Gå til innhold

Facebook


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å kutte ut Facebook - det fører ikke noe godt med seg. Gjør meg deprimert, jeg blir stressa, sjekker det for ofte, føler meg mindreverdig når jeg ser andres bursdager får 1000 kr i donasjoner til veldedig formål og jeg kun får 200kr fordi "mamma ville være snill". Alle monner drar osv., men greier ikke å se forbi at jeg egentlig ikke har noen venner. Jeg har mange "venner" og bekjente.

Facebook er stygt. Jeg vil egentlig slutte. 

Men barnehagen bruker Facebook til å poste viktige ting! Og legge ut bilder av ungene uten ansikt. 

Foreldrene bruker Facebook til det samme. 

Skolen har en egen gruppe for klassen, og den brukes også til det samme. 

HVORFOR LEGGER FOLK ALL AKTIVITET TIL FACEBOOK? 

 

Du som har SLUTTA med Facebook, eller ikke bruker Facebook - hvordan har folk reagert? Hva gjør de for å sende deg viktig informasjon? 

Facebook er jo bare en privateid greie, med mye snusk, det er nok av dritt å finne om Facebook. Hvorfor vil skoler etc. støtte det egentlig? Hvorfor har de ikke en EGEN arena for det? 

Husker da jeg gikk på skolen hadde vi it's learning, burde vært noe sånt for foreldre og!?

Anonymkode: 626c4...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann har ikke Facebook. Han går derfor glipp av mye informasjon. Sånn er det desverre.

Anonymkode: 7c2d8...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kun bruke den som infokanal? Følge det du må pga barna. Og sperr alt annet

Anonymkode: 34c8d...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, man MÅ ikke ha innsamling ifm bursdag. Jeg har aldri hatt det, synes det er megakleint

Anonymkode: 45322...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, man MÅ ikke ha innsamling ifm bursdag. Jeg har aldri hatt det, synes det er megakleint

Anonymkode: 45322...7dc

Jeg er så enig.

Som en over her sa, hvorfor kan du ikke bare bruke det kun til infokanal?

 

Anonymkode: 72cbc...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det kun som infokanal rundt barnas klasser, ifo, bhg og fritidsaktiviteter. For min egen del kun events jeg skal på. 

Donerer aldri i folks bursdagsinnsamlinger etc

Og jo mindre reklame og innlegg man trykker på og liker, jo mindre får du i feeden din. Du kan også selv sortere og filtrere feeden din slik du ønsker, eller ikke ønsker, å ha den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bruker Facebook feil. Det er problemet. Du måler egen status via Facebook. Slutter du med det, så slutter dette tankekjøret

Anonymkode: 606e6...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bruker Facebook feil. Det er problemet. Du måler egen status via Facebook. Slutter du med det, så slutter dette tankekjøret

Anonymkode: 606e6...7d9

Det er lett å si. Jeg lar være å drive med de innsamlingsgreiene. Men jeg kan ikke unngå å legge merke til at når andre legger ut en sak så får den 50-100 liker, når jeg legger ut en sak så får den 5-10 liker. Jeg måler ikke, jeg bryter ikke sammen, men jeg legger merke til det. Jeg er garantert ikke den eneste som legger merke til slikt.

Anonymkode: 950a4...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er lett å si. Jeg lar være å drive med de innsamlingsgreiene. Men jeg kan ikke unngå å legge merke til at når andre legger ut en sak så får den 50-100 liker, når jeg legger ut en sak så får den 5-10 liker. Jeg måler ikke, jeg bryter ikke sammen, men jeg legger merke til det. Jeg er garantert ikke den eneste som legger merke til slikt.

Anonymkode: 950a4...72c

Nå poster ikke jeg noe på Facebook, men jeg følger ikke med på andres likes og sammenligner meg med de. Jeg vet jeg har få venner. Det er noe jeg har valgt selv. Da får man ikke mye likes. 

Anonymkode: 606e6...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lett å si. Jeg lar være å drive med de innsamlingsgreiene. Men jeg kan ikke unngå å legge merke til at når andre legger ut en sak så får den 50-100 liker, når jeg legger ut en sak så får den 5-10 liker. Jeg måler ikke, jeg bryter ikke sammen, men jeg legger merke til det. Jeg er garantert ikke den eneste som legger merke til slikt.

Anonymkode: 950a4...72c

Det er ikke sikkert det er fordi ingen liker deg (som du sikkert tenker). Facebook har noen underlige algoritmer som bestemmer hva folk får se, og dine kan havne langt ned av ubegripelige grunner. Da får ikke vennene dine opp dine poster, og de får ingen mulighet til å "like" dem.  (Jeg får opp bare ca. halvparten av samboers poster. Ingen aning om hva som er forskjellen på de jeg får se og de jeg ikke får se, jeg finner alle hvis jeg går inn på hans profil og aktivt leter etter dem.)

