Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #1 Skrevet 8. august 2019 Jeg har et barnehagebarn som haaaater ull. Nå har jeg begynt å gå igjennom hva vi trenger til høsten, og så ble alt plutselig litt vanskelig. Jeg har jo ikke lyst til å kjøpe mer fleecetøy heller, og bruktkjøp hjelper jo ikke så mye når vaskingen er en stor del av problemet. Så hva gjør jeg? Noen tips? Anonymkode: 415e9...01b
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #2 Skrevet 8. august 2019 Hva med viskose/bambus? Anonymkode: b3ffc...d51
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #3 Skrevet 8. august 2019 Jepp vi bruker det. Anonymkode: 8060b...93a
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #4 Skrevet 8. august 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med viskose/bambus? Anonymkode: b3ffc...d51 Som undertøy går det nok greit, men det varmer vel ikke noe videre? Vi trenger mellomlag spesielt. Anonymkode: 415e9...01b
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #5 Skrevet 8. august 2019 Har du sett ullfleece fra feks nøstebarn? Jeg elsker det Anonymkode: f244c...053
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #6 Skrevet 8. august 2019 Bruker det vi har (men håndvasker/tørker av i stedet for å vaske i maskin). Kjøper ikke nytt. Anonymkode: b9569...4c7
Tøystykke Skrevet 8. august 2019 #7 Skrevet 8. august 2019 Ja. Selvfølgelig, bruker akkurat det jeg har lyst til å bruke. Dessuten er jeg allergisk mot ull, så jo mindre ull jeg behøver å håndtere, jo bedre!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #8 Skrevet 8. august 2019 Bruker fleece. Ull og fleece på vinteren 👍😊 Anonymkode: eb3b3...0e2
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #9 Skrevet 8. august 2019 Har akkurat kjøpt 2 fleecesett til barnehagebruk til høsten/vinteren 🙂 Anonymkode: aa726...dab
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #10 Skrevet 8. august 2019 Kjøp guppyfriend vaskepose, så forhindrer du utslipp av mikroplast ved vask. Anonymkode: b8dc9...205
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #11 Skrevet 8. august 2019 Mine unger har kun brukt bomull og de har aldri fryst. Siden de kun kan bruke bomull, har jeg vært veldig bevist på at yttertøyet er skikkelig varmt. Lag på lag er ikke alltid like varmt som tykt yttertøy. Jeg har utebarn, 30minus er ingen hindring for at de vil ut. Så de har gått igjennom en hel barndom med kun bomull og tykt yttertøy. De har hatt ett sett med strikket ulltøy, igrunn bare for at mormor syns det var gøy å stikke. Tror det såvidt er prøvd. Men jeg er litt lei meg for at vi ikke fant ut at ulletøy strikket i merionoull fungerer supert for atopikere. For det har begge to funnet ut nå er varmt, klør ikke og gjør ikke huden deres værre. (Strikka gensere er in for ungdommen omdagen har jeg fått beskjed om. Så tilfeldig vi oppdaget dette og jeg og mormor kan strikke) Anonymkode: 6656e...bde
Superdolly Skrevet 8. august 2019 #12 Skrevet 8. august 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjøp guppyfriend vaskepose, så forhindrer du utslipp av mikroplast ved vask. Anonymkode: b8dc9...205 Skulle til å anbefale dette. Jeg og to av tre barn bruker kun ull, et barn har alltid hatet ull, vrir seg, klør... Men da det nærmet seg leirskole i 7. klasse oppdaget vi alpakka, og jeg strikket genser til barnet. Den første hjemmestrikkede genseren jeg fikk ham til å bruke! Så kanskje dere kan prøve alpakka?
