Gå til innhold

Usikker på om jeg gidder mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer er langt fra hverandre når det kommer til det økonomiske. Vi har det ganske trangt økonomisk. Jeg vil gjerne være forsiktig med hva vi bruker penger på og spare litt. Han sier at vil det også, men han bruker mye penger på røyk. Noen måneder går det så vidt rundt og da blir jeg irritert når han bruker så mye penger på røyk. Og han røyker mye. Men å snakke med han om det er umulig. Blir sur med en gang. Har sagt at han kan halvere røykingen og spare litt. Han sier at han skal det, men det skjer ikke. Når vi ble sammen for 10 år siden, så røyket han ikke. Jeg er anti røyk, så jeg hadde nok ikke sett 2 ganger på han da. Men er litt lei av at det er bare jeg tenker på å spare 

Anonymkode: 65a2b...315

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreslår at du får ham med på familievernkontoret.

Om han ikke vil det og ikke vil slutte å røyke, da hadde jeg ikke orket.

Anonymkode: 2ea47...6e2

Skrevet

Har dere felles barn?

Anonymkode: 92852...96f

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere felles barn?

Anonymkode: 92852...96f

Ja, 1 barn 

Anonymkode: 65a2b...315

Skrevet

Ikke la røyk gå av fellespotten. Mesteparten av inntektene går til alle felles utgifter som strøm, lån/husleie, mat, bil forsikringer osv. Av det som er igjen kan dere dele i to eller tre. Enten halve til sparing og så halvparten av det som er igjen til personlig bruk, eller en tredjedel til sparing og en tredjedel til personlig bruk. Så kan han selv velge å prioritere røyk fremfor en kjapp pølse på bensinstasjonen, frisør, alkohol, eller noe annet han liker å bruke penger.

Skrevet

Du vet at å bo med en røyker er skadelig for dere alle sammen? Spesielt barnet. 

Selv om han går ut for å røyke. 

Sett helt bort fra økonomi så hadde jeg krevd at han tok hensyn til barnets og egen helse, og sluttet å røyke. Det hadde vært uaktuelt å bo sammen med en røyker når jeg hadde barn. 

-———————————————————

Når det kommer til økonomi, forsøk dette:

Dere har felles økonomi. Dere har ikke så god råd. Lag kontoer og fordel månedens inntekter. En konto til mat og husholdning, en til klær og utstyr til barnet, en til regninger og løpende utgifter, en til sparing. Til slutt velger dere en sum til hver av de voksne. 1500-2000 f.eks. juster den etter hva dere har råd til og synes er fornuftig.  

Den skal gå til lunsj (hvis man ikke smører matpakke), klær, sko, sjokolade, røyk, cola, frisør, tyggis, café med venninner, øl med gutta, take away osv... Så får hver av dere styre om dere sparer til ny vinterjakke, nye løpesko eller lignende, eller om dere bruker det opp på uvaner som cola, røyk og sjokolade. Da slipper dere å diskutere den andres personlige forbruk, og når det er tomt så er det tomt. Det er også helt rettferdig. Den ene får akkurat like mye som den andre. 

Anonymkode: d7ba2...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...