Så løsninger er, slutt å legge ut noe som helst, så slipper du å gruble på det. Bruk Facebook kun til barnehage-greier pg sånt. Jeg er enig i at det er dårlig at de insisterer på å bruke Facebook til slikt, men for tiden er det det som er standard-plattformen, virker det som. Håper det dukker opp noe nytt og bedre snart!

 

Anonymkode: 65587...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har facebook, men jeg legger aldri ut noe der. Jeg har også skjult fødselsdagen min så ingen får opp når jeg har bursdag. 

Jeg gratulerer ingen der, de jeg har et forhold til gratulerer jeg på telefon eller personlig.

Jeg har aldri samlet inn noe og jeg har aldri gitt penger til noe.

Jeg har facebook fordi jeg har fire barn, og alle har opptil flere infokanaler der, alt fra klassetrinn til idrett. Veldig grei kanal for slike ting.

Anonymkode: 3cee7...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du 14 år? Måler du din egen verdi i likes og penger innsamlet? Måler du andres verdi i dette? Gir du på andres innsamlinger? Hva betyr noe for deg? Er likes status? Får du det bedre med flere likes?

Klart du skal ha Facebook for å henge med på det som skjer i skole- og fritidsaktivitetsmiljø. Men du trenger ikke ha verken bilder, opplysninger om deg eller noe annet der. Gjør valg. Stå for dem. Men ikke meld deg ut av et sted du selvsagt skal være for å få info osv. 

Anonymkode: 2ec35...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sletta meg og laget en ny profil der jeg bare følger grupper vedrørende ungene. 

Det har gått forbausende lett med alle andre ting. Venner vet jeg ikke er der så jeg får SMS eller vanlig mail når det er noe. Faktisk har et par venner til kutta det ut. 

Jeg har også kutta Instagram. 

Anonymkode: 9a5aa...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er lett å si. Jeg lar være å drive med de innsamlingsgreiene. Men jeg kan ikke unngå å legge merke til at når andre legger ut en sak så får den 50-100 liker, når jeg legger ut en sak så får den 5-10 liker. Jeg måler ikke, jeg bryter ikke sammen, men jeg legger merke til det. Jeg er garantert ikke den eneste som legger merke til slikt.

Anonymkode: 950a4...72c

Jeg skulle gjerne droppet fb, men pga fotball og basket og skole må jeg være der. Jeg poster aldri noe (med unntak av på lukkede forum), liker aldri noe, deler ikke noe, har ikke lagt inn noe info, bursdagen min vises ikke, aldri laget eller deltatt på noe innsamling.

Man kan fint bruke det som informasjonskanal og drite i resten.

Anonymkode: 41583...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har droppa fb for 12 år siden. Har to unger som straks går på ungdomsskolen. Det har gått veldig fint. Den infoen de gir ut kommer PR Mail. Synes ikke enn skal tvinges på en sånn type plattform for å få info fra skolen. Ingen av mine venner har det heler lengre. 

Anonymkode: ce56e...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret bruken av facebook helt. Jeg er med i noen grupper i forbindelse med mine barn og en gruppe for min hobby. Jeg har slått på varsler i disse gruppene, for alt annet er alle varsler slått av. Så jeg går kun inn for å se når jeg får ett varsel. Jeg sveiper ikke nedover for å se hva mine venner gjør, jeg går rett inn på varselen og når jeg er ferdig logger jeg meg ut. Dette er utrolig deilig, jeg får ikke med meg hva andre gjør, hvor mange likes eller ikke likes de får. Jeg tok ett bevist valg for to år siden om å kutte ut det meste jeg kunne av slikt, det var en vane som jeg måtte jobbe for å bli kvitt. Jeg var jo vant til å ordne meg om morran, lage meg en kaffe og mens jeg drakk kaffen titttet jeg imellom alle slike ting før dagen startet. Dette gjorde jeg flere ganger om dagen, så det var en vane som måtte brytes og jeg måtte finne noe annet å gjøre. Jeg skjønte da at jeg brukte mye mer tid på slikt enn jeg trodde også, for kaffekoppen om morran tok mye lengre tid enn om jeg gjorde noe helt annet. 

Ungene mine skjønner ikke hvordan jeg har klart dette, men de har faktisk tatt litt etter de også. De har sett hvor lite jeg bryr meg om hva andre legger ut og hvor mange likes de får. At jeg får tid til så mye annet og har ingen abstinenser etter å ha mobilen i nærheten av meg lengre. 

Anonymkode: 80a2f...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...