Gå til innhold

Kan man være en empatisk hedonist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved å la egen fysisk og materiell nytelse være navigatør, kan man da være en som spør seg «hva gjør mine tanker/handlinger/preferanser med omgivelsene», og lar det være en orienterende veileder for hvordan man handler og hvilke valg man tar. Det gjør jo noe med en å enten tenke å dekke eget først og fremst kontra å tenke hensyn til andre samtidig som man ivaretar seg selv?

Hva tenker du?

Anonymkode: 0888d...add

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å herregud! 

Anonymkode: 3e798...71b

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved å la egen fysisk og materiell nytelse være navigatør, kan man da være en som spør seg «hva gjør mine tanker/handlinger/preferanser med omgivelsene», og lar det være en orienterende veileder for hvordan man handler og hvilke valg man tar. Det gjør jo noe med en å enten tenke å dekke eget først og fremst kontra å tenke hensyn til andre samtidig som man ivaretar seg selv?

Hva tenker du?

Anonymkode: 0888d...add

Hedonist er vel ikke synonymt med egoist 

Anonymkode: f9c57...02e

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo.

hedonisme m1 (av gresk hedone 'vellyst') moraloppfatning som setter lysten og nytelsen som det høyeste mål for våre handlinger
https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=hedonisme&bokmaal=+

Anonymkode: b6ce5...f66

Står ingen steder at den nytelsen ikke kan innebære empatisk fremferd likevel. Jeg gjør alt i livet kun med glede og nytelse som mål. Og den gleden og nytelsen innebærer andre mennesker. 

Da jeg ble enke bestemte jeg meg for å gjøre kun det som føles bra. Livet et kort, det skal ikke kastes bort. Dermed slutta jeg i jobben og gjør i dag noe helt annet; noe jeg elsker hvert minutt av.

Og av samme grunn prioriterer jeg å dra på kurs for å lære nye ting, jeg er så sulten på alt. Og jeg prioriterer høyt å høre god musikk, å se på kunst,  å møte mennesker, å dra på turer med ungene, å skravle med venner og drikke vin, å lage god mat, å ha fri og bare sitte under et tre som oksen Ferdinand... når jeg er sammen med kjæresten min, sørger jeg for at dagen er helt skjermet og ingen kan forstyrre; og så tilbringer vi et helt døgn i senga. 

Kan ikke se at det er noe mer egoisme i mitt liv enn i de fleste andres. Men det er mye mindre materialisme...

Anonymkode: 30b62...ce9

Skrevet

Jeg tenker at hedonisme handler om fysisk tilfredsstillelse, å tilfredsstille fysiske behov, først og fremst fråtsing i mat og sex. Kan vel være empatisk likevel. De stundene en er mett og tilfredsstilt i det minste.

Anonymkode: 34bb2...cde

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at hedonisme handler om fysisk tilfredsstillelse, å tilfredsstille fysiske behov, først og fremst fråtsing i mat og sex. Kan vel være empatisk likevel. De stundene en er mett og tilfredsstilt i det minste.

Anonymkode: 34bb2...cde

Men gir fråtsing den største nytelsen? Jeg er mer enn gjennomsnittlig opptatt av mat, for eksempel, men jeg vil heller ha en vakker porselenstallerken med to lekre, dampede asparges med en skvett hollandaisesaus, enn et stort isoporbeger fullt av McDonaldsmat. Det førstnevnte er ikke fråtseri, men det er mer å nyte likevel: smak, duft, utseende, kvalitet...

Anonymkode: 30b62...ce9

Skrevet

Jeg er hedonist og egoist, men jeg kan være empatisk. Det er imidlertid sjelden jeg agerer ut fra mine empatiske impulser.

Anonymkode: c559a...690

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er hedonist og egoist, men jeg kan være empatisk. Det er imidlertid sjelden jeg agerer ut fra mine empatiske impulser.

Anonymkode: c559a...690

Hvordan klarer du å være så bevisst på at du er det, og å likevel ikke klare å fremme empati? Sitter egoismen så dypt at du kun tenker på deg selv? At kun du er viktig? 

Jeg spør oppriktig av nysgjerrighet, da empati er en veldig stor og viktig del av livet mitt. Og jeg kjenner ingen i min omgangskrets som ikke er empatiske. 

Anonymkode: 66240...544

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...