Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #1 Skrevet 9. august 2019 Kom innpå temaet i går da vår eldste snart blir 18 år og har snakket om å flytte snart. Vi snakket om budsjettet vårt og så kom vi inn på om og hvor mye utgiftene eventuelt reduseres. Jeg tenker at vi sikkert merker det mest på mat, men ellers ikke så mye. Blir vel en tusenlapp ved at han overtar diverse abonnement og busskort selv. Jeg må få presisere at vi håper at han blir boende hjemme i 1-2 år til, minst, og mer enn gjerne betaler for ham, så det er ikke sånn at vi sitter og gnir oss i hendene og ser for oss penger spart (selv om det kanskje høres sånn ut når jeg spør). Anonymkode: f1204...187
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #2 Skrevet 9. august 2019 Ja, det høres sånn ut. De sparte pengene ville jeg satt på konto til huskjøp for ham. Anonymkode: 6a1ff...5b2
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #3 Skrevet 9. august 2019 Vi sparer ingenting etter at eldste flyttet ut da vi bidrar økonomisk uansett 😊 Anonymkode: 285e2...4db
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #4 Skrevet 9. august 2019 Ingen ting. Utflyttede ungdommer er dyre. Studielån er ikke i nærheten av å dekke behovet, og selv om de jobber litt må mor bidra. Hvis ikke blir det for mye jobbing til å prestere på studiet. Anonymkode: ee03d...7c9
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #5 Skrevet 9. august 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen ting. Utflyttede ungdommer er dyre. Studielån er ikke i nærheten av å dekke behovet, og selv om de jobber litt må mor bidra. Hvis ikke blir det for mye jobbing til å prestere på studiet. Anonymkode: ee03d...7c9 Han er lærling og har ganske god lønn. HI Anonymkode: f1204...187
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #6 Skrevet 9. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, det høres sånn ut. De sparte pengene ville jeg satt på konto til huskjøp for ham. Anonymkode: 6a1ff...5b2 Dagens beste 😂😂😂 Anonymkode: 64be7...5df
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #7 Skrevet 9. august 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dagens beste 😂😂😂 Anonymkode: 64be7...5df Hva er komisk med å spare til huskjøp? Det trenger jo ikke være penger reelt spart, men bidrag til ham. Anonymkode: 6a1ff...5b2
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #8 Skrevet 9. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ingen ting. Utflyttede ungdommer er dyre. Studielån er ikke i nærheten av å dekke behovet, og selv om de jobber litt må mor bidra. Hvis ikke blir det for mye jobbing til å prestere på studiet. Anonymkode: ee03d...7c9 Snakk om å sy puter.. Er man effektiv klarer man helt fint å jobbe for livets opphold selv altså. Anonymkode: fecb2...146
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #9 Skrevet 9. august 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Snakk om å sy puter.. Er man effektiv klarer man helt fint å jobbe for livets opphold selv altså. Anonymkode: fecb2...146 Generelt sett, ja, sikkert. Men så er det stor forskjell fra studie til studie hvor mye oppmøte som kreves, hvor mye krav man har utover ordinær skoletid, hvor mye praksis man ev. må ha samtidig og hvor mye og store arbeidskrav det er, hvor mye gruppearbeid man må ha. Mitt ene studium hadde 1000 obligatoriske timer mer på tre år enn et parallelt studium andre tror er "det samme". Det sier seg selv at man da har langt mindre tid til å jobbe, når man i løpet av skoleåret er tilsvarende ni arbeidsuker mer på skolen enn lignende studier. I tillegg har ulike personer ulike forutsetninger. Det er en del studenter som har større utfordringer enn andre, det kan også påvirke hvor mye man har mulighet til å jobbe utenom studiet. Og noen driver parallelt med idrett eller musikk på høyt nivå, noe som også tar veldig mye tid og krefter. Kostnadene for å bo og leve, spesielt i de større byene, er så store at studielånet ikke strekker til. Om man har mer krevende studier eller andre utfordringer eller krav til seg er man heldig om man har foreldre som har ressurser til å hjelpe slik at man kommer seg gjennom studiene. Det har ikke nødvendigvis noe med å sy puter under armene på de unge å gjøre. Anonymkode: cd4f9...3c2
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #10 Skrevet 9. august 2019 Akkurat det å spare på at ungdommen flytter ut, blir for vår del at matbudsjettet går ned. Har en ungdom på 19 år som er ferdig med videregående nå, han har deltids jobb, og tatt over betaling på mobilabonement selv, han låner bil av meg, men betaler for drivstoff selv, og betaler også halvparten av utgiftene til bilen. Han drar i militæret i januar, og jeg tenker da ikke å gi han noe form for bidrag, han får vel noe lønn gjennom militæret, og tjener såpass godt nå og har i utgangspunktet mer å bruke på selg selv enn jeg har pr mnd.(han har jo ikke mange faste utgifter). Selv flyttet jeg hjemmefra som 18 åring, eller først i kjelleren hos mine foreldre hvor jeg ikke betalte for å bo, men hadde min egen husholdnig. Jeg var lærling da, hadde ikke så god lønn i begynnelsen. Flyttet i egen leilighet som 19 åring, og hadde ingen økonomisk støtte fra mine foreldre. Anonymkode: f7b7a...053
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #11 Skrevet 9. august 2019 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Generelt sett, ja, sikkert. Men så er det stor forskjell fra studie til studie hvor mye oppmøte som kreves, hvor mye krav man har utover ordinær skoletid, hvor mye praksis man ev. må ha samtidig og hvor mye og store arbeidskrav det er, hvor mye gruppearbeid man må ha. Mitt ene studium hadde 1000 obligatoriske timer mer på tre år enn et parallelt studium andre tror er "det samme". Det sier seg selv at man da har langt mindre tid til å jobbe, når man i løpet av skoleåret er tilsvarende ni arbeidsuker mer på skolen enn lignende studier. I tillegg har ulike personer ulike forutsetninger. Det er en del studenter som har større utfordringer enn andre, det kan også påvirke hvor mye man har mulighet til å jobbe utenom studiet. Og noen driver parallelt med idrett eller musikk på høyt nivå, noe som også tar veldig mye tid og krefter. Kostnadene for å bo og leve, spesielt i de større byene, er så store at studielånet ikke strekker til. Om man har mer krevende studier eller andre utfordringer eller krav til seg er man heldig om man har foreldre som har ressurser til å hjelpe slik at man kommer seg gjennom studiene. Det har ikke nødvendigvis noe med å sy puter under armene på de unge å gjøre. Anonymkode: cd4f9...3c2 Hvis de godtar en øoten billig hybel slik det var vsnlig tidligere, enkel mat, lite øl, lite fest og ingen itenlandsturer kan de fint leve på studielån. Pronlemet er at veldig mange har dyre vaner. Anonymkode: bf851...f86
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #12 Skrevet 9. august 2019 Den dagen alle mine fire tenåringsgutter har flyttet ut vil vi nok merke det stort på matbudsjettet. Vi kommer nok til å hjelpe de sånn litt histen og pisten, men jeg håper vi har oppdratt de til å bli ganske så selvhjulpne. Anonymkode: fbbb4...6e6
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #13 Skrevet 9. august 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis de godtar en øoten billig hybel slik det var vsnlig tidligere, enkel mat, lite øl, lite fest og ingen itenlandsturer kan de fint leve på studielån. Pronlemet er at veldig mange har dyre vaner. Anonymkode: bf851...f86 Tror ikke du er oppdatert på leiemarkedet i storbyene. Tidligere var det greit å finne små og billige hybler. Slike er så godt som ikke-eksisterende lenger. Hjelper ikke å bo lite - som mange gjør! - når de likevel ikke har nok til å greie seg, og i hvert fall da ikke til dyre vaner i tillegg. Anonymkode: cd4f9...3c2
Mia_73 Skrevet 9. august 2019 #14 Skrevet 9. august 2019 Vi har ikke tenkt å sponse noe særlig etter de flytter ut. Dyr idrett eller musikk får de står for selv. Hadde spyttet inn hvis det ble utenlandsstudie for et år, for da hadde vi ikke ønsket at de jobber, noe som ofte ikke er lovlig heller. Utover det er de voksne, ikke ungdommer lengre.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2019 #15 Skrevet 9. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tror ikke du er oppdatert på leiemarkedet i storbyene. Tidligere var det greit å finne små og billige hybler. Slike er så godt som ikke-eksisterende lenger. Hjelper ikke å bo lite - som mange gjør! - når de likevel ikke har nok til å greie seg, og i hvert fall da ikke til dyre vaner i tillegg. Anonymkode: cd4f9...3c2 Faktisk står det en sak i BT i dag om at det er masser av hybler ledig i år, utleiere sliter med å få leid ut her i Bergen og studenter kan velge og vrake. Vi kommer til å støtte ungene om eller når det trengs, økonomisk også, men jeg vil jo helst at de skal stå på egne bein. Det å måtte leve med lite penger over en periode, og under mye lavere standard enn en er vant med, er en verdifull erfaring i seg selv. Selv om vi strengt tatt har god nok økonomi til å kjøpe leilighet til ungene, vil jeg rett og slett ikke det fordi jeg vil at de skal føle på å måtte tenke seg om før de bruker penger, og kjenne på hvordan der er å måtte planlegge godt hvordan man skal få det man har til å strekke til. Jeg er i hvert fall glad for at jeg selv har opplevd å være "fattig" student, og klare seg selv. Men klart, mangler de fast 2000 kr for å dekke husleie mens de går på et krevende studie, så bidrar vi. HI Anonymkode: f1204...187
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå