Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #1 Skrevet 11. august 2019 Vi har gjennom de siste årene gått i fra over 10 år med veldig stram økonomi (nok til mat og billige klær, men aldri kino ol.), via en periode med ok økonomi, til nå å ha svært romslig økonomi. Og jeg sliter litt med å henge med mentalt rett og slett. F.eks. har jeg av gammel vane bare to-tre bukser og par med sko jeg veksler mellom og bruker til de er så slitt at det går hull i dem, da nå jeg ha nytt. Nå kan jeg godt ha litt flere, men da jeg skulle kjøpe bukse nå sist og fant en som satt perfekt (og det skjer jo nesten aldri), var redaksjonen min å sukke tungt da jeg så at den kostet 600 kr. For dyrt! Sånn var det før. Nå kunne jeg fint kjøpt tre bukser til 1000 kr stykk uten å merke det på budsjettet en gang, men likevel får jeg nesten helt angst av å bruke hele 600 kr på en bukse, som jeg faktisk trenger. Dette var bare ett eksempel, andre er f.eks. å gå på kino hvor jeg fortsatt føler for å ta med vannflasker og poppe popcorn hjemme som vi tar med, enda vi har råd til å kjøpe drikke og popcorn på kinoen, ja i det hele tatt har råd til å gå på kino. Eller spise ute osv. Andre ganger får jeg en helt motsatt reaksjon, litt sånn "wo-ho, jeg er rik!"- følelse og bruker plutselig latterlig mye penger på helt teite ting. Som om fornuften svikter meg helt. Er det flere som har opplevd dette, eller er jeg helt rar? Anonymkode: 887c8...97f
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #2 Skrevet 11. august 2019 Og beklager skrivefeil, autocorrect slo litt mye inn. HI Anonymkode: 887c8...97f
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #3 Skrevet 11. august 2019 Vet ikke engang hva jeg skal svare. For en idiotisk problemstilling. Anonymkode: 68d8d...492
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. august 2019 #4 Skrevet 11. august 2019 Tenker at selv om du har mye, så er det ingen grunn til å bruke mye. Hvorfor skal du ha mer enn tre bukser om du ikke trenger det? Det er forskjell på å være gjerrig og å være bevisst. Det kan være fornuftig å bruke mer penger på varer for å få en god og mer holdbar kvalitet, men høy pris er ikke nødvendigvis det samme som god kvalitet. Spar heller mer, så kan dere investere i hytte, ny bil, ekstra fråtsing på ferie. Hva med leilighet i en by som barna vil studere i når de blir så store?
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #5 Skrevet 11. august 2019 Nei jeg kaster ikke bort penger på tull fordi det er ikke nødvendigvis det rike folk gjør, nyrike kanskje, men jeg bruker mer penger på klær til meg selv, unner meg selv det. Anonymkode: ac527...cdb
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #6 Skrevet 11. august 2019 Vi har veldig god økonomi men jeg sløser ikke penger av den grunn. Jeg kjøper på salg, og det vi trenger. Jeg ser ikke status i klær. Det har jeg lært av mine foreldre som også da hadde god økonomi. De hadde en legelønn og ingenørlønn. Så nei du må ikke absolutt sløse penger nå som du har dem. Slik jeg ser det, penger kommer penger går. Det er litt opp og nedbakke. Anonymkode: c3f9b...e5b
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #7 Skrevet 11. august 2019 Jeg mente ikke at jeg skal sløse penger, men at det er så uvant å ikke måtte tenke seg om før hver krone. Vanskelig å forklare, og jeg er tydeligvis alene om det også ut i fra svarene her. HI Anonymkode: 887c8...97f
amandine Skrevet 11. august 2019 #8 Skrevet 11. august 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mente ikke at jeg skal sløse penger, men at det er så uvant å ikke måtte tenke seg om før hver krone. Vanskelig å forklare, og jeg er tydeligvis alene om det også ut i fra svarene her. HI Anonymkode: 887c8...97f Jeg tror ikke at du er alene om å tenke deg om før du bruker penger, det tror jeg det er mange som gjør. Men du er kanskje mer alene om å tenke at du er rar som tenker deg om siden du ikke behøver det? Jeg pleier ikke å tenke så mye fordi det går automatisk, jeg kjøper egentlig det jeg vil og prioriterer god kvalitet fremfor mengde. Men jeg er bevisst hva jeg bruker og hva jeg kjøper. Jeg kjøper ikke flere klær enn jeg trenger og har en basisgarderobe som kun får bittelitt påfyll dann og vann. Jeg tror det er ganske normalt? Å sende med ungene penger til vann er unødvendig. Det samme er det å kjøpe dyr kaffe til å drikke på bussen. Jeg kunne jo gjort det, men ser ikke hvorfor? Jeg tror som sagt at du har en ganske vanlig innstilling?
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #9 Skrevet 11. august 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mente ikke at jeg skal sløse penger, men at det er så uvant å ikke måtte tenke seg om før hver krone. Vanskelig å forklare, og jeg er tydeligvis alene om det også ut i fra svarene her. HI Anonymkode: 887c8...97f Vet hva du mener. Vi gikk samme veien. Noen år med skikkelig dårlig råd. Og så fikk råd til absolutt alt vi ville, og så ville vi kjøpe hytte. Nå må vi stramme inn på økonomien og det litt vanskelig. Å være sparsommelig er lurt uansett. Anonymkode: 33c1c...f97
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #10 Skrevet 12. august 2019 Vi har eeeegentlig god råd; lite huslån, nedbetalt bil, penger på bok. Men vi frotser ikke eller har dyre vaner.. Vi kan kjøpe det vi vil, men vi gjør det ikke likevel. Fordi vi er ujålete, nøkterne, uten interiør eller fasade-nykker. Vi er miljøbevisste og kan kjøpe brukt hvis der er noe vi trenger. Anonymkode: eda76...d38
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #11 Skrevet 12. august 2019 Du skal så klart overtale deg selv til å kjøpe den buksa til 600🙂 Jeg har romslig økonomi nå, men har ikke alltid hatt det. Det jeg setter mest pris på er å slippe å tenke på penger. Jeg lever ikke noe luksusliv (og er ikke superrik heller, altså)). Men jeg kjøper meg bukse til 600 og havner konfirmasjon, rotfylling og bilhavari rett etter hverandre, så påvirker ikke det ferieplanene våre, hvis du skjønner. Nyt at penger ikke er noe du må gruble på hver kveld. Kos deg med det som gir deg glede. Og fortsett gjerne med en nøktern livsstil, men du trenger ikke være gnien og ikke unne deg en bukse du trenger, det har du råd til nå! Anonymkode: c8e90...a29
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #12 Skrevet 12. august 2019 Forstår utrolig godt hva du mener. Måtte jobbe mye med dårlig samvittighet mtp innkjøp som jeg kunne tillate meg etter maaaange år med sparebluss. Er jo en god innstillung å ha i bunn, mange som er ukritisk til pengebruk når unmtekt er høy. Så setter du mer pris på det. Hardt arbeid og måtehold har lønnet seg, ikke sant? Anonymkode: 96390...101
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #13 Skrevet 12. august 2019 Takk for svar, dere siste her. Det var akkurat det jeg mente, dere skjønte poenget. Det er jo ikke det at jeg har lyst til å sløse bare fordi vi har penger nå, men å klare å senke skulderene og tillate meg å kjøpe det vi trenger uten å få helt angst for om det ble for mye. Vi har jobbet enormt hardt for dette og måteholden livsstil er nok i stor grad kommet for å bli, med noen få unntak. Jeg har omsider råd til å være med venner ut for å spise, og det vil jeg fortsette med selv om det er latterlig dyrt. HI Anonymkode: 887c8...97f
Anonym bruker Skrevet 12. august 2019 #14 Skrevet 12. august 2019 Jeg skjønner deg godt. Jeg har det på samme måte og har følt meg helt alene slik. Vi har bygd opp økonomien fra 0 til å klare oss fint. Da vi møttes for 10 år siden hadde vi akkurat fullført vgs og hadde kun jobb som ekstrahjelp. Slet ekstremt med økonomien. Levde på nudler og ris flere ganger og levde fra hånd til munn i flere år. Jeg føler jeg fremdeles har dårlig råd selvom vi har ca. 1 mill i året. Jeg får angst av regninger noen ganger. Det er vanlige faste utgifter vi har råd til, men føler fremdeles på at vi ikke skal klare å betale den og ikke ha råd til mat. Klær kjøper jeg sjeldent og bruker ikke penger på meg selv. Mannen min blir så irritert over at jeg er slik, jeg er ekstremt gjerrig. Jeg vil jo ikke være slik og sier ikke noe om angsten for regninger for de blir jo betalt Anonymkode: bcb26...37a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå