Gå til innhold

Feilernæring små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om ett lite barn (1-2 år) spiser veldig ensidig kost, kun brødskiver feks. Aldri spiser fisk eller kjøtt. Hva kan da skje med barnet? 

Anonymkode: 1cdd3...bba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det skal godt gjøres at de blir feilernærte. Du kan jo variere pålegget og gi mye sunt og godt på brødskivene. Hvis barnet spiser f.eks leverpostei og makrell i tomat som pålegg så får barnet i seg kjøtt og fisk. Prøv med forskjellig som pålegg, fiskepudding i skiver eller terninger ved siden av, biter/skiver av pølse, kalkunpølse. Barn er ofte kresne i en periode, men det går over. Evt ta det opp med lege/helsestasjonen dersom det er uttalt og du er bekymret. 

Anonymkode: e5820...278

Skrevet

Skal mye til før noe skjer. Mange barn er kresne, blir ikke problemer av den grunn. Jeg har en med ekstrem spisevegring, som lever mye på havregryn, med rosiner. Han sliter med middager, men får litt kjøtt-mat i seg. Utover havregryn spiser han frukt, nøtter, smoothies, bær osv. Vi har fått ham sjekket grundig av leger, de har til og med sjekket tarmene. Absolutt ikke noe galt. 

Hva er på brødet da? Hvis pålegget er variert, så blir ofte behovene dekket. Hvis barnet i tillegg spiser frukt for eksempel, så er det jo bra. 

Anonymkode: d55bf...9da

Skrevet

Min er 9 da. Er lettere å snu kresne barn når de er 1-2 år.

Anonymkode: d55bf...9da

Skrevet

Er ikke mitt barn det gjelder, men vet at barnet kun spiser prim eller syltetøy på skiva. Middagen spiser hun ikke, kun viss det er pannekaker eller makaroni. Spiser litt frukt.

Skrevet

Min spiser ensidig. Men, egg inneholder faktisk alt kroppen trenger bortsett fra c-vitamin så eggerøre blir det ofte. Selvsagt trenger de også fiber og andre ting, men min spiser egg, brød og drikker melk så da føler jeg det er bra nok. 🙄

Anonymkode: 60809...6e4

Skrevet

Er det barn som spiser dette i perioder er det sjeldent ett problem, er det over mange år kan det bli ett problem. Har selv hatt ett barn som var umulig i matveien i perioder. Nå var hun ikke kresen, hun bare ville ikke spise. Hu kunne glatt gå to uker på vann og en halv skive. Hun burde virkelig blitt feilærnert og undervektig, men frisk som en fisk. Hu holdt på slik i nesten to år, hadde ukesvis der hun ikke spiste og noen dager der hun spiste normalt før hun plutselig sluttet med dette. 

Anonymkode: adbfb...609

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke mitt barn det gjelder, men vet at barnet kun spiser prim eller syltetøy på skiva. Middagen spiser hun ikke, kun viss det er pannekaker eller makaroni. Spiser litt frukt.

Det går nok helt fint, mulig barnet må ha litt jerntilskudd, men det får i seg viktige næringsstoffer gjennom korn, bær, frukt, melk og egg (pannekaker) ol. Om det var mitt barn hadde jeg nok jobbet mye med dette, men jeg tviler på at barnet blir direkte sykt og feilernært av dette kostholdet. 

Vi har et barn som ikke tåler fruktose, så jeg har måtte lære meg mye om ernæring. Vår må få vitamintilskudd for å få i seg nok C-vitamin, men resten dekker vi inn bl.a. gjennom egg og kjøtt. Det går stort sett an å leve på dietter så lenge en passer godt på.

Anonymkode: 05533...71f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...