Gå til innhold

Jeg er så stolt av mannen min ❤️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han var i Oslo sentrum i dag og reddet livet til en mann som alle andre gikk forbi!

Han går nedover en gate hvor han ser en mann liggende på andre siden av gaten. Han krysser gaten å ser en mann ligge med store kramper, ett stort blødende blødende sår i hodet og med pustestans. Han får frigjort luftveiene, holder hode så han ikke får slått hodet i bakken pga krampene og prøver å få kontakt med mannen. 

Ikke en person stoppet for å hjelpe til! Det står 2 andre 5 meter unna, hvor han ene roper til mannen min at han andre er på tlf med 113. Etter 5 min kommer en vekter for å hjelpe til og ambulansen kommer! I de minuttene min mann hjelper denne mannen gikk den sikkert 40 stk forbi og utifra mengden blod på bakken så hadde mannen ligget der i 2-3 min før min mann kom!

Hva faen feiler det folk som bare kan gå forbi en skadet bevisstløs mann?! 

Sjokket over hvor egoistiske folk er!

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Huff. Fint at han tok tak i det!

Skrevet

Noen er nok der at de ikke bryr seg. Andre kan være redde for de kan tro at de kan få noe smitte. Men de fleste som ikke hjelper i slike tilfeller tror jeg rett og slett blir redde fordi de ikke vet hva de skal gjøre, redde for å gjøre noe galt, redde for å ikke strekke til, redde for å ta et ansvar de overhodet ikke vet hvordan de skal takle.

Noen takler traumatiske situasjoner dårlig, de blir handlingslammet. Noen tror andre hjelper og at det beste er å gå forbi og ikke lage kaos.

De to andre som stod rett ved, de hjalp kanskje ikke direkte, men de ringte i hvert fall 113. På den måten gjorde de det de greide, og de ville nok blitt veiledet av 113 til å gjøre mer.

Men heldigvis kom din mann til og fikk frigitt luftveier før noen andre fikk somlet seg til det, eller ble veiledet til det! :)

Det slike tilfeller viser er at det er viktig at flere lærer seg førstehjelp. Og ikke bare én gang. Slike ferdigheter trenger man å repetere innimellom.

Men det er sjelden man kan gjøre noe galt i slike tilfeller, det viktigste er at man gjør det man kan, ringer 113 og bare er der for den som er skadet eller syk om man ikke greier annet.

Godt din mann var der :)

Anonymkode: e7493...3b1

Skrevet

Håper noen av de som gikk forbi leser dette. 

Og håper det går bra med den syke.

Skrevet

Samme skjedde i Oslo med meg for kort tid siden. Var en rusmisbruker som tydelig Fikk krampeanfall og stod bare å ristet før han segnet om på gaten. Slo hodet sitt kraftig og der var mye blod. Jeg så det fra mange hundre meters avstand og der var mye folk der, men ingen stoppet. Jeg ringte 113 mens jeg løp bort til mannen. Heldigvis tok det kun 1 min før hjelpen kom. Men folk gikk rett forbi og enset ikke han engang. Så mye er ett menneskeliv verdt. Godt gjort av mannen din! Du har all grunn til å være stolt :)

Skrevet
9 timer siden, Pashla skrev:

(Det er gjort noe forskning på det, faktisk. Jo flere som KAN hjelpe, og som er innen rekkevidde, desto færre ser det som sin jobb:

https://www.google.no/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/the-social-thinker/200911/why-do-we-help-less-when-there-is-crowd%3famp)

Det er helt sant. Jo flere som er på det stedet, jo ferre tar ansvar.  Alle tror at noen andre vil gjøre noe. Heldigvis har jeg ikke kommet opp i mange slike situasjoner.  Jeg har bare vært i en. Jeg er faktisk overrasket over meg selv. Mange var der, ingen gjorde noe. Jeg så til personen og pekte på en i mengden og ba han ringe 113. Han gjorde det, fordi han ble bedt om det. Mange andre kunne ha ringt, men ingen gjorde det. Å dele ut spesifikke oppgaver hjelper litt.

