Gå til innhold

Asylsøkerne i Middelhavet

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/urix/redningsskip-naermer-seg-fullt-_-uklart-hvor-migrantene-kan-settes-i-land-1.14655810

Hvorfor velger MSF å være en del av en flyktningrute? Antall migranter som settes ut på sjøen øker når redningsskipene legger seg helt opp til grenselinjene og venter på flyktningbåtene. Antall omkomne flyktninger øker også når redningsorganisasjonene benytter denne strategien. 

Jeg har støttet MSF tidligere, men kommer ikke til å gjøre det etter dette. 

Anonymkode: c71a4...7b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er misforhold i verden. Så lenge det er millioner av mennesker uten håp og alle veie er blokkert, så kommer det til å være en del som prøver seg. Det kan være du klarer å stå å se på at de drukner. Jeg kan ikke. Og å legge skylden på de som redder menneskeliv blir helt feil. Det er ikke dem som har skapt problemene som gjør at folk drar. Og min faste overbevisning er at om Europa/den rike verden fortsetter i samme spor som nå kommer dette til å ende i regelrett krig! Så jeg heier på de mennesker som ikke tillater oss å se den annen vei. Å vise bamhjertighet er jo en veldig grunnleggende del av vår kultur, er det ikke?

Anonymkode: bef4a...616

Skrevet

Jeg registrerer Kallmyrs uttalelse i saken, og skulle gjerne sett litt mer av FrPs engasjement i å hjelpe folk der de er som de snakket så varmt om mens de var i opposisjon. 

Anonymkode: 6d879...220

Skrevet

Det er en plikt å redde mennesker i akutt nød, men å sitte vakt på denne måten er feil. Det blir som å stille opp ambulanser og helsepersonell ved trafikkfarlige strekninger på veien, framfor å utbedre veien. Afrika og Midt-Østen trenger hjelp. Der menneskene er. Nå. 

Anonymkode: 552da...5a9

Skrevet

De er ikke asylsøkere de er flyktninger. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er misforhold i verden. Så lenge det er millioner av mennesker uten håp og alle veie er blokkert, så kommer det til å være en del som prøver seg. Det kan være du klarer å stå å se på at de drukner. Jeg kan ikke. Og å legge skylden på de som redder menneskeliv blir helt feil. Det er ikke dem som har skapt problemene som gjør at folk drar. Og min faste overbevisning er at om Europa/den rike verden fortsetter i samme spor som nå kommer dette til å ende i regelrett krig! Så jeg heier på de mennesker som ikke tillater oss å se den annen vei. Å vise bamhjertighet er jo en veldig grunnleggende del av vår kultur, er det ikke?

Har du lest hvordan det foregår? Menneskesmuglere bruker en app som viser GPS koordinatorer til alle større skip i området. Redningsskipene legger seg helt i ytterkant av internasjonalt farvann, menneskesmuglerne ser det på appen sin, reiser ut fra kysten og dumper menneskene i nærheten av GPS koordinatene. 

Redningsskipene fører dermed til MER menneskedumping i Middelhavet. Større risiko for å drukne. Det drukner flere enn før, ikke færre. 

Redningsskip som blir en del av smuglerruten vil jeg ikke støtte. 

Og du kan rulle inn «barmhjertighet» og «du kan stå og se på at folk drukner» retorikken din. Du vet ingenting om meg som menneske. Du får ikke mer rett av å forsøke å sverte mine verdier. Jeg har besøkt min andel av både flyktningleire og andre bistandsprosjekter på andre kontinenter. Og akkurat her mener jeg MSF og de andre er ute og kjøre. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest hvordan det foregår? Menneskesmuglere bruker en app som viser GPS koordinatorer til alle større skip i området. Redningsskipene legger seg helt i ytterkant av internasjonalt farvann, menneskesmuglerne ser det på appen sin, reiser ut fra kysten og dumper menneskene i nærheten av GPS koordinatene. 

Redningsskipene fører dermed til MER menneskedumping i Middelhavet. Større risiko for å drukne. Det drukner flere enn før, ikke færre. 

Redningsskip som blir en del av smuglerruten vil jeg ikke støtte. 

Og du kan rulle inn «barmhjertighet» og «du kan stå og se på at folk drukner» retorikken din. Du vet ingenting om meg som menneske. Du får ikke mer rett av å forsøke å sverte mine verdier. Jeg har besøkt min andel av både flyktningleire og andre bistandsprosjekter på andre kontinenter. Og akkurat her mener jeg MSF og de andre er ute og kjøre. 

Nei, jeg vet intet om deg, men du vet heller intet om meg.

Du lagde ditt innlegg. Jeg svarte.

Men smuglingen stopper ikke fordi ingen vil hjelpe. Det er flyktningene som kommer i klemme, ikke smuglerne. Å bare stenge grensene løser intet og late som det er noen andres problem løser intet. Millioner av mennesker i krise. Det er realiteten. 

Skrevet

Er enig med HI at dette er hårreisende, de burde jo egentlig bli sendt tilbake til sitt opprinnelige hjemland slik at andre kunne se at dette ikke lønte seg. 

Anonymkode: 30a37...4f5

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men smuglingen stopper ikke fordi ingen vil hjelpe. Det er flyktningene som kommer i klemme, ikke smuglerne. Å bare stenge grensene løser intet og late som det er noen andres problem løser intet. Millioner av mennesker i krise. Det er realiteten. 

Jeg har ikke laget et innlegg om å stenge grensene. Du må jo lese hva det handler om. Hvis du vil diskutere det å stenge grensene kan du jo lage en egen tråd. 

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er grenser for da? En stat har rett å bestemme hvem som kommer inn i landet og hvem ikke. Det vi ser nå av migrasjonsbevegelse (det er ikke flyktninger, det er middelklassen som har råd betale for en lang reise og smuglere) er bare forsmaken mtp befolkningsutviklingen i Afrika. Det stemmer at murer ikke stopper alle men det er ingen grunn å ikke ha murer. Jeg tenker på gamle øst-Tyskland. Alltid noen få som klarte å rømme men 99% gjorde ikke det. Med andre ord fungerer en mur strålende.

Spørsmålet for våre barn blir hva det er villige å gjøre for å stoppe ureglementert migrasjon. Det kan fort bli veldig stygge bilder.

Anonymkode: 13d97...260

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...