Gå til innhold

God økonomi vs til, hvor går grensen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, overskriften sier vel det meste. Hva ville du definert som bare godøkonomi, og hva må til for å være rik? Og har du endret mening med alderen?

Anonymkode: ebb3d...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig har jeg endret mening med alderen. Da jeg var barn var jeg rik om jeg hadde en tier, i ungdommen spanderte jeg på venner om jeg hadde en 200-lapp. 

God økonomi i dag er å kunne betale det man skal og likevel ha råd til ekstra goder. Rik er du ikke før du har millioner på bok som du ikke trenger å bruke av fordi du har i overflod allerede.

Anonymkode: 46fdd...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har god økonomi. Gjeldfri, tjener ca 1,5 i året. Samlet to mill på bok. 

Rik er maaaaange mill på bok, dyre biler, hus og hytte. 

Slik jeg ser det.

Anonymkode: 25c38...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God økonomi er å ha kontroll på økonomien med utgifter som står i stil til inntektene.

Rik vil si å ha vesentlig mer enn dem du sammenlikner deg med.

Anonymkode: 428bd...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rik, da tenker jeg minst 10 mill på bok, gjerne mer. Du eier store verdier. 

God økonomi er de som har over en mill i året.

Anonymkode: 9d81c...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God økonomi vil jeg si at du har om du har råd til de utgiftene du har, og samtidig ikke må tenke deg om hvis vaskemaskina og tven ryker samtidig, du har lyst til å gå ut å spise, eller du vil ta deg en ukes ferie sånn helt utav det blå.

Rik vil jeg si at du er dersom du har 1 million eller mer på konto som du ikke trenger å bruke uansett liksom. Heller ikke for å kjøpe deg ny motorsykkel eller pusse opp. Samtidig som du har nedbetalt hus og bil(er).

God økonomi kan ikke defineres utfra årslønn, jeg og mannen har samlet en årslønn på over 1 mill, men har utgifter som svarer til det samme, så har ikke såå mye å rutte med i hverdagen, selv om vi ikke er fattige.

Anonymkode: 2bd0f...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I god økonomi står inntekt og utgifter i forhold til hverandre, med god margin til sparing. Rik er man når man har så mye penger eller verdier at man kunne levd av bare det, uten ekstra inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rik er jeg ikke, men dog nesten gjeldfri. De pengene som jeg har igjen på konto når lønnen kommer, settes inn på sparekonto da jeg begynner på 0 igjen når lønnen er der. Noen ganger er det 1500 og andre ganger 5000, noe har ført til en velfylt konto. 

Så jeg kan føle meg rik til tider siden jeg har penger til det jeg ønsker i det øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rik er man bare med stor formue, enten i form av eiendom, aksjer eller lignende. 

God økonomi er å leve uten økonomiske bekymringer i hverdagen, og kunne unne seg ferie og andre former for luksus i hverdagen uten at det velter økonomien. Tjene så mye at man går i pluss hver måned, og har en god buffer i bakhånd. 

Vi har en samlet inntekt opp mot 1,5 mill, og går sikkert generelt under «god økonomi»-kategorien. Men når man setter i gang med omfattende oppussing, sparekontoen tømmes i dragsuget, og pengene plutselig ikke helt strekker til som planlagt, så har føles det plutselig ikke som om vi har god økonomi likevel. (Heldigvis i en begrenset periode). Alt er relativt. 

Anonymkode: 8146d...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine definisjoner!

Jeg likte godt den med at rik er å ha så mye kapital at man kan leve godt uten annen inntekt. Er ellers enig om god økonomi. At deg er å ha nok til å betale alt man skal og fortsatt ha en god slump til overs som kan dekke uventede utgifter eller ferier ol.

HI

Anonymkode: ebb3d...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...