Gå til innhold

Noen med god kjennskap til juss her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr brudd på straffelovens paragraf 323 første ledd, jf paragraf 321? Har man da brutt to forskjellige lover? 

Anonymkode: 5b6a8...aa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

§ 321 omhandler tyveri, 323 første ledd om bot pga. mindre tyveri.

Anonymkode: c2c3f...8c7

Skrevet

Takk for svar, da har man altså brutt begge lovene?

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, da har man altså brutt begge lovene?

Hvis det står slik du skrev over så antar jeg personen er dømt for et mindre tyveri, at det vises til den andre paragrafen for definisjonen på tyveri, men dømt for mindre tyveri. Men, jeg er ingen jurist, så garanterer ikke at det er riktig.

Anonymkode: c2c3f...8c7

Skrevet

321 er hovedbestemmelsen som definerer hva som er et tyveri. 322 beskriver hva som er et grovt tyveri. 

Slik du beskriver det gjelder det et grovt tyveri. Altså en handling men såpass grov at den strengere bestemmelsen kommer til anvendelse. 

Anonymkode: 4b935...214

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slettet 

Endret av Anniedoug
Feil
Skrevet

Glem det - leste innlegget ditt feil. 

Det er snakk om ett forhold, et tyveri som regnes som mindre. Kan til dels sammenlignes med det som før het naskeri. 

Anonymkode: 4b935...214

Skrevet

Takk for svar, har et slikt forhold noe å si for å komme inn på høyere utdanning som sosionom eller sykepleier? Hi

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva betyr brudd på straffelovens paragraf 323 første ledd, jf paragraf 321? Har man da brutt to forskjellige lover? 

Det betyr at man har begått et mindre tyveri. 321 definerer begrepet tyveri. Om det får betydning for studier; jeg vet ikke hva studiestedet innhenter av strafferegister, men jeg vil tippe at det ikke får betydning med mindre det man har stjålet er legemidler eller lignende. Hilsen jurist.

Anonymkode: 6f78f...59d

Skrevet

Takk for svar, det var ikke snakk om legemidler e.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...