Selv om hun ikke gikk i klasse eller var venn med dette barnet, så opplevde hun ting på nærthold. Hun trengte noen å prate med (faren mente de med allergier burde gå på spessialskoler, så han var ikke akkurat riktig person å snakke med selv om han var sykepleier og burde vært en hun kunne snakke med) 

Anonymkode: 6bef0...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du spørre foreldrene om. De vil helt sikkert sette stor pris på st du stiller de spørsmål og viser interesse for å ta forhåndsregler. Jeg har sterk peanøttallergi (det er en belgfrukt og ikke en nøtt). Ingen kan spise dere i nærheten av meg heller ei oppbevare peanøtter i uåpnet pose i samme rom. Peanøtter kan spises hjemme eller utenfor dersom tenner pusses i mellomtiden. 

Anonymkode: 73995...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette må du spørre foreldrene om. De vil helt sikkert sette stor pris på st du stiller de spørsmål og viser interesse for å ta forhåndsregler. Jeg har sterk peanøttallergi (det er en belgfrukt og ikke en nøtt). Ingen kan spise dere i nærheten av meg heller ei oppbevare peanøtter i uåpnet pose i samme rom. Peanøtter kan spises hjemme eller utenfor dersom tenner pusses i mellomtiden. 

Anonymkode: 73995...1ce

Hva hvis de ikke vasker seg på hendene eller har fått det på tøyet da, du merker ikke det?

Anonymkode: 316cf...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 19.46, Anonym bruker skrev:

Hva hvis de ikke vasker seg på hendene eller har fått det på tøyet da, du merker ikke det?

Anonymkode: 316cf...b44

Nei, ikke slik at jeg blir nevneverdig syk. Jeg ville tro, at jeg dersom vedkommende som tar på peanøtter og senere håndterer min mat, ville reagere. Jeg må derimot ikke komme i berøring av peanøtter, men det sier seg vel selv.

Anonymkode: 73995...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten nevne at jeg fikk mitt første store anfall i voksen alder etter å ha klina med en mann i fylla. Det viste seg at fyren hadde gomla peanøtter på vorspiel. 

Anonymkode: 73995...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 22.04, Anonym bruker skrev:

Man er vel ikke hysterisk når man spør om hvilke forholdsregler man bør ta? I så fall har vi litt ulikt syn på begrepet. Jeg vil ikke gjøre noe galt, og eleven er av den som er dødlig allergisk, selvsagt tar jeg det på alvor da. Om jeg kan bruke de samme klærene er det flott, om ikke lar jeg det være.

HI

Anonymkode: 6e96f...9f3

Det er bare å lese om emnet. Det er sjeldent man behøver gjøre store endringer i livet. 

Du passerer antakeligvis mennesker med allergi hver dag. Og husk at disse menneskene lever i et samfunn hvor de går på butikken, deltar i fritidsaktiviteter, besøker venner og offentlige plasser, generelt er en del av et samfunn hvor de må tilpasse seg. Det klarer de uten å dø. Så sier det seg selv, at du kan gå i normale klær. 

 

Anonymkode: 78e6d...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 20.16, Anonym bruker skrev:

Ja, du må det :) 

Trodde alle brukte egne klær på jobb, og egne i helgen uansett jeg.

Anonymkode: 7350d...ba1

Herregud for et hysteri. Dersom eleven var så allergisk hadde han/hun krepert for lenge siden!

Anonymkode: 3b1d2...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Herregud for et hysteri. Dersom eleven var så allergisk hadde han/hun krepert for lenge siden!

Anonymkode: 3b1d2...304

Kanskje han/hun GJORDE DET, og de derfor fant ut at personen er dødelig allergisk, hm?

Anonymkode: 6a710...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje han/hun GJORDE DET, og de derfor fant ut at personen er dødelig allergisk, hm?

Anonymkode: 6a710...319

Du vet åpenbart lite om hyperallergi. 

Anonymkode: 3b1d2...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...