Gå til innhold

6-åringer / 1-2 klassinger, hvor ofte leker de med venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var liten husker jeg at at man fort fikk bestevenner og at det var noen få man lekte med etter skoletid, mens andre lekte man aldri med. 
Er det bare meg eller er det annerledes nå? Alle er bestevenn med alle? Jeg vet at min datter er ganske "populær", i den fortstand at hun kommer overens med alle og leker med alle. 
Men samtidig, jeg er ikke den typen som har dørene åpne for alle hele tiden som noen familier har. Jeg liker at besøk hit eller dit blir avtalt på forhånd.. Datteren min trives i eget selskap, og vi trives i selskap med hverandre. Aldri spør hun etter venner fordi hun kjeder seg. Selv om vi har ferie og er hjemme så er vi sjeldent hjemme. Vi tar en tur til senteret, spiser lunsj, shopper litt ++. Vi finner alltid på noe, og jeg elsker å tilbringe tid med ungen min når det først er ferie. 
Men nå i ferien så regner det meldinger fra 1-2 foreldre PR DAG med forespørsel om å leke. Jeg svarer selvsagt ja til mye, men jeg vil ikke sende vekk ungen min 5 dager i uka når hun først har fri. Jeg svarer ja til mye, og hun har hatt x antall playdates + overnattinger i ferien hitill, så ikke tro jeg nekter barnet mitt å leke med venner.. Men jeg syntes det blir så mye. 

Jeg er alenemor og har ikke bil. Antar at det spiller en stor rolle. En "tur ut" for oss tar gjerne 2-5 timer. For de med bil tar det gjerne 15-30 min + at de har en familie og en mann/kone som kan "stikke innom på vei hjem".  En er på jobb, en er hjemme med barna. Og den som er hjemme med barna vil at barna skal underholdes og inviterer til besøk. Jeg forstår det. Men samtidig så ser jeg på mitt eget barn og tenker "klarer de ikke leke med seg selv en eneste dag?!.

Det hender jeg lyver når det kommer en forespørsel.. Det hender rett som det er. Fordi jeg vil faktisk ikke sende vekk barnet mitt 3 timer hver eneste dag. Jeg elsker ferier fordi da kan jeg tilbringe tiden med henne. .

Anonymkode: bd2c8...006

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Det er fint å få tid med barna i ferier og de leker jo med alle vennene sine hele uka på sfo/barnehage nesten hele året. 

Venner er bra, men ikke på bekostning av familietid mener jeg. Så fortsett å si nei/«lyve» om at det ikke passer når det er nok. 

Vi har heller ikke åpent hus, men det er alltid masse å finne på hjemme og på tur. 

De som er aller ivrigst på besøk er kanskje de som ikke er så aktive?

Anonymkode: 40bb4...a22

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner deg godt. Det er fint å få tid med barna i ferier og de leker jo med alle vennene sine hele uka på sfo/barnehage nesten hele året. 

Venner er bra, men ikke på bekostning av familietid mener jeg. Så fortsett å si nei/«lyve» om at det ikke passer når det er nok. 

Vi har heller ikke åpent hus, men det er alltid masse å finne på hjemme og på tur. 

De som er aller ivrigst på besøk er kanskje de som ikke er så aktive?

Anonymkode: 40bb4...a22

De har jo alle vært på ferier i utlandet osv. Men når de sitter igjen med en på jobb og en hjemme med barna så virker det som om de higer etter å få besøk, eller sende barna på besøk fordi barna  kjeder seg "hjemme".  Jeg takler ikke en hel dag hjemme, det skjer kun hvis en av oss er syke. Ellers er vi ute hver eneste dag, selv om det bare er en tur til butikken. Vi har vært hjemme hele ferien, men vi finner alltid på noe hver dag. 

Anonymkode: bd2c8...006

Skrevet

Så heldig du er som har ei jente som de andre ønsker å være sammen med!

Jeg har det nemlig litt «motsatt», og 1-2 forespørsler hver dag ville ha vært et drømmescenario for jenta mi. Hun opplever mye utestengelser, og det gjør fysisk vondt å få det ene avslaget etter det andre når vi sender spørsmål om noen vil leke. Flere ganger får vi bare svar av typen «Passer ikke i dag», og skuffelsen da hos jenta mi, som da har ventet spent på svaret, er like vond å se hver gang. 

Jeg skriver dette bare for å gi litt perspektiv. Selvsagt står du fritt til å avslå forespørsler fra venner, og jeg forstår godt behovet for å være sammen med barnet ditt. Jeg regner jo med at dere snakker sammen og hun også trives med å ha det sånn som det er nå. Men husk bare på at det kanskje ikke nødvendigvis er de som har «funnet på noe hele sommeren» som sender meldinger, men også sånne som jenta mi som sårt ønsker å være sammen med noen av og til. 

Anonymkode: b975d...aa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...