Anonym bruker Skrevet 10. august 2019 #26 Skrevet 10. august 2019 Guttejente er på vei ut så det er det ikke vits å bruke tid på. Nå er det Flickpojke eller jentegutt som gjelder! I feministiske miljøer går mødre nå sammen for å holde sine sønner unna typiske gutteaktiviteter (som fotball, karate osv.) men lar håret deres gro og lar de kun delta på typiske jenteaktiviteter (som ballett, dans osv.) På grunn av personvernet vil jeg ikke dele lenker på dette, men har flere venner som går åpent ut om dette på sosiale medier. Anonymkode: 6c5fd...e6b
Anonym bruker Skrevet 10. august 2019 #27 Skrevet 10. august 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja klart de kan det. Men guttejente beskrev jo typen jeg var i ett ord, istedenfor å måtte forklare med flere setninger. Praktisk og enkelt. De fleste skjønner hva det ordet innebærer om de legger godvilje til og ikke må være vrange. Det gir jo mening, det er ei jente som er mer guttete enn jentete jenter. Veldig enkelt altså, så hvis du ikke forstår det så sier jo det sitt. Anonymkode: 57ca8...ac0 Vet ikke om jeg er helt enig i at det beskriver "typen" du var, for jeg tror ingen vet hvordan du var som barn bare ut ifra ordet "guttejente". Hadde du kortklipt hår, kun guttevenner og handlet i gutteavdelingen? Eller var det bare det at du ikke likte å kle deg i kjoler og helst gikk med bukse og genser? Hvis du noen gang skulle forklare til noen hvordan du var som barn må du nok bruke flere setninger. Hvis du mener at du hadde kort hår, si at du hadde kort hår. Det er ingen som skjønner at du hadde kort hår når du sier du var en guttejente. Anonymkode: 2db4b...d57
Leverpostei Skrevet 10. august 2019 #28 Skrevet 10. august 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Guttejenter er ikke typisk rosa, sminke, dollete, leker med dukker og elsker langt hår typer. De leker mer gutteting, bruker heller bukser osv. Anonymkode: 57ca8...ac0 «...bruker heller bukser»? Really? Jeg kjenner faktisk ingen jenter som ikke bruker bukser. Eller vent, min datter på 2 bruker kun badedrakt på fridager. Svømmejente, hun da.
Gjest Antarctica Skrevet 10. august 2019 #29 Skrevet 10. august 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja klart de kan det. Men guttejente beskrev jo typen jeg var i ett ord, istedenfor å måtte forklare med flere setninger. Praktisk og enkelt. De fleste skjønner hva det ordet innebærer om de legger godvilje til og ikke må være vrange. Det gir jo mening, det er ei jente som er mer guttete enn jentete jenter. Veldig enkelt altså, så hvis du ikke forstår det så sier jo det sitt. Anonymkode: 57ca8...ac0 Men hele greia er jo at dersom man skal mene at en jente er mer "guttete" enn de som er "jentete", så må det først innebære en enighet om hva som skal høre innunder paraplyen guttete eller jentete. Og da må vi begynne å si f eks "å klatre i trær er en guttete ting å gjøre" - ehhh, vent, er det nå det? Jeg har vel aldri kjent en jente som IKKE har klatret i trær! Eller å si "å være omsorgsfull er jentete" - er ikke gutter det, det også? Osv osv i det uendelige. Så vil det underveis vise seg at merkelappen er feil eller irrelevant, for det du forbinder med jenteegenskaper eller gutteegenskaper ikke egentlig tilhører gutter eller jenter. Skilnaden er bare i hodet ditt.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2019 #30 Skrevet 10. august 2019 8 minutter siden, Pashla skrev: Skilnaden er bare i hodet ditt. Dialekt er ikke lov her. Anonymkode: f362e...9aa
Gjest Antarctica Skrevet 10. august 2019 #31 Skrevet 10. august 2019 (endret) 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dialekt er ikke lov her. Anonymkode: f362e...9aa Så fint for meg, da, som ikke bruker dialekt. https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+skilnad&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge Endret 10. august 2019 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 10. august 2019 #32 Skrevet 10. august 2019 7 minutter siden, Pashla skrev: Så fint for meg, da, som ikke bruker dialekt. https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+skilnad&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge Aldri hørt før. Men ja, du, beklager, da er det jeg som tok helt feil. Anonymkode: f362e...9aa
Gjest Antarctica Skrevet 10. august 2019 #33 Skrevet 10. august 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Aldri hørt før. Men ja, du, beklager, da er det jeg som tok helt feil. Anonymkode: f362e...9aa Har du ikke hørt det i nynorsk engang...?
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #34 Skrevet 11. august 2019 Da jeg var barn var en guttejente en jente som kunne bli forvekslet som gutt. Ut fra både utseende og interesser. Jeg liker ikke dette uttrykket og tenker vi i dag ikke trenger dette lengre. Så derfor synes jeg det ikke trengs å defineres en grense. Anonymkode: d87e9...69a
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #35 Skrevet 11. august 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke om jeg er helt enig i at det beskriver "typen" du var, for jeg tror ingen vet hvordan du var som barn bare ut ifra ordet "guttejente". Hadde du kortklipt hår, kun guttevenner og handlet i gutteavdelingen? Eller var det bare det at du ikke likte å kle deg i kjoler og helst gikk med bukse og genser? Hvis du noen gang skulle forklare til noen hvordan du var som barn må du nok bruke flere setninger. Hvis du mener at du hadde kort hår, si at du hadde kort hår. Det er ingen som skjønner at du hadde kort hår når du sier du var en guttejente. Anonymkode: 2db4b...d57 Og her kunne du like gjerne sagt at du var mindre smart heller enn å bruke så mange setninger for å få det fram 😊 Anonymkode: 57ca8...ac0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå