Anonym bruker Skrevet 7. august 2019 #1 Skrevet 7. august 2019 Jeg jobber i en IA bedrift. Hvor mye kan man da kreve av tilrettelegging? Er mange tunge løft og belastninger. På avdelingen jeg jobber nå går det veldig fint. Har ikke hatt fravær på over 1 år. Må nok på sikt tilbake til min «gamle» avdeling. Og der var jeg stadig sykemeldt. Har snakket med sjefen om det, men hun vil liksom ikke høre. Skal til legen etter sommerferien for å ta endel prøver. Er mye revmatisme i nær familie, så legen lurer på om det kan være noe slikt jeg sliter med. Er vel ikke slik at man må ha en diagnose for å få tilrettelegging? Anonymkode: 78baf...a35
Anonym bruker Skrevet 7. august 2019 #2 Skrevet 7. august 2019 Det spiller ingen rolle om bedriften har IA-avtale eller ikke. Reglene for tilrettelegging er like for alle virksomheter. Du kan ikke kreve en spesiell tilrettelegging. Arbeidsgiver er pålagt å vurdere relevant tilrettelegging dersom du har et behov - helt uavhengig av diagnose. Å vurdere betyr å se på hvilke muligheter som finnes for tilrettelegging i din jobb, uten at tilrettelegging for deg fører til dårligere arbeidsbetingelser for andre. Feks kan ikke arbeidsgiver si at du skal slippe alle løft permanent dersom det vil innebære mer løft og større belastning for dine kolleger. Anonymkode: 7ec11...521
Anonym bruker Skrevet 7. august 2019 #3 Skrevet 7. august 2019 Jeg jobber i IA-bedrift og fikk tilrettelagt. Det var etter jeg ble sykemeldt og NAV begynte med oppfølging at arbeidsgiver ble nødt å gjøre nødvendig tilpasninger. Det var ikke for sykdommen som så men for å sørge for at jeg kan klare jobbe mest mulig innenfor mine begrensninger. I praksis er det vel det samme. Jeg tok det opp med NAV, lege og fagforening. Pipa fikk en helt annen lyd enn da jeg snakket med min leder på egenhånd. Anonymkode: d4f7d...5db
Anonym bruker Skrevet 7. august 2019 #4 Skrevet 7. august 2019 Jeg forventer selvsagt ikke spesial behandling. Jeg tar fortsatt tunge løft, men de er ikke så mange på avdelingen jeg nå jobber. Er snakk om å flytte en god venn av sjefen over i «min» stilling. Er ingen god grunn, virker som de har gjort en privat avtale. De jeg jobber med vil gjerne beholde meg, da de er veldig fornøyd med jobben jeg gjør. I utgangspunktet hadde dette ikke spilt noen rolle for meg, om helsen hadde vert god. Har hatt mye smerter, og vil virkelig ikke bli sykemeldt igjen. Anonymkode: 78baf...a35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå