Gå til innhold

Gutteting vs jenteting... mobbing


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg er en av de som foreslår typiske «gutteting» for guttungen om han vil ha noe «jentete». Årsaken til det er kanskje litt kompleks..

 

Min sønn har en skjult diagnose som berører språk og adferd. Man kan ikke se det på han, men man skjønner det når det skjer noe som utløser frustrasjon hos han. 

Jeg ble selv mobbet igjennom hele barne og ungdomsskolen. Jeg kan fortsatt høre stemmene den dagen i dag (er i dag 35 år). Jeg har selv fått kjenne på hva mobbing gjør med et menneske. Dette unner jeg ikke min værste fiende.. og jeg vil gjøre alt i min makt for at min sønn ikke skal oppleve det.

 

jeg vet av erfaring at man ikke skal skille seg så veldig ut på skolen før man kan bli et lett offer. Min sønn vet jeg hadde takket dette særdeles dårlig, og blitt fysisk om noen hadde plaget han. Noe vi selvsagt ønsker å unngå. 

Han har en autismeliknende diagnose.

jeg nekter han ikke «jenteting» men prøver hardt å presentere «guttete alternativ» for han og håper han velger dette. 

Gjør jeg det riktige her? Som nevnt så har han en diagnose, og hans forståelsesevne er satt ned, er dog ikke fraværende men nedsatt..

Anonymkode: f603a...eee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Anonymkode: f603a...eee

Skrevet

Jeg tenker at det er helt greit at en gutt ønsker "jenteting". F.eks den artikkelen som sto i avisen her om gutten som skulle begynne i 1.klasse og ønsket seg lilla sekk med enhjørning, fra jentekolleksjonen.

Men man må ha litt ryggrad, for selv om det ikke er vondt ment og ikke kan kalles mobbing, så vil det komme kommentarer. Det vil være både jenter og gutter i klassen som kommer til å kommentere, som kommer til å si det er en jentesekk. Det er sånn barn er, helt ærlige, og det er ikke mobbing før personen som bærer den lar seg mobbe. 

Det må man snakke med barnet om, forberede barnet på. Kan barnet da fortelle de andre i klassen at ja, dette er kanskje en jentesekk, men jeg synes den var finest. Da vil de andre barna fort akseptere det, men blir ungen som bærer sekken lei seg, begynner grine osv, ja da blir fort historien en annen.

Så jeg mener at det er lov å være annerledes, og vi skal lære barna våre å akseptere at smaken er forskjellig og folk er forskjellig, det skal vi akseptere og det er greit. Men vi må også forberede de barna som velger annerledes, at de må regne med å få spørsmål, ikke la det komme helt uforberedt på dem, men la de tenke over på forhånt hva de vil svare.

For verden vår er sånn enda at man kan ikke som gutt velge noe veldig jentene og regne med at de andre barna ikke kommer til å kommentere det, for det kommer de til å gjøre.

Så om sønnen din allerede er litt "annerledes", og ikke vil klare stå i valgene sine på en positiv måte synes jeg du gjør helt riktig. Noen ganger må vi skjerme barna våre litt også, så får han heller leke med jenteting hjemme og ha mer guttete ting på skolen.

Anonymkode: 7041a...a43

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Det må jo bli en balansegang. Han må jo ikke oppleve at hans ønsker og preferanser er annenrangs eller gjør ham til en annenrangs person. Samtidig er jeg sikker på at han kommer til å få tøffe perioder uansett i årene fremover. Du kan ikke skjerme ham fra frustrasjon osv på skolen for det vil skje, og barna omkring kommer til å skjønne at det er noe med ham. Så i ditt tilfelle vil det være en vanskelig balansegang mellom å la ham utvikle trygghet og godt selvverd hos ham samtidig som du forsøker å unngå at han stikker seg mere ut enn nødvendig.

