Gå til innhold

Hvis den ene i et forhold jobber skift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dvs at de kveldene denne jobber kveld får ikke denne hatt aktiviteter på kvelden, men det får heller ikke den som jobber dag, da denne må være hjemme med barna. Så hva da de kveldene ingen jobber? Er det da slik at den som jobber kveld og får gjort lite på kvelder har førsteprioritet på å gjøre ting på kvelder? Eller bør den som jobber kveld la den andre gjøre ting på kvelder? 

Det er jo den som jobber kveld som er «skyld» i at mange kvelder blir låst for aktiviteter. Men samtidig mister denne mye kveldstid da.

Anonymkode: 14602...893

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener den som jobber kveld får gjøre unna sine ting på dagtid. Vi har begge jobbet skift, og det endte med mye diskusjoner. Min samboer skulle hvile før jobb mens jeg vasket hus osv. Til slutt ble vi enige om at den som har fri på dagen når barna er i barnehagen er ansvarlig for at huset etterlates ryddig og rent til den som skal være alene med barna. Det er tross alt ikke bare-bare å være alene med barna flere ettermiddager og helger heller. 

Anonymkode: 047c3...c42

Skrevet

Jeg jobbet en del ettermiddag/kveld. Da bestemte vi en dag (i vårt tilfelle tirsdag) hvor jeg fikk en avtale på at jeg ikke skulle jobbe. Dermed hadde mannen en fast kveld han kunne ha fast aktivitet om han ville. Mer tilfeldige frikvelder byttet vi på etter hva som passet.

Anonymkode: 28170...729

Skrevet

Jeg har jobbet turnus i alle år, og dette har aldri vært et tema eller et problem.

Anonymkode: cff97...78d

Skrevet

Hos oss har vi aldri praktisert "førsterett" og "skyldfordeling" på den måten... 

Jeg har jobbet turnus i 15år,mannen min dagtid. Jeg jobber også hver 3. helg 12t skift, så mange helger falt sånn sett bort også (feks når jeg jobbet natt måtte jeg jo sove imellom, og dagene var jeg jo borte fra 06-21)

I starten var det litt trøblete å få han til å forstå at spesielt etter nattevakt så måtte jeg få hvile (det ville jo blitt som hans natt etter en lang arbeidsdag). Men det gikk seg til. 

Vi løste det sånn at jeg ordnet mye med huset når jeg hadde fri (klesvask, middag etc) noe som falt naturlig. 

Når det kom til kveldene, hvis det er alenetid du tenker på, så ble det jevnt fordelt av seg selv... Ingen hadde førsterett. Hvis man måtte noe, eller et av barna hadde fritidsaktivitet så ble det barnevakt, samkjøring eller ikke noe. Våre voksnes interesser falt seg skjeldent på samme dag, og hvis det gjorde det tok vi hensyn til hverandre og prøvde å være rause. 

Det er slitsomt å jobbe skift, men også slitsomt å gå hjemme med barna. Så det gjelder å finne en balanse, og planlegge godt. 

Nytter ikke med "mitt" og "ditt" og å veie opp hvem som har mest rett til hva. Begge valgte dette livet sammen, så sammen får man være rause. 

Anonymkode: 7c89b...a8d

Skrevet

Tror ikke et forhold fungerer om alt skal fordeles rettferdig slik du sier HI.

Poenget er vel at det er best mulig for begge. Har du mye fri på dagtid så må du få gjort unna trening og venninnelunsj da om det lar seg gjøre. Det er uansett kun få år at barna er så små at de ikke kan være litt alene hjemme.

Skrevet

Dette blir for meg et helt merkelig fokus. Hvem som har skyld? Hører du deg selv når du sier dette?

Jeg er forsåvidt skyldig i ekstrainntektene turnus genererer, jeg kan ikke se at det skal diskvalifisere meg fra å kunne ha aktiviteter på kveldstid når det passer seg slik. 

Vi samordner planer slik at vi begge får en viss grad av egentid og muligheter til å delta sosialt, akkurat på samme måte som par der begge jobber turnus eller begge har dagjobb.

Anonymkode: 8aa83...715

Skrevet
Akkurat nå, Nyttårs barn skrev:

Tror ikke et forhold fungerer om alt skal fordeles rettferdig slik du sier HI.

Poenget er vel at det er best mulig for begge. Har du mye fri på dagtid så må du få gjort unna trening og venninnelunsj da om det lar seg gjøre. Det er uansett kun få år at barna er så små at de ikke kan være litt alene hjemme.

Og jeg tenker at de frikveldene dere har bør være for dere begge. Voksne mennesker kan ikke forvente å ha allverdens med fritidsaktiviteter, men samtidig går det an å samarbeide slik at begge parter får vært med på noe de vil. Hos oss har jeg behov for å ta meg en rusletur på kveldene, mannen har ikke det samme behovet og er da hjemme.