Tøystykke Skrevet 8. august 2019 #13 Skrevet 8. august 2019 Akkurat nå, Superdolly skrev: Skulle til å anbefale dette. Jeg og to av tre barn bruker kun ull, et barn har alltid hatet ull, vrir seg, klør... Men da det nærmet seg leirskole i 7. klasse oppdaget vi alpakka, og jeg strikket genser til barnet. Den første hjemmestrikkede genseren jeg fikk ham til å bruke! Så kanskje dere kan prøve alpakka? Funker kanskje for atopikere, men som allergiker er alpakka ille for meg
Superdolly Skrevet 8. august 2019 #14 Skrevet 8. august 2019 1 minutt siden, Tøystykke skrev: Funker kanskje for atopikere, men som allergiker er alpakka ille for meg Mitt barn har ikke atopisk eksem eller allergi, og hi skriver heller ingenting om eksem eller allergi, kun at barnet "hater ull". Og det var det jeg svarte på.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #15 Skrevet 8. august 2019 Takk for gode svar. Barnet er det jeg vet om ikke allergisk og får ingen synlige utslett, men vrir seg, sier det klør og nekter å ta klærne på. (Vi har prøvd litt ulike typer, uten hell.) Vurderer å prøve litt tykke bomullsklær under ull for veldig kalde dager, sånn at ulla er lengst mulig unna huden. Guppyfriend skal kjøpes inn. Jeg kan prøve alpakka også, men det frister ikke så veldig å sette igang et stort strikkeprosjekt og risikere at barnet likevel nekter å bruke det. Anonymkode: 415e9...01b
Superdolly Skrevet 8. august 2019 #16 Skrevet 8. august 2019 Du får kjøpt ferdige alpakkaklær også, men det er dyrt så jeg forstår at det er litt dumt. Mitt barn var stor nok til at han kjente på noen votter jeg hadde strikket til meg selv, og fant ut at dette kunne fungere som genser til ham også.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #17 Skrevet 8. august 2019 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjøp guppyfriend vaskepose, så forhindrer du utslipp av mikroplast ved vask. Anonymkode: b8dc9...205 Kan man få kjøpt det i fysisk butikk? Hvor store er de, rommer de litt? Anonymkode: a1e0b...462
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #18 Skrevet 8. august 2019 Ja, det bruker vi alle. Ser ikke at det skal være noen krise å bruke Anonymkode: 09444...9aa
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #19 Skrevet 8. august 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan man få kjøpt det i fysisk butikk? Hvor store er de, rommer de litt? Anonymkode: a1e0b...462 Kan kjøpes på Kid i alle fall. https://www.kid.no/interioer/diverse-smaaartikler/guppyfriend-vaskepose/ Er 50x70 står det på siden! Anonymkode: b8dc9...205
Optatium Skrevet 8. august 2019 #20 Skrevet 8. august 2019 Jeg har aldri brukt fleecetøy etter at jeg så brannskadene på et barn som hadde på fleece og satt for nære ovnen. Nå vil jeg uansett ikke bruke det av miljøhensyn. Velger ulltøy av norsk ull (strikker stort sett selv).
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #21 Skrevet 8. august 2019 Hva har jeg gått glipp av? Hvorfor er det ikke greit og bruke? Anonymkode: aca54...a98
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #22 Skrevet 8. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjøp guppyfriend vaskepose, så forhindrer du utslipp av mikroplast ved vask. Anonymkode: b8dc9...205 Men hvor blir det av all mikroplasten som løsner da? I søppelet eller på gulvet på vaskerommet når posen åpnes? Den må jo være nesten helt tett for ikke å slippe ut mikroplasten? Anonymkode: cb375...3b5
Tøystykke Skrevet 8. august 2019 #23 Skrevet 8. august 2019 1 time siden, Superdolly skrev: Mitt barn har ikke atopisk eksem eller allergi, og hi skriver heller ingenting om eksem eller allergi, kun at barnet "hater ull". Og det var det jeg svarte på. Aha.
Tøystykke Skrevet 8. august 2019 #24 Skrevet 8. august 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva har jeg gått glipp av? Hvorfor er det ikke greit og bruke? Anonymkode: aca54...a98 Noen har funnet på at nordmenn er de i verden som forsøpler aller mest og at det må begrenses. Derfor skal nordmenn føle på skam ved å bruke plast.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2019 #25 Skrevet 8. august 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvor blir det av all mikroplasten som løsner da? I søppelet eller på gulvet på vaskerommet når posen åpnes? Den må jo være nesten helt tett for ikke å slippe ut mikroplasten? Anonymkode: cb375...3b5 https://www.kid.no/samfunnsansvar/guppyfriend/ Anonymkode: b3ffc...d51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå