Gå til innhold

Er det noen gang stille i hodet ditt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Merkelig spørsmål sikkert, jeg og samboeren min har oppdaget at vi har ulike «hjerner» med tanke på aktivitet der oppe. Altså ikke iq, bare trafikk. Og vi har funnet ut at vi har trodd at alle andre har hatt det som oss. 

Han har perioder med stillhet og ingen tanker, grafiske bilder, fiktive samtaler osv. Jeg har det hele tiden. Jeg kan falle ut av en samtale, forsvinne inn i tankerekker på butikken, mens vi ser tv, kjører bil osv. Alt fra alt som må gjøres, hva som må huskes, masde samtaler som tenkes som hvordan jeg ville ført en samtale med den og den som kanskje har vært og hva jeg ville gjort annerledes eller hvordan en fiktiv samtale med en person skulle gått for at mitt budskap kom frem. Jeg analyserer nok slitsomt mye, tenker ti år frem, tenker som at når samboer ikke står opp med baby og ikke «der» meg kan han være uempatisk og egoist, da kan jeg stå i risiko for å bli sviktet, jeg må gardere meg og sikre meg økonomisk, jeg er bevisst at denne typen fengslende tankerekker er slitsomme og dysfunksjonelle med negativ resultat hvis noe. Jeg visualiserer bilder, mennesker, steder og av og til bilder uten sammenheng med øvrig gnag i hjernen. Det er aldri stille. Men jeg er jo vant med det. Kan få fred av å legge meg veldig tidlig innimellom eller et glass vin (drikker ca aldri men opplever mekanismen). I hans hode er det tanker om gjøremål og ofte helt stille perioder. 

 

Hvordan står det til med deg?

Anonymkode: e8235...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tinitus, så det er aldri stille hos meg.

Tror nok jeg tenker på noe hele tiden også, om jeg ikke leser eller ser på TV, da fokuserer jeg på det.

Anonymkode: d60ca...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt tknitus slik st litt lyd er det bestandig. 

Jeg har også en eller annen type tanker hele tiden, men det kan godt være at jeg tar inn naturen rundt meg, innholdet i en bok eller liknende. Hvis jeg konsentrerer meg kan jeg få frem en helt annen type tanker der hjernen jobber friere utenn de vanlige testriksjonene for hva som er akseptabelt og hvordan verden egentlig fungerer.

Anonymkode: 3e55f...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte som deg (slitsomt!!), mens min samboer har det på samme måte som din samboer.

Anonymkode: 31cff...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å ikke tenke på noe. Det er alltid minst en tanke i hjernen.

Jeg har adhd, og her er det aldri stille. Jeg har så tankekjør at jeg må avlede tankene om kvelden for å få sove 

Anonymkode: 69cc0...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme forskjell hos meg og samboeren også 🙂

Men bestemte meg for å prøve mindfullness via en tlf app for et par år siden. Og i starten krever det litt konsentrasjon og trening, med å sørge for at du har det stille rundt deg og et kvarters pause fra alt. Men med litt innsats og å være konsekvent i starten, på lik linje med fysisk trening, så kan jeg nå få det til nær sagt hvor som helst. 

Og det er utrolig deilig og bare kunne stoppe opp, selv midt i en travel butikk, og bare "tune ut" all støy, samtaler i hodet, alle "skulle/burde" tanker og bare ha det helt stille her og nå... Om det så bare er 1-5min i løped av en dag. 

Verdt å prøve 😉

Anonymkode: ea263...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kompleks PTSD, angst og er nervøs. Men ja - noen ganger er det stille i hodet mitt

Anonymkode: 6b420...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på «A tale of two brains» på YouTube😂

Det er forskjeller på menn og kvinners hjerne. Når det er sagt så klarer jeg (selv om jeg er kvinne), å koble ut når jeg ser film eller leser en bok feks. Da er jeg 100% fokusert på dette, og tenker ikke på kabalen for morgendagen samtidig😉.

Anonymkode: 858db...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må se en film med innhold eller lese en bok for at det skal være stille. Men da fokuserer jeg jo på det. Nå har jeg hatt noen kvelder hvor jeg har tydd til sobril for å slippe tankekjør og den varer heldigvis til utpå dagen etterpå.

Mannen har det som mannen din

Anonymkode: 8efca...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er manisk- depressiv, så det er aldri stille i hodet mitt.

Jeg går til behandling og får medisiner, så det går bra. Men det er mye tankekjør. Vil ikke kalle det stemmer, fordi det er kun min stemme. 

Anonymkode: 75687...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er manisk- depressiv, så det er aldri stille i hodet mitt.

Jeg går til behandling og får medisiner, så det går bra. Men det er mye tankekjør. Vil ikke kalle det stemmer, fordi det er kun min stemme. 

Anonymkode: 75687...33a

Manisk depressiv er vel en svært utdatert diagnosetittel? Brukes den av hjelpeapparatet i forhold til deg? Helt avsporing, bare lurer reelt på det:-)

Anonymkode: e8235...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det som deg. Aldri stille og tankekjør hele tiden. Sliter med å være i øyeblikket under sex da alt fyker igjennom hodet når vi har sex 

Anonymkode: d728f...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det ofte stille i hodet, men kan også ha tankekjør, dette særlig når jeg ligger i sengen, får ikke sove fordi jeg tenker for mye på alt, og ja, er et problem at jeg har dette tankekjøret under sex også. Men det er jo stille i hodet likevel, jeg opplever ikke at det er mye lyder.

Jeg er den som liker å ha det stille i huset, kan gjerne være alene hjemme hele dagen uten å ha en lyd rundt meg. Mannen må ha på tv eller radio nesten uansett om han er alene eller vi er flere som er hjemme. Hvis han ikke har på tv/radio, så er den eneste "aktiviteten" han kan bedrive, å legge seg på sofaen og sove.

Anonymkode: 7ab1a...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er som deg. Når eg les, høyrer lydbok, ser film, spelar musikk (spelar sjølv) fokuserer eg berre på det, men når eg blir for stressa rotar alt seg saman. Men det skjer aldri at det er tomt i hovudet. Forstår ikkje at det går an? Men sambuaren min seier det går fint.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er program om dette. Kvinnelig mot mannlig hjerne. I en kvinnehjerne er det konstant trafikk. Menn har en funksjon som kvinner ikke har/bruker. Forskeren kalte det «den stille plassen». Menn kan koble av hjernen i våken tilstand og være i «den stille plassen». Så når menn sier de ikke tenker på noen ting så stemmer det. Kvinner tror ikke på dette fordi de ikke får det til. 

 

Anonymkode: e3713...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tinnitus som piper 24/7 er det aldri stille. Verst er det å våkne på natta, da piper det infernalsk 😖

Anonymkode: 651d7...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men tinnitus som piper 24/7 er det aldri stille. Verst er det å våkne på natta, da piper det infernalsk 😖

Anonymkode: 651d7...cab

Amen. Det er da jeg skrur på de velsignede høyttalerne i hodeputen og hører fossefall istedenfor.

Anonymkode: be3d8...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri stille i hodet, men har lært meg å ta avbrekk fra hverdagen kun for å klarne hodet. Da tar jeg ofte en kaffe med en kompis og prater skit. Det får meg til å koble ut alt som vanligvis svirrer rundt i hodet. Det gir hodet en restart  uten at jeg helt skjønner hvorfor, men det er helt greit for jeg trenger det innimellom og det er fryktelig deilig. Jeg vet jeg må bort til naboen og gjøre det samme en dag når han har en halvtime fri, han trengte en kaffe og litt skitprat. Det var vist slitsomt å få kjærring og unger hjem etter to ukers ferie borte, de skravlet og var helt hypre så han blei sliten i hodet etter en dag. Så nå er det bare å få en halvtimes tid alene igjen. Vi ender nok opp i garasjen, drikker kaffe, prater skit og skrur på noe som må fikses. Garasjen er eneste sted han nesten får være i fred fra alle de skravlete jentene i huset. 

Nå som ungene har blitt større skjer det ikke like mye oppi hodet mitt lenger heller. Før så måtte mye av hverdagens tidsklemme planlegges oppi hodet mitt og det måtte planlegges for lang tid. Nå ordner ungene det meste selv, de kommer seg til og fra venner, treninger, skole og det meste de gjør selv. De husker gymtøy, matpakker osv selv. Slik at jeg gradvis har lært meg til å ikke planlegge så mye oppi hodet som jeg måtte før. Nå kan jeg liksom skru av hjernen litt når jeg ser på tv feks, men det skjer ting oppi der bare ikke så mye som før. 

Jeg tror også det er mer normalt at det alltid skjer noe oppi hodene til oss kvinner enn menn også, det er ofte vi kvinner som planlegger, prøver å få hverdagskabalen til å gå opp, husker bursdager, kontigenter som må betales osv. 

Anonymkode: dd2b5...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er som et vepsebol av kaotiske tanker. Fullt kjør i kampen for orden i en kaotisk hverdag. 

Anonymkode: 08455...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er aldri stille i hodet. Kan fokusere på konsentrasjonsarbeid i korte stunder, typ 10-15 min om gangen før en avbrytende tanke slår inn. 

Men, har absolutt ikke avbrytende tanker under sex så kan faktisk gå 2-3 timer uten tankeavbrytelser. Men da må sexen være god. 

Interessant at du tok det opp. Visste ikke at det var forskjell på folk slik. Er nå veldig misunnelig på menns hjerner. Og det forklarer jo hvorfor de aldri bekymrer seg om organisering av unger og aldri svarer unger som roper fra badet eller rom. 

 

Anonymkode: ff9b5...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri stille nei. Jeg har også øresus, men det er ingenting mot det konstante tankekjøret. 

Anonymkode: 93598...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...