Skrevet

Jeg et den som jobber endel kvelder og mannen dagtid. Her er det ingen som har førsterett på frikvelden og jeg er heller ikke den skyldige. Nå er jeg i helsesektoren hvor det er vanskelig å få seg en dagstilling. Det er ikke slik at jeg ønsker å jobbe kvelder, helger eller helligdager men slik er det i min jobb. Vi respekterer hverandre såpass at en frikveld innimellom fordeles uten videre diskusjon. Ingen førsterett. Skulle det derimot være en konsert jeg/han vil gå på, kommer det foran den som evt vil shoppe eller reise på fisketur. Hvis jeg vil gå tur med ei venninne en kveld, kan det også utsettes hvis gubben vil møte alle gutta for å feire bursdag.

Anonymkode: ff21b...efd

Skrevet

Hos oss jobber mannen skift og han mener han har førsterett på alle kvelder (og helger) han ikke jobber fordi han mister så mange i hans jobb. Han ser liksom ikke at jeg er «bundet» de kveldene han jobber og bare må være hjemme da for han mener jeg får alenetid «nok» da. Kan jo se det jeg vil på TV må vite🙄

Så jeg får jo aldri gjort noe ute av huset. På dagtid da barna er borte jobber jeg, når jeg har fri på kvelder og i helger har også barna fri. Og de helgene han har fri er jo «hans» for han jobber jo de andre. Uten tanke på at jeg ikke før gjort noe eget noengang for da har jeg jo tre små barn «på slep». 

Han derimot har jo fri enkelte dager midt i uka, og alltid fri til 15 når han jobber kveld og alle disse er jo uten barn, men av en eller annen grunn teller visst ikke dette, selv om han da har både fri og tid uten barn. 

Måtte bare lufte litt her og se hva som var vanlig og om jeg er helt urimelig hvis jeg krever at jeg også kan gjøre noe uten barna en kveld her og der. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss jobber mannen skift og han mener han har førsterett på alle kvelder (og helger) han ikke jobber fordi han mister så mange i hans jobb. Han ser liksom ikke at jeg er «bundet» de kveldene han jobber og bare må være hjemme da for han mener jeg får alenetid «nok» da. Kan jo se det jeg vil på TV må vite🙄

Så jeg får jo aldri gjort noe ute av huset. På dagtid da barna er borte jobber jeg, når jeg har fri på kvelder og i helger har også barna fri. Og de helgene han har fri er jo «hans» for han jobber jo de andre. Uten tanke på at jeg ikke før gjort noe eget noengang for da har jeg jo tre små barn «på slep». 

Han derimot har jo fri enkelte dager midt i uka, og alltid fri til 15 når han jobber kveld og alle disse er jo uten barn, men av en eller annen grunn teller visst ikke dette, selv om han da har både fri og tid uten barn. 

Måtte bare lufte litt her og se hva som var vanlig og om jeg er helt urimelig hvis jeg krever at jeg også kan gjøre noe uten barna en kveld her og der. 

Be han ta seg en bolle. Selvfølgelig skal du også ha fri. Å være alene med tre barn etter jobb og i helger er ikke å ha fri. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke urimelig og han virker rimelig navlebeskuende. Parterapi next...

Anonymkode: 21c19...730

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke urimelig og han virker rimelig navlebeskuende. Parterapi next...

Ja kanskje det. Han ser ikke engang at det er slik jeg har det alle dager han jobber kveld om han måtte være hjemme alene med barna en kveld. Han klager og sier at da får han jo ikke gjort noe, men når han jobber og jeg er hjemme mener han jeg her egentid uten barn (fordi de sover). Men det blir jo det samme uansett hvem som er hjemme sv oss😳🙄 Er vel bare at jeg da har det gøy mens han er hjemme. Når jeg er hjemme jobber han og har det ikke gøy. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja kanskje det. Han ser ikke engang at det er slik jeg har det alle dager han jobber kveld om han måtte være hjemme alene med barna en kveld. Han klager og sier at da får han jo ikke gjort noe, men når han jobber og jeg er hjemme mener han jeg her egentid uten barn (fordi de sover). Men det blir jo det samme uansett hvem som er hjemme sv oss😳🙄 Er vel bare at jeg da har det gøy mens han er hjemme. Når jeg er hjemme jobber han og har det ikke gøy. 

Da tenker jeg at det er greit å prøve parterapi, for det kan være litt øyeåpnende for ham å få en fagpersons syn på ting også. Tviler på at du greier å snu ham selv når han er så blind...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Be han ta seg en bolle. Selvfølgelig skal du også ha fri. Å være alene med tre barn etter jobb og i helger er ikke å ha fri. 

Enig. 

Anonymkode: a9deb...511

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...