Beklager min beskrivelse.  Og det er så bra at mannen til hi gjorde noe! 

Anonymkode: 875da...dbd

Skrevet

Du har god grunn til å være stolt av mannen din ❤️

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen er nok der at de ikke bryr seg. Andre kan være redde for de kan tro at de kan få noe smitte. Men de fleste som ikke hjelper i slike tilfeller tror jeg rett og slett blir redde fordi de ikke vet hva de skal gjøre, redde for å gjøre noe galt, redde for å ikke strekke til, redde for å ta et ansvar de overhodet ikke vet hvordan de skal takle.

Noen takler traumatiske situasjoner dårlig, de blir handlingslammet. Noen tror andre hjelper og at det beste er å gå forbi og ikke lage kaos.

De to andre som stod rett ved, de hjalp kanskje ikke direkte, men de ringte i hvert fall 113. På den måten gjorde de det de greide, og de ville nok blitt veiledet av 113 til å gjøre mer.

Men heldigvis kom din mann til og fikk frigitt luftveier før noen andre fikk somlet seg til det, eller ble veiledet til det! :)

Det slike tilfeller viser er at det er viktig at flere lærer seg førstehjelp. Og ikke bare én gang. Slike ferdigheter trenger man å repetere innimellom.

Men det er sjelden man kan gjøre noe galt i slike tilfeller, det viktigste er at man gjør det man kan, ringer 113 og bare er der for den som er skadet eller syk om man ikke greier annet.

Godt din mann var der :)

Det stemmer ikke at de blir redde og derfor ikke hjelper til. 

Grunnen er at jo flere folk som er i nærheten, desto mindre sannsynlig for at noen hjelper. Fordi de deler ansvaret mellom seg og tenker " noen andre hjelper sikkert". Og slik tenker alle og dermed hjelper ingen.

Anonymkode: 042bd...0d3

Skrevet

Jeg har gjort det samme. De fleste mente han var full og ikke fortjente hjelp. Han kom sjanglende bortover og ramlet og slo hodet i asfalten. Viste seg han hadde fått slag.  Besøkte familien hans på sykehuset dagen etter, han lå i koma. Det var en rørende stund. Mannen klarte seg, men fikk varige skader.

Anonymkode: a3c68...170

Skrevet

Flott gjort av mannen din❤️ Godt at han hjalp den stakkars mannen, og jeg håper det går bra med ham❤️

Anonymkode: 34b91...769

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen er at jo flere folk som er i nærheten, desto mindre sannsynlig for at noen hjelper. Fordi de deler ansvaret mellom seg og tenker " noen andre hjelper sikkert". Og slik tenker alle og dermed hjelper ingen.

Kan du snakke for alle? Jeg er en som blir redd i slike situasjoner. Jeg får faktisk fysiske reaksjoner. En gang jeg så en gammel mann falle og slå hodet sitt i en trapp, jeg ble skjelven og så svimmel at jeg kasta opp, jeg måtte selv få tilsyn 🙈

Jeg er altså komplett ubrukelig i slike situasjoner. Det er ikke noe jeg har bedt om eller kan noe for. Jeg reagerer ikke slik av ondskap liksom. 

Anonymkode: e1bad...24d

Gjest Antarctica
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du snakke for alle? Jeg er en som blir redd i slike situasjoner. Jeg får faktisk fysiske reaksjoner. En gang jeg så en gammel mann falle og slå hodet sitt i en trapp, jeg ble skjelven og så svimmel at jeg kasta opp, jeg måtte selv få tilsyn 🙈

Jeg er altså komplett ubrukelig i slike situasjoner. Det er ikke noe jeg har bedt om eller kan noe for. Jeg reagerer ikke slik av ondskap liksom. 

