Gå til innhold

Er det kjipt med brukt bunad til konfirmasjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren vår skal konfirmeres til våren, og hun har lyst på bunad. Dette er en dyr bunad med mye og dyrt sølv til. 

Nå har jeg kommet over en brukt bunad på Finn til 1/3 av prisen for ny, men har fått klar beskjed fra svigers og enkelte andre rundt meg at dette er fryktelig kjipt gjort av meg. De andre barna i familien (ikke våre!) har alle fått sydd ny. Denne bunaden jeg har kommet over er omtrent ikke brukt, og alt sølvet er også inkludert. 

Min datter synes selv at en brukt bunad er helt ok. 

Så nå må jeg nesten høre med «ekspertisen» her inne... hva mener dere? Er virkelig brukt bunad kjipt til konfirmasjon...?

Anonymkode: 273d8...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bedre med flott, brukt bunad enn ingen bunad vel? Blir brukt her også når tiden kommer 👍🏻

Anonymkode: fa23b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det syns jeg er helt innafor. Men dere burde få den ordentlig tilpasset konfirmanten 🙂

Anonymkode: 90587...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt innafor! En flott bunad er en flott bunad uansett om den er ny eller brukt. Slettes ikke uvanlig at bunader går i arv, da er de jo også brukt (bare av noen du kjenner) 

Om konfirmanten selv synes dette er ok så hadde jeg garantert gått for det! 

Anonymkode: 6537d...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt med ny bunad, men en brukt bunad er vel bra. Men tror ikke det heller er billig hvis dere vil ha en fin en, men det er jo så fint med bunad🙂 Virker som du har en fornuftig datter som skjønner at det er dyrt🙂

Endret av Elizabeth89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøpt brukt. Du skriver jo også at den er lite brukt. Regner med at den skal tilpasses din datter og da kommer den garantert til å bli kjempefin. Du er overhodet ikke kjip. Du er lur👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det er mulig å tilpasse den til din datter, så ser jeg ingen problemer med å kjøpe brukt. Hvis den derimot er sydd til en person med en helt annen fasong enn datteren så den bare blir nesten bra til henne, så hadde jeg kjøpt ny hvis jeg hadde mulighet. 

Anonymkode: 68146...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt bunad er helt flott. Hos oss har vi alle bunader noen har brukt før - min er kjøpt brukt, datters er arvet fra mormor, lillesønn har lånt av sin fetter så lenge den passer, og deretter vokser han inn i bunad etter stor sønn.

Anonymkode: 57410...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt er helt topp👍🏻 Min datter som sksl konfirmeres om 2 år har en bunad etter sin oldemor. Hvis min andre datter vil ha bunad kommer jeg helt klart til å se etter en brukt en. 

Anonymkode: 50420...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Datteren vår skal konfirmeres til våren, og hun har lyst på bunad. Dette er en dyr bunad med mye og dyrt sølv til. 

Nå har jeg kommet over en brukt bunad på Finn til 1/3 av prisen for ny, men har fått klar beskjed fra svigers og enkelte andre rundt meg at dette er fryktelig kjipt gjort av meg. De andre barna i familien (ikke våre!) har alle fått sydd ny. Denne bunaden jeg har kommet over er omtrent ikke brukt, og alt sølvet er også inkludert. 

Min datter synes selv at en brukt bunad er helt ok. 

Så nå må jeg nesten høre med «ekspertisen» her inne... hva mener dere? Er virkelig brukt bunad kjipt til konfirmasjon...?

Anonymkode: 273d8...8a9

Det er HELT innafor!!! Selv fikk jeg brukt bunad til konfen,  og den brukes og verdsettes enda og jeg er i mitt 32 år 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har brukte bunader, de er arvet. Yngste står til konfirmasjon til våren, så den syes om slik at den passer henne. Hu eldste hadde flere skjorter å velge mellom siden det er så mange som har brukt den bunaden at vi har flere skjorter. Hun ville ha den som hadde lapper på seg og er skikkelig brukt. Hun var stolt som en lerke da hun sto til konfirmasjon i lappete skjorte og hun fikk mye skryt. Det er samme bunad som de fleste rundt her har, men eneste som var gammel og skikkelig ullstoff istede for det nye stoffet de har i bunader nå. Litt koselig at det er hennes tipptipp oldemor som har laget den. 

Anonymkode: e6a29...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen 😊

Er det noen som tilfeldigvis vet sånn ca. hvor mye det koster å sy ut en bunad? Tenker ikke Husfliden, det er sikkert i en prisklasse for seg, men prøve og finne en eller annen systue i området. 

HI

Anonymkode: 273d8...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar, alle sammen 😊

Er det noen som tilfeldigvis vet sånn ca. hvor mye det koster å sy ut en bunad? Tenker ikke Husfliden, det er sikkert i en prisklasse for seg, men prøve og finne en eller annen systue i området. 

HI

Anonymkode: 273d8...8a9

Har ikke sydd ut men inn, og betalte 1500,-. Dette var både vest og skjørtet / stakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ja det er det

Anonymkode: 14cdc...07e

Dette vet du vel lite om, som det meste annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren vår skal konfirmeres til våren, og hun har lyst på bunad. Dette er en dyr bunad med mye og dyrt sølv til. 

Nå har jeg kommet over en brukt bunad på Finn til 1/3 av prisen for ny, men har fått klar beskjed fra svigers og enkelte andre rundt meg at dette er fryktelig kjipt gjort av meg. De andre barna i familien (ikke våre!) har alle fått sydd ny. Denne bunaden jeg har kommet over er omtrent ikke brukt, og alt sølvet er også inkludert. 

Min datter synes selv at en brukt bunad er helt ok. 

Så nå må jeg nesten høre med «ekspertisen» her inne... hva mener dere? Er virkelig brukt bunad kjipt til konfirmasjon...?

Anonymkode: 273d8...8a9

Nei, det er ikke kjipt i det hele tatt. Som du sier så er den nesten ikke brukt, og datteren din synes at det er ok. Blås i hva de andre sier.

Anonymkode: f432a...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar, alle sammen 😊

Er det noen som tilfeldigvis vet sånn ca. hvor mye det koster å sy ut en bunad? Tenker ikke Husfliden, det er sikkert i en prisklasse for seg, men prøve og finne en eller annen systue i området. 

HI

Anonymkode: 273d8...8a9

Sjekk pris på det før du kjøper den, i tilfelle det blir dyrt. Et familiemedlem kjøpte en brukt bunad og den måtte fikses endel på, for at den skulle passe henne skikkelig. Jeg husker ikke pris, men det var visst ganske dyrt.

Anonymkode: f432a...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, sug lut said:

Dette vet du vel lite om, som det meste annet.

jeg mener det

Anonymkode: 14cdc...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt er vel kjempeflott. Bunader er jo ment å vare i generasjoner, så den er jo ikke akkurat utslitt. Gjenbruk er supert. Dyrt nok med bunad uansett. 

Anonymkode: 28d45...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

jeg mener det

Anonymkode: 14cdc...07e

Heldigvis betyr din mening mindre enn en fis i natten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er konfirmanten som skal bære den så om det er ok for henne er det helt innafor☺️

Anonymkode: 317fd...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hengebukksvinet skrev:

Heldigvis betyr din mening mindre enn en fis i natten!

:5:

Anonymkode: f432a...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 20.03, Anonym bruker skrev:

Datteren vår skal konfirmeres til våren, og hun har lyst på bunad. Dette er en dyr bunad med mye og dyrt sølv til. 

Nå har jeg kommet over en brukt bunad på Finn til 1/3 av prisen for ny, men har fått klar beskjed fra svigers og enkelte andre rundt meg at dette er fryktelig kjipt gjort av meg. De andre barna i familien (ikke våre!) har alle fått sydd ny. Denne bunaden jeg har kommet over er omtrent ikke brukt, og alt sølvet er også inkludert. 

Min datter synes selv at en brukt bunad er helt ok. 

Så nå må jeg nesten høre med «ekspertisen» her inne... hva mener dere? Er virkelig brukt bunad kjipt til konfirmasjon...?

Anonymkode: 273d8...8a9

Jeg fikk brukt bunad til konf, og arvet en del sølv, belte og slikt. Syns det var kjempestas da jeg fikk den, og bruker den fortsatt etter 20 år😊

Anonymkode: 1f13e...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor dette er et tema engang jeg. Hvorfor i alle dager skulle det ikke være greit å kjøpe brukt bunad? 

Anonymkode: 4ee82...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...