Men jeg tror du skal passe veldig på med å overføre dine egne dårlige erfaringer til ham! Jeg kjenner det selv. Jeg ble mobbet hele grunnskolen, så jeg fikk virkelig kjenne på det da barna skulle begynne på skolen. Men de er ikke meg og de går ikke med de barn jeg gikk med. De takler ting anderledes, læreren takler ting anderledes osv, så min historie er ikke blitt deres. Det finnes barn som vokser opp "anderledes" men som ikke blir mobbet likevel. Så gi din sønn muligheten til å være seg selv, stol på at dette kan gå bra, men følg med og ikke tøv med å kontakte lærer om det skulle oppstå problemer. 

Anonymkode: 3cf14...ac3

Skrevet

Nei. Jeg synes ikke det er OK. Trolig vil han aldri passe inn med å gjøre det du kaller gutteting siden han åpenbart selv velger noe annet. Diagnose eller ikke. Du skal bygge han opp, støtte han og la han finne sin vei. 

 

Anonymkode: 0ec6a...423

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner hva du mener. Det må jo bli en balansegang. Han må jo ikke oppleve at hans ønsker og preferanser er annenrangs eller gjør ham til en annenrangs person. Samtidig er jeg sikker på at han kommer til å få tøffe perioder uansett i årene fremover. Du kan ikke skjerme ham fra frustrasjon osv på skolen for det vil skje, og barna omkring kommer til å skjønne at det er noe med ham. Så i ditt tilfelle vil det være en vanskelig balansegang mellom å la ham utvikle trygghet og godt selvverd hos ham samtidig som du forsøker å unngå at han stikker seg mere ut enn nødvendig.

Men jeg tror du skal passe veldig på med å overføre dine egne dårlige erfaringer til ham! Jeg kjenner det selv. Jeg ble mobbet hele grunnskolen, så jeg fikk virkelig kjenne på det da barna skulle begynne på skolen. Men de er ikke meg og de går ikke med de barn jeg gikk med. De takler ting anderledes, læreren takler ting anderledes osv, så min historie er ikke blitt deres. Det finnes barn som vokser opp "anderledes" men som ikke blir mobbet likevel. Så gi din sønn muligheten til å være seg selv, stol på at dette kan gå bra, men følg med og ikke tøv med å kontakte lærer om det skulle oppstå problemer. 

Anonymkode: 3cf14...ac3

Ja, det er jo denne «haimusikken» jeg hører.. og det er jo ikke sikkert at det går med han som det gikk med meg en gang. Og jeg nekter han jo ikke jenteting, men prøver å presentere guttete alternativ. 

Jeg bare er så redd for at han skal falle mer utenfor enn han allerede er.. 😟 

Anonymkode: f603a...eee

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg synes ikke det er OK. Trolig vil han aldri passe inn med å gjøre det du kaller gutteting siden han åpenbart selv velger noe annet. Diagnose eller ikke. Du skal bygge han opp, støtte han og la han finne sin vei. 

 

Anonymkode: 0ec6a...423

Vi har jobbet i alle år i barnehagen nå med å bygge han opp, og på gode dager er han en tøff gutt som står opp for seg selv på en forsvarlig måte. Men på andre litt mindre gode dager får unger som prøver seg en blåveis. Dette er veldig trist for barnet det går utover, men også for vårt barn. 

Jeg er egentlig litt rådvill her...

Anonymkode: f603a...eee

Skrevet

Skal sies at vi følges opp av ppt og bup. Han har hatt og vil få spesped, og han vil få en assistent på skolen.

Anonymkode: f603a...eee

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det er helt greit at en gutt ønsker "jenteting". F.eks den artikkelen som sto i avisen her om gutten som skulle begynne i 1.klasse og ønsket seg lilla sekk med enhjørning, fra jentekolleksjonen.

