Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #1 Skrevet 9. august 2019 Jeg er rådvill og lei meg. Jeg eide et hus alene, jeg traff etterhvert en mann som ble min kjæreste og samboer med tiden. Da ønsket han å kjøpe seg inn i huset. Helt greit. Vi gikk til advokat og fikk ordnet det sånn at han eier 1/5. Jeg eier 4/5, det pga jeg har mye mer egenkapital enn han. Etterhvert ble vi også gift og han tar tema opp igjen. Han mener vi bør eie 50/50. Jeg spør om det føles rett at jeg gir det til han? Han sier ja, vi er jo gift. Hva skal jeg gjøre? Han mener at vi ikke trenger å gå til advokat heller. Jeg blir lei meg når han blir rasende og går fra rommet. Hvordan kan vi løse dette? Anonymkode: a3a41...8ea
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #2 Skrevet 9. august 2019 Klart dere må til advokat og han må kjøpe seg inn slik at dere eier likt. Du eier jo mesteparten og har selv betalt, hvorfor skal han få gratis fordi dere er gift? Anonymkode: 8b75f...eb7
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #3 Skrevet 9. august 2019 Verdier dere begge hadde før dere giftet dere er særeie. Selv om dere er gift nå så betyr ikke det nødvendigvis at dere forblir gift. Og med hans reaksjon så er det kanskje også en mulighet... Jeg antar at han ikke vil at dere skal til advokat igjen fordi han vet at ingen advokat ville rådet deg til å gi fra deg verdier slik. Vil han kjøpe seg mer inn i huset så er jo det greit, det er jo flere måter det kan gjøres på, og akkurat det kan dere få hjelp til. Meget mulig han føler seg underlegen som mann siden du eier mer enn ham, men reaksjonen hans er så lite moden at jeg ser på det som en god grunn til å IKKE gi ham noe! Anonymkode: 42786...d54
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #4 Skrevet 9. august 2019 Selvfølgelig skal ikke du gi han 40 % av huset uten at han betaler for det! Det er ikke slik ekteskap fungerer. Da kan jo jeg bare gifte meg men samboeren min og så kan han gi meg halve huset sitt. Skal han eie, så må han betale. Han må jo gjerne ta opp lån og kjøpe de 40 % av deg - dvs. hvis du har lyst til å selge det til han. Anonymkode: 68053...e22
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #5 Skrevet 9. august 2019 Det man tar med seg inn i ekteskap tar man også med seg ut, verdier man bygger seg opp sammen deler man likt. Om dere driver og pusser opp og øker verdien på boligen mye sammen, skjønner jeg at han synes det er litt urettferdig om man bare eier 1/5 av det, men ellers har du rett, han har ikke automatisk eierskap til huset selv om dere er gift. Om du har særkullsbarn er det spesielt viktig å gjøre dette riktig. Anonymkode: 32167...fea
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #6 Skrevet 9. august 2019 Høres ut som om han prøver å manipulere deg for å få det som han vil. Enhver som ønsker deg godt og ikke er der for å bruke deg forstår godt hvorfor dette ikke er riktig, og hadde heller ikke ønsket å puttet deg i en slik situasjon. Han gjør ting som du reagerer på og deretter oppfører seg slik for å snu det mot deg og skylde på deg. Manipulasjon heter det. For all del! Ikke gi han noen ting eller gi etter for det han prøver på. Du vil angre. Anonymkode: 83767...ced
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #7 Skrevet 9. august 2019 Selvfølgelig skal du ikke gi ham verdiene dine. Be ham lese seg opp på regler for særeie og ekteskap. Da ser han selv at dere begge skal ha med ut av ekteskapet det dere hadde med inn. Min venninne er i en lignende situasjon. De har løst det med å eie huset 50/50, men han har kjøpt av henne for markedspris. Hvilket betyr at han betjener et relativt stort lån mens hun er gjeldfri og har rikelig med sparepenger. Venninnen sier at fordelen er at de er «likeverdige» når det kommer til vedlikehold, oppussing, innsats osv. Begge bidrar likt med penger og innsats, og begge får like mye av verdistigningen. Det føles bedre i forholdet. De tjener ca det samme, og setter inn like mye hver mnd til regninger, kostnader til hus og barn og løpende utgifter, men har separat økonomi ellers. Anonymkode: e3d5e...a2d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2019 #8 Skrevet 10. august 2019 Hi her. Han bidrar like mye som meg med alle utgifter og vedlikehold, så jeg skjønner jo at det er urettferdig for han. Men tror likevel at det ikke rett at vi plutselig nå skal eie 50/50? Er en advokat den rette å snakke med? Jeg vet ikke helt hvordan vi skal løse dette. Mannen min kjøpe seg inn med din egenkapital, han har ikke mer penger. Vi har fellesøkonomi.. Så vi kan ikke ta opp mer lån for at han skal kjør seg mer inn.. Anonymkode: a3a41...8ea
