Gå til innhold

Dere som er hjemme med 2-åringen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere på dagene? Leker de noe alene? Får dere gjort noe husarbeid?

Her skal vi i åpen barnehage 2 dager pr uke, ellers så vet jeg ikke helt...😊🙈

Anonymkode: 9fb55...8c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk hjemme til mine var rundt 20 måneder. De har alle begynt å kjede seg rundt 16-18 måneder. Da har de hatt behov for andre barn og mye mer stimuli. Det var lettere å få gjort noe hjemme når de var året for å si det slik. 

Vi var i åpen barnehage, sanggruppe for større barn, svømming osv. Jeg tok også endel buss og tog for å finne nye lekeplasser. Da var reisen også spennende. Må si at det var krevende, men jeg er glad for at vi valgte dette. Når barnehagen begynte var de VELDIG klare og det gikk overraskende fint. 

Anonymkode: 99bc4...e3c

Skrevet

Denne 2-åringen skal gå hjemme med meg, til han er 3. Takk for tips!

Anonymkode: 9fb55...8c6

Skrevet

Jeg brukte åpen barnehage en del med mine. Ellers ble utfluktene litt lagt opp etter interessene til krabaten. En tur og mate endene, se på gravemaskinen på byggeplassen, lekeplass, kjøre med bussen. Det er så mangt som er interessant for en liten tass. Moren kan jo bli litt brakkesjuk, men det går jo an å prøve finne andre i samme situasjon man kan være sosial med.

Ellers er toårsalderen gullalderen for å få hjelp med husarbeidet. Liker han ikke høye lyder, kan han få hørselsvernom du vil støvsuge eller bruke kjøkkenmaskin. MIne likte å "kjøre" med støvsugeren og se på at eltekroken gikk rundt og rundt. Legge i vaskemaskinen var også en høydare som kunne ta en god bit av dagen. Hvert plagg måtte tross alt ha en prøvetur med trommelen før neste kunne legges inni. Til slutt satt de gjerne en liten stund helt hypnotisert av at trommelen gikk rundt av seg selv.

Hvor mye en toåring klarer å leke helt alene, varierer nok mye med temperament. Jeg ville sett på alle eventuelle pauser i ro med kaffekoppen som ren bonus, og ellers lagt opp dagen så barnet kan være sammen med deg mens dere samtidig får gjort unna en del husarbeid. Kveldene ville jeg satt av til enten voksenkontakt eller rett og slett ro i hodet, alt etter hva du har savnet mest i løpet av dagen.

Skrevet

Åpen barnehage 4 dager i uka. Ellers er han med på husarbeid, leker en del selv. Leser bøker. Leverer og henter de større barna i bhg.. Dagene går fort!

Anonymkode: 61bcf...f5e

Skrevet

Åpen barnehage, gå turer, gå i skogen, lage ulike ting i naturen, utforske ulike materialer, bade, konserter/teater, besøke familie, handle, lage mat, rydde, vaske tøy, leke, dra på biblioteket osv. Det er en haug av ting å gjøre hjemme med en toåring, og en ypperlig mulighet til å lære dem basisferdigheter som husarbeid, slutte med bleie, leke på egenhånd etc. 

Anonymkode: 983b9...de3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...