Les nå den linken før du tar det personlig da. Man snakker jo statistisk.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du reagerer så sterkt, så står du vel ikke der å glaner i et uendelige? Da går man heller forbi og ei heller står å filmer seansen. Sier ikke at du gjør det, men verden har blitt syk!

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet hva statistikk er eller? Du er veldig opptatt av å snakke om deg selv fremfor å sette deg inn i hva andre sier. Mulig selvsentrerte folk er ubrukelige i nødsituasjoner. 🙄

Skrevet
2 minutter siden, Pæddan skrev:

Hvis du reagerer så sterkt, så står du vel ikke der å glaner i et uendelige? Da går man heller forbi og ei heller står å filmer seansen. Sier ikke at du gjør det, men verden har blitt syk!

Nei er du gal, jeg gjør alt for å komme meg unna situasjonen. Heldigvis vet jeg av erfaring at dersom jeg er eneste vitne så klarer jeg å ringe etter hjelp etter å ha fått samla meg litt først.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du vet hva statistikk er eller? Du er veldig opptatt av å snakke om deg selv fremfor å sette deg inn i hva andre sier. Mulig selvsentrerte folk er ubrukelige i nødsituasjoner. 🙄

Jeg svarte på hun som skrev «det stemmer ikke at de blir redde». Det var denne påstanden jeg svarte på, og det fulgte ikke med noen link til statistikk i dette innlegget. Så du kan bare droppe nedlatenheten og frekkheten din og lære deg litt folkeskikk og dannelse før du prøver deg i debatter. Pahsla over her svarte meg med samme poeng som ditt, men klarte ganske greit å gjøre det uten å være frekk. Du kan jo ta et kurs hos henne. Lykke til!

Skrevet

Godt gjort av mannen din👏🏻

Anonymkode: 9e5d2...c65

Skrevet

Så flott at mannen din hjalp til !😃👏👏

Ingen unnskyldning... men det er forsket på dette , som nevnt over. Så det kan jo være mange gode og snille folk der ute, selvom de bare går forbi.

Jeg syned selv at det er veldig rart at folk ikke hjelper til.

Jeg var i en brutal bilulykke sammen med med flere familiemedlemmer. Jeg var hardt skadet, men klarte likevel å holde for et blødende sår så ikke barna skulle bli redde. Min forelder sto bare å så på meg der jeg satt skadet og i sjokk. Sto å røyket! Hjalp meg ikke! Veldig sårt.  Min egen forelder. 

Traumepsykologen fortalte meg hva som skjer med hjernen ved traume, man reagerer forskjellig. 

Var på et kjøpesenter en gang i ungdomstiden . Det lå et menneske på gulvet med kramper. Helt forferdelig! Alle glana eller gikk videre.  Jeg visste ikke hva jeg skulel gjøre, men jeg fikk dyttet pappa bort.  Da kom det plutselig flere bort. Jeg fikk dama bak kassen til å ringe ambulansen. 

Synes det er bra av deg HI å dele, kanskje vi alle blir litt mere obs hvis noe skulle skje. 🌸

Anonymkode: 5ad48...cb6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke noe motsetning mellom statistikk og personlige erfaringer. Begge er reelle, på hver sin måte. 

Du vet visst ikke hva statistikk er du heller. 

Anonymkode: d79d6...403

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, det var veldig så bastant av deg! Det er mange grunner til at folk ikke hjelper til i en slik situasjon, frykt er én av dem. Folk er forskjellige, så også deres årsaker til å ikke hjelpe til.

Merkelig at du vet hvordan alle tenker ...

Skrevet
7 timer siden, Lovemychild skrev:

Du har god grunn til å være stolt av mannen din ❤️

Ja, så absolutt !  Det er de første minuttene som er viktigst.

Hilsen en som pga. rask hjelp, er 85-90% som før.      Evig takknemlig for livet, og at jeg ikke er grønnsak.

Anonymkode: 6bb6f...534

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, det var veldig så bastant av deg! Det er mange grunner til at folk ikke hjelper til i en slik situasjon, frykt er én av dem. Folk er forskjellige, så også deres årsaker til å ikke hjelpe til.

Merkelig at du vet hvordan alle tenker ...

Som sagt, og flere har sagt, så har dette blitt forsket på. I det uendelige. Linker har blitt gitt i denne tråden. 

Saken er den at jo flere som er tilstede, jo færre gjør noe. Hvorfor? Fordi alle tenker at noen andre vil gjøre noe. Derfor er det også blitt anbefalt at hvis du er i en slik situasjon, og er en av dem som faktisk gjør noe, og så trenger litt hjelp av andre, så snakker du til en person spesifikt. Du sier ikke:" Kan noen ringe 113?". Sjangsen for at noen gjør det minimeres etter jo flere det er. . Du peker på en person, henvender deg til en person, og sier:" Du ringer 113!". 

Skrevet

"Jeg er meg, du er deg, men vi eller dere er alle andre enn jeg og deg" var det en foredragsholder som sa en gang. Et veldig interessant foredrag som handlet om akkurat det der med at jo flere man er, jo mindre ansvar tar man. Ikke nødvendigvis fordi man er likegyldig eller handlingslammet, men fordi vi bevisst eller ubevisst tenker at det sikkert er noen andre som gjør noe, eller at man idiotisk nok blir redd for å stikke seg ut. Litt slurvete sagt. Og det er jo det denne artikkelen handler om.

Og til deg som blir handlingslammet og kvalm og ikke klarer å gjøre noe, du skal ikke se bort i fra at dersom du hadde vært helt alene i situasjonen, så hadde du grepet inn likevel. Utrolig hva vi mennesker klarer om vi må. 

Anonymkode: 923d9...ba8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, og flere har sagt, så har dette blitt forsket på. I det uendelige. Linker har blitt gitt i denne tråden. 

Saken er den at jo flere som er tilstede, jo færre gjør noe. Hvorfor? Fordi alle tenker at noen andre vil gjøre noe. Derfor er det også blitt anbefalt at hvis du er i en slik situasjon, og er en av dem som faktisk gjør noe, og så trenger litt hjelp av andre, så snakker du til en person spesifikt. Du sier ikke:" Kan noen ringe 113?". Sjangsen for at noen gjør det minimeres etter jo flere det er. . Du peker på en person, henvender deg til en person, og sier:" Du ringer 113!". 

Jeg har ikke stilt tvil rundt det linken til Pashla påpekte, dette vet jeg fra før.

Det jeg reagerte på var at 0d3 var helt bastant på at det kun er én årsak til at noen ikke hjelper til i slike situasjoner, etter at jeg påpekte at det er flere årsaker.

Jeg har to venninner som er kjempetøffe på andre områder, men som omtrent kollapser når det kommer til andres sykdom eller om de ser blod. De blir rett og slett ubrukelige i slike situasjoner. En mann jeg kjenner, som har et ansvarfullt praktisk yrke sliter med det samme, han blir den som da "tar styringen" og delegerer oppgaver til andre, mens han selv trekker seg unna og ringer 113, for han blir også ubrukelig i nærkontakt med skader.

Veldig mange ER redde i slike situasjoner, redde for å gjøre noe galt. Mange vil heller vente til ambulansepersonell kommer pga. denne frykten, tallene for dette kan være så høye som 7 av 10...

https://ambulanseforum.no/2019/07/02/annenhver-nordmann-kan-ikke-utfore-livredning-riktig/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AOKln/rapport-folk-venter-heller-paa-hjelp-enn-aa-redde-liv

Så det å påstå at redsel ikke er en grunn til at folk lar være å hjelpe, det er og blir feil.

Som jeg skrev tidligere, det er mange årsaker til at folk ikke hjelper i situasjoner der livredning er påkrevet. Derfor er det dessto viktigere at folk stadig vekk får repetert livredning på kurs. Hvor mange arbeidsgivere har f.eks. førstehjelpskurs/livredningskurs for sine ansatte? Hvor ofte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...