Anonym bruker Skrevet 10. august 2019 #9 Skrevet 10. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hi her. Han bidrar like mye som meg med alle utgifter og vedlikehold, så jeg skjønner jo at det er urettferdig for han. Men tror likevel at det ikke rett at vi plutselig nå skal eie 50/50? Er en advokat den rette å snakke med? Jeg vet ikke helt hvordan vi skal løse dette. Mannen min kjøpe seg inn med din egenkapital, han har ikke mer penger. Vi har fellesøkonomi.. Så vi kan ikke ta opp mer lån for at han skal kjør seg mer inn.. Anonymkode: a3a41...8ea Snakk med en advokat, det er helt sikkert måter å løse dette på. Når han bidrar like mye som deg på alle utgifter, vedlikehold og sikkert etterhvert oppgraderinger skjønner jeg at han synes det er kjipt å ikke få eierandelene i verdistigningen. Men det er klart du må ha mer penger enn han om forholdet skulle ryke en dag. Jeg er sikker på at det går an å lage en avtale som sikrer deg en større kapital enn deg og samtidig eie huset 50/50. At du f.eks skal ha 600.000 utenom alt felles som deles likt, da vil alle verdier ses samlet uder ett, du får 600.000 også deles resten. Bare et eksempel, men da vil du gå ut med 600.000 mer enn han, mens alle verdier dere har skapt sammen deles. Anonymkode: 32167...fea
Yellow Brick Road Skrevet 10. august 2019 #10 Skrevet 10. august 2019 Jeg ville ha tatt kontakt med en advokat for å få gjort dette på en rettferdig og riktig måte. Om mannen din skal fortsette å eie bare 10% bør han også kun betale 10% av utgifter til huset også sånn at han får sjans til å spare opp egenkapital eller kan få kjøpt seg en leilighet eller noe noe annet som gjør at han også sitter igjen med verdier om dere skulle gå fra hverandre. (Det er jo det rådet som blir gitt til damer her inne som er i samme situasjon) Det er selvfølgelig ikke riktig at han plutselig skal få 50%, men det finnes sikkert en god måte å gjøre det på.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2019 #11 Skrevet 10. august 2019 Takk for svar dere. Jeg er helt enig med at det må gjøres rettferdig. Jeg hadde 2 millioner mer i egenkapital enn han. Så det er jo litt vanskelig. Han mener jeg bare bør "gi han" 1 million fordi vi er jo gift. Men jeg er litt vanskelig der... Anonymkode: a3a41...8ea
Anonym bruker Skrevet 10. august 2019 #12 Skrevet 10. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar dere. Jeg er helt enig med at det må gjøres rettferdig. Jeg hadde 2 millioner mer i egenkapital enn han. Så det er jo litt vanskelig. Han mener jeg bare bør "gi han" 1 million fordi vi er jo gift. Men jeg er litt vanskelig der... Anonymkode: a3a41...8ea Kan dere ikke gå til advokat og sette opp en avtale om at dere eier huset 50/50, men at ved et eventuelt brudd skal du ha tilbake din EK på 2mill, før dere deler de resterende verdiene likt. Da taper du, fordi du ikke får noen verdistigning på formuen din. Ved et brudd om 10 år har ikke pengesummen vokst noe. Men samtidig er dere likeverdige i forholdet, eier likt, og tjener like mye på det dere investerer i huset, både penger og innsats. Har du særkullsbarn kan kontrakten også spesifisere at din formue skal gå direkte til dine barn ved et eventuelt dødsfall. Men slik løsning vil kanskje mannen din også være fornøyd med? Anonymkode: e3d5e...a2d
Anonym bruker Skrevet 11. august 2019 #13 Skrevet 11. august 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan dere ikke gå til advokat og sette opp en avtale om at dere eier huset 50/50, men at ved et eventuelt brudd skal du ha tilbake din EK på 2mill, før dere deler de resterende verdiene likt. Da taper du, fordi du ikke får noen verdistigning på formuen din. Ved et brudd om 10 år har ikke pengesummen vokst noe. Men samtidig er dere likeverdige i forholdet, eier likt, og tjener like mye på det dere investerer i huset, både penger og innsats. Har du særkullsbarn kan kontrakten også spesifisere at din formue skal gå direkte til dine barn ved et eventuelt dødsfall. Men slik løsning vil kanskje mannen din også være fornøyd med? Anonymkode: e3d5e...a2d Ja. Dette kan jo være en løsning 😊 Hi Anonymkode: a3a41...8ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå