Gå til innhold

Hva gjør sykehuset hvis man har matallergier?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg KAN IKKE SPISE "vanlig brød" og "vanlig pålegg". Hva gjør de om de har en pasient som ikke kan spise deres "standard mat"? De kan jo ikke sulte ihjel pasienter. Tåler ingenting de selger på Narvesen, heller.

Anonymkode: 44e39...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har "rene soner" eller hva de kaller det på kjøkkenet sitt, og får spesialmat til de som trenger det. Du er ikke den eneste som blir innlagt med allergier, så det er de vant til å tilpasse.

Anonymkode: f71e0...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at du skal legges inn, er det lurt å gi beskjed i god tid. Så de rekker å få handlet inn og laget mat til deg.

Jeg har mye matallergi, og har blitt akutt innlagt noen ganger, og da er det ganske lite de har å tilby meg den dagen. Men så har det alltid vært bedre dagen etter og de resterende dagene. 

Anonymkode: 71b65...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du at du skal legges inn, er det lurt å gi beskjed i god tid. Så de rekker å få handlet inn og laget mat til deg.

Jeg har mye matallergi, og har blitt akutt innlagt noen ganger, og da er det ganske lite de har å tilby meg den dagen. Men så har det alltid vært bedre dagen etter og de resterende dagene. 

Anonymkode: 71b65...d04

Da jeg var der sist, ga de meg mat jeg kunne dødd av.

Anonymkode: 44e39...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var der sist, ga de meg mat jeg kunne dødd av.

Anonymkode: 44e39...156

Ja, men da kan du jo bare gå ut fra det. På sykehuset prøver de å drepe alle allergikere. Det er nok sånn det er. Ingen andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, sug lut skrev:

Ja, men da kan du jo bare gå ut fra det. På sykehuset prøver de å drepe alle allergikere. Det er nok sånn det er. Ingen andre muligheter.

Hæ? 

Anonymkode: 44e39...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sykehus legger til rette, mens noen serverer bare vanlig mat så må du spise det du tåler.

Ingen fasit altså.

Anonymkode: d64f5...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga beskjed om at jeg hadde allergi, da fikk jeg til beskjed at det var det jeg fikk av mat, enten fikk jeg spise eller så fikk jeg la være.

Anonymkode: 3c696...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ga beskjed om at jeg hadde allergi, da fikk jeg til beskjed at det var det jeg fikk av mat, enten fikk jeg spise eller så fikk jeg la være.

Anonymkode: 3c696...e83

De kan selvsagt ikke ta hensyn til alle selvdiagnostiserte tulleallerier, men jeg garanterer deg at en person med alvorlig nøtteallergi får tilpasset mat. 

Anonymkode: b267b...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innlagt på to forskjellige sykehus etter at jeg fikk cøliaki, og jeg har bare god erfaring. De forstår at maten MÅ være glutenfri, og jeg har bare møtt velvilje rundt det å finne på alternativer til meg. Ene plassen fikk jeg helt fantastisk mat, mens andre plasser var det helt OK, men der hadde de ikke fått vite om cøliakien min til første måltid. 

Anonymkode: 1a3cb...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går man inn i matbestillingsprogrammet og legger inn allergiene. Pga tidsfrister fra kjøkkenets side rekker man det ofte ikke samme dag, men fra dagen etter skal det komme opp mat tilpasset pasienten og dennes allergier. Glutenfritt brød har vi alltid liggende. Vi har også alltid laktoseredusert(?) melk.

Anonymkode: dc21f...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen sykehus legger til rette, mens noen serverer bare vanlig mat så må du spise det du tåler.

Ingen fasit altså.

Anonymkode: d64f5...ea7

Men de må jo gjøre noe hvis noen er innlagt i 1 uke? Eller setter de på maten gjennom et rør :P

Anonymkode: 44e39...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De kan selvsagt ikke ta hensyn til alle selvdiagnostiserte tulleallerier, men jeg garanterer deg at en person med alvorlig nøtteallergi får tilpasset mat. 

Anonymkode: b267b...d91

Det er jo ikke snakk om selvdiagnostiserte tulleallergier.

Anonymkode: 44e39...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De kan selvsagt ikke ta hensyn til alle selvdiagnostiserte tulleallerier, men jeg garanterer deg at en person med alvorlig nøtteallergi får tilpasset mat. 

Anonymkode: b267b...d91

Det er jo ikke snakk om selvdiagnostiserte tulleallergier.

Anonymkode: 44e39...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Ja, men da kan du jo bare gå ut fra det. På sykehuset prøver de å drepe alle allergikere. Det er nok sånn det er. Ingen andre muligheter.

😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar det veldig, veldig alvorlig er min erfaring. Nå er jeg allergisk mot egg og nøtter. Og nei, det er ikke selvdiagnotiserte allergier. Jeg får anafylatisk sjokk hvis jeg får i meg noe av det. Til og med sporstoffer. Har epipen. 

Anonymkode: 160f8...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du allergisk mot dersom du ikke kan spise vanlig brød eller vanlig pålegg?

Ikke syltetøy, ikke ost, skinke, makrell i tomat osv? 

Anonymkode: 13aa4...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...