Men man må ha litt ryggrad, for selv om det ikke er vondt ment og ikke kan kalles mobbing, så vil det komme kommentarer. Det vil være både jenter og gutter i klassen som kommer til å kommentere, som kommer til å si det er en jentesekk. Det er sånn barn er, helt ærlige, og det er ikke mobbing før personen som bærer den lar seg mobbe. 

Det må man snakke med barnet om, forberede barnet på. Kan barnet da fortelle de andre i klassen at ja, dette er kanskje en jentesekk, men jeg synes den var finest. Da vil de andre barna fort akseptere det, men blir ungen som bærer sekken lei seg, begynner grine osv, ja da blir fort historien en annen.

Så jeg mener at det er lov å være annerledes, og vi skal lære barna våre å akseptere at smaken er forskjellig og folk er forskjellig, det skal vi akseptere og det er greit. Men vi må også forberede de barna som velger annerledes, at de må regne med å få spørsmål, ikke la det komme helt uforberedt på dem, men la de tenke over på forhånt hva de vil svare.

For verden vår er sånn enda at man kan ikke som gutt velge noe veldig jentene og regne med at de andre barna ikke kommer til å kommentere det, for det kommer de til å gjøre.

Så om sønnen din allerede er litt "annerledes", og ikke vil klare stå i valgene sine på en positiv måte synes jeg du gjør helt riktig. Noen ganger må vi skjerme barna våre litt også, så får han heller leke med jenteting hjemme og ha mer guttete ting på skolen.

Anonymkode: 7041a...a43

Normalt sett ville jeg jo aldri gjort dette, men i vårt tilfelle så må jeg innrømme at jeg gjør så, nettop av de grunnene du skriver her til slutt. Jeg føler jeg må skjerme han, men jeg sliter med å føle at jeg gjør det rette. Samtidig vet jeg jo og at hans fysiske utagering heller ikke vil hjelpe han..

Anonymkode: f603a...eee

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har jobbet i alle år i barnehagen nå med å bygge han opp, og på gode dager er han en tøff gutt som står opp for seg selv på en forsvarlig måte. Men på andre litt mindre gode dager får unger som prøver seg en blåveis. Dette er veldig trist for barnet det går utover, men også for vårt barn. 

Jeg er egentlig litt rådvill her...

Anonymkode: f603a...eee

Hvis det å få ham til å bruke gutteting gjør at han ikke slår andre så synes jeg det må være viktigere enn ideen om at alle skal kunne bruke alt.

Anonymkode: f4fc9...740

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det å få ham til å bruke gutteting gjør at han ikke slår andre så synes jeg det må være viktigere enn ideen om at alle skal kunne bruke alt.

Anonymkode: f4fc9...740

Det er liksom det og jeg tenker. Desverre kan det at han blir fysisk skje om noen plager han. Dette er jo vanskelig å unngå i si helhet, men jeg føler jeg iallefall må prøve å eliminere muligheter for at det kan skje...

Anonymkode: f603a...eee

Skrevet

Fornuftig av deg! Han får jo alternativ?

Anonymkode: b26ce...293

Skrevet

Reagerer ungen negativt på det da, eller blåser han i hele greia, som de fleste sikkert gjør? 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fornuftig av deg! Han får jo alternativ?

Anonymkode: b26ce...293

Ja, han får alternativ. Ikke bare en «guttegreie» men fler. 

Anonymkode: f603a...eee

Skrevet
12 minutter siden, prekæs skrev:

Reagerer ungen negativt på det da, eller blåser han i hele greia, som de fleste sikkert gjør? 

Nei, han har ikke de store reaksjonene på det. Mulig det er fordi jeg presenterer flere valgmuligheter for han blandt «guttetingene»..

Anonymkode: f603a...eee

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, han har ikke de store reaksjonene på det. Mulig det er fordi jeg presenterer flere valgmuligheter for han blandt «guttetingene»..

Anonymkode: f603a...eee

Var det jeg tenkte. Ikke tenk på det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...