Gå til innhold

Penger som gulrot for å jobbe bedre på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt som skal opp i 10. klasse. I fjor var snittet for lavt til at han ville ha kommet inn på den VGSen han ønsker neste år. Så han må jobbe skikkelig hardt for å komme opp i snitt. Han er smart, men har vært ukonsentrert og dessuten slitt med matte. Ikke vært kjempeengasjert i leksearbeid. Konsentrasjonen er bedre, og i fag han liker går det bra.

Han sier han e rmotivert, for han vil veldig veldig gjerne inn på akkurat den bestemte skolen. 
Så vurderer jeg å lokke enda litt mer, med penger, for eksempel ved hver 6er eller 5er på prøver. Jeg har lest at det ikke er noe man skal gjøre i lengden, men tenkte kanskje at bare dette ene året kunne det være en ekstra grunn til å strekke seg enda litt lenger?

Hva tenker dere? Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 6f70d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er ok når du gjør det av denne grunnen, altså at han skal kunne velge det han ønsker på vgs. Jeg gjør det samme med min som skal opp i 10., han er egentlig skoleflink og har ganske bra karakterer, men litt sløv liksom og gjør absolutt ikke mer enn han må 😅 jeg har skrytt av krkterene hans, men sagt at han får en viss sum for hver karakter han øker med ett karakterpoeng, og forklarer han hvorfor. Går han fra 3 til 5 får han 2xavtalt sum osv. Dette er av den grunnen du sier, at han skal ha mulighet til å velge det han vil neste år, hva det er velger han selvfølgelig helt selv. 

Anonymkode: 52132...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså han får en sum for hver karakter som har gått opp på det endelige vitnemålet, ikke per karakter gjennom hele året. Selvfølgelig ingen «straff» for å gå ned. 

Anonymkode: 52132...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du motivere han for videregående da? Problemet med den løsningen du har er at du ikke kan slutte, fordi når du slutter vil han ikke jobbe gratis for noe han har fått belønning for før. Verdens mest klassiske motivasjonsfeil. Så går du på den løsningen må den stå ut vgs også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det 😊

Jeg slet med motivasjonen rundt den samme tiden. Jeg var skolelei, og jeg begynte å falle utenfor. Mine foreldre prøvde å motivere på mange måter, men lite hjalp. Til slutt kom faren min med den minst pedagogiske måten, som han også innrømmet selv, og sa at jeg fikk 500kr for hver 5’er og 6’er. 

Det var en gulrot jeg trengte. Karakterene gikk opp, jeg kom inn på drømmelinja på VGS, OG jeg fikk ekstra sommerpenger😅 Utrolig nok lærte jeg at «Hardt arbeid lønner seg», selv om mange sier det er en dårlig metode. 

Anonymkode: 6ebf0...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Hvordan skal du motivere han for videregående da? Problemet med den løsningen du har er at du ikke kan slutte, fordi når du slutter vil han ikke jobbe gratis for noe han har fått belønning for før. Verdens mest klassiske motivasjonsfeil. Så går du på den løsningen må den stå ut vgs også. 

Det kan jo også hende at han da oppdager at han kan hvis han vil. At jobbing gir resultater og at det faktisk er ganske gly å være flink på skolen?

hi

Anonymkode: 6f70d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan jo også hende at han da oppdager at han kan hvis han vil. At jobbing gir resultater og at det faktisk er ganske gly å være flink på skolen?

hi

Anonymkode: 6f70d...f63

gly=gøy

Anonymkode: 6f70d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan jo også hende at han da oppdager at han kan hvis han vil. At jobbing gir resultater og at det faktisk er ganske gly å være flink på skolen?

hi

Anonymkode: 6f70d...f63

Selvfølgelig. Og jeg sa ikke at du ikke skulle gjøre det, men at du bør være forberedt på å betale deg igjennom videre skolegang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme. Er i nøyaktig samme situasjon som deg. Smart gutt men skoletrøtt som fy. Vi bor i Oslo, så om han ender på en av resteplass-skolene i istedenfor den eneste linja (som han brenner for) er det jo helt forferdelig i mine øyne. Men, frontal-lapp og kognisjon henger ikke sammen med fremtidstenkningen, så det virker ikke som om han klarer motivere seg for å arbeide for å komme inn på linja han brenner for.

Forstå det den som kan! Lurer også på om penger er veien til målet her. Han er veldig opptatt av ting som er dyre for tiden. Men, som Lektor Doppler sier, det er en "slippery slope", vanskelig å reversere......

 

Hmm, rådvill.....

Anonymkode: 1112c...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Hvorfor belønne barn for noe man forventer at barn skal klare?

Hvor skal du så slutte? Vaske opp? Betale han for det? Vaske sine klær? Betale han for det? Skal alt belønnes med penger? 

Hvorfor ikke lære han belønningen av å gjøre det godt på skolen ER at han kommer inn på det studiet han ønsker?  

Anonymkode: 708c8...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen bekjente som jobber med det han ønsket kan du spørre de om de kan ta en prat med han. Jeg vet min far hadde unger som slet på skolen innom jobb ofte, prosjekt i kommunen. Min far fikk vite hva de slet med på skolen og kunne tilpasse litt hva han sa og fortalte. De som slet med matte fikk vite hvor mye matte de måtte bruke i praksis hver dag, de som slet med konsentrasjonen fikk vite hvor mye som kunne gå galt og hvor mye skade de kunne gjøre om de ikke fikk med seg alt som skjedde. Både på kort og lang sikt. Det var mange som fikk seg en skikkelig øyeåpner etter noen timer hos han. 

Penger kan nok løse ting på kort sikt, men når pengene ikke kommer eller de ikke trenger de like mye mer kan de falle tilbake til start. Så du bør nok heller prøve å finne noe som kan motivere han på lang sikt. Sett deg litt inn i hva han ønsker å bli og hva som kreves utover karakterer. 

Anonymkode: 94a62...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. 

Hvorfor belønne barn for noe man forventer at barn skal klare?

Hvor skal du så slutte? Vaske opp? Betale han for det? Vaske sine klær? Betale han for det? Skal alt belønnes med penger? 

Hvorfor ikke lære han belønningen av å gjøre det godt på skolen ER at han kommer inn på det studiet han ønsker?  

Anonymkode: 708c8...756

Han både vasker sine egne klær, lager middag, rydder og går daglig tur med hunden uten å få noe spesielt for det. Han sier selv han kommer til å klare å forbedre karakterene, men min erfaring er at det i det daglige er vanskelig for ham å fokusere på et mål som er såpass langt fremme. Det kan alldris skyves frem i tid. "gjør det heller i morgen", denne prøven er "ikke så viktig" OSV. 

Pengene blir en kortsiktig belønning som skal hjelpe ham, holde fokuset oppe, og hjelpe ham frem litt og litt, på veien mot den store, varige belønningen der fremme.

Tenkte jeg.

 

hi

Anonymkode: 6f70d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han både vasker sine egne klær, lager middag, rydder og går daglig tur med hunden uten å få noe spesielt for det. Han sier selv han kommer til å klare å forbedre karakterene, men min erfaring er at det i det daglige er vanskelig for ham å fokusere på et mål som er såpass langt fremme. Det kan alldris skyves frem i tid. "gjør det heller i morgen", denne prøven er "ikke så viktig" OSV. 

Pengene blir en kortsiktig belønning som skal hjelpe ham, holde fokuset oppe, og hjelpe ham frem litt og litt, på veien mot den store, varige belønningen der fremme.

Tenkte jeg.

 

hi

Anonymkode: 6f70d...f63

Når de begynner i 10.klasse er ikke målet så langt fremme plutselig. De skal søke skoler rett over nyttår, så høsten blir brukt ganske effektivt for å vise dem hvilke muligheter de har. De har egne timer til dette på ukeplanen hver uke, de reiser på besøk på div videregående skoler, er med på div utdanningsmesser osv.

De skjønner godt at dette er den sjansen de har.

Har selv en sønn på vgs, og en som begynner i 10.klasse nå, og de skjønner godt at veien er deres, det er nå de må ta ansvar for hva de vil videre når de begynner på siste skoleår altså.

Om jeg var deg ville jeg ventet litt og sett an, og hadde jeg sett at det var vanskelig å motivere seg kunne du gitt f.eks en tidsbegrenset økonomisk vinning i å skjerpe seg. Ikke at det vil fortsette sånn til evig tid, men en periode i 10.klasse har han mulighet til å tjene noen penger på å skjerpe seg.

Anonymkode: 21bf1...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer på det samme. Er i nøyaktig samme situasjon som deg. Smart gutt men skoletrøtt som fy. Vi bor i Oslo, så om han ender på en av resteplass-skolene i istedenfor den eneste linja (som han brenner for) er det jo helt forferdelig i mine øyne. Men, frontal-lapp og kognisjon henger ikke sammen med fremtidstenkningen, så det virker ikke som om han klarer motivere seg for å arbeide for å komme inn på linja han brenner for.

Forstå det den som kan! Lurer også på om penger er veien til målet her. Han er veldig opptatt av ting som er dyre for tiden. Men, som Lektor Doppler sier, det er en "slippery slope", vanskelig å reversere......

 

Hmm, rådvill.....

Anonymkode: 1112c...876

Jeg som skrev lenger opp: Jeg lærte at hardt arbeid lønner seg! OG, man sikret barnets fremtid. Kjør på😅

Anonymkode: 6ebf0...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri gjort det. Han vet han må jobbe for å komme inn der han vil, det bør da være motivasjon nok?

Å betale for karakterer, for scorede mål eller for perser synes jeg personlig er en uting.

Jeg har kjøpt gave både til meg selv og andre som en markering av et oppnådd mål, men å belønne fast med penger for karakterer er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger som ikke gidder uten belønning kan godt komme inn på andrevalget på videregående. Kanskje dette gir læring som er god å ha med seg til videre skolegang.

Jeg har den holdningen at ungene går på skole for sin egen del, ikke for min del.

Anonymkode: 13300...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den ordningen da jeg gikk på vdg. Mamma spurte hva som hadde vært en premie jeg kunne tenke meg og hva som ville motivere meg. Jeg valgte en språkreise .  Det passet i grunn veldig greit. Jeg fikk opp karakterene og endte med å lære masse på språkreise. Det fungerte for meg den gang. Om jeg ville gjort det med mine barn ... nja.. jeg håper og tror de allerede nå har lært at arbeid lønner seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har gjort det selv og det fungerte veldig bra. Sønnen min gikk fra 3,9 til 4,4 i snitt. Man trenger IKKE å fortsette med dette på videregående. I Oslo er systemet med videregående skole helt på jordet. En god del av de videregående skolene er kun rene oppbevaringsplasser, kan heller begynne å jobbe enn å gå på noen av de. 

Anonymkode: 28fa0...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir feil for meg. Hans liv, hans ansvar tenker jeg. Det er jo ikke slik at livet går aldeles i grus selv om ikke karakterene er gode nok. De går det an å forbedre ved å ta opp fag igjen. Ja, det er kjipt å "sløse" vekk år på det, men da er han en erfaring rikere og gjør nok ikke samme feil igjen. 

Anonymkode: e2406...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir feil for meg. Hans liv, hans ansvar tenker jeg. Det er jo ikke slik at livet går aldeles i grus selv om ikke karakterene er gode nok. De går det an å forbedre ved å ta opp fag igjen. Ja, det er kjipt å "sløse" vekk år på det, men da er han en erfaring rikere og gjør nok ikke samme feil igjen. 

Anonymkode: e2406...0e9

Man tar da ikke opp fag fra grunnskolen?

Anonymkode: 21bf1...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Blir feil for meg. Hans liv, hans ansvar tenker jeg. Det er jo ikke slik at livet går aldeles i grus selv om ikke karakterene er gode nok. De går det an å forbedre ved å ta opp fag igjen. Ja, det er kjipt å "sløse" vekk år på det, men da er han en erfaring rikere og gjør nok ikke samme feil igjen. 

Anonymkode: e2406...0e9

Men blir ikke det en veldig dyrkjøpt erfaring? Man kan vel uansett ikke ta opp igjen fag fra ungdomsskolen. Han må da gå de neste tre årene på en dårlig videregående langt hjemmefra, uten noen kjente fra før. 

Anonymkode: 6f70d...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men blir ikke det en veldig dyrkjøpt erfaring? Man kan vel uansett ikke ta opp igjen fag fra ungdomsskolen. Han må da gå de neste tre årene på en dårlig videregående langt hjemmefra, uten noen kjente fra før. 

Anonymkode: 6f70d...f63

Så har han lært da. Han gjorde de ikke godt på ungdomsskolen så derfor kom han ikke inn på den linjen han ønsket og derfor må han gå på en dårligere videregående langt hjemmefra. Slik er realitetene. 

Anonymkode: 708c8...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så har han lært da. Han gjorde de ikke godt på ungdomsskolen så derfor kom han ikke inn på den linjen han ønsket og derfor må han gå på en dårligere videregående langt hjemmefra. Slik er realitetene. 

Anonymkode: 708c8...756

Og det kan påvirke resten av livet hans. Utdannelse er ganske viktig. 🙄

Anonymkode: 6ebf0...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir feil for meg. Hans liv, hans ansvar tenker jeg. Det er jo ikke slik at livet går aldeles i grus selv om ikke karakterene er gode nok. De går det an å forbedre ved å ta opp fag igjen. Ja, det er kjipt å "sløse" vekk år på det, men da er han en erfaring rikere og gjør nok ikke samme feil igjen. 

Anonymkode: e2406...0e9

Som mindreårig er ikke hans liv, hans ansvar. Som foreldre plikter man å gjøre det som står i deres makt til å få ungen igjennom grunnskolen. Er ikke bestandig en 15 åring ser på dette med en voksens øyne, så da får foreldrene stå på, veilede og i hvert fall forsøke å få ungen til å gjøre riktig valg. Om det skal betales for er en sak for seg. Vet forresten om haugevis av unger som takker foreldrene etter voksen alder, fordi at de ikke ga opp, der de som elever liksom ikke gadd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...