Gå til innhold

Barn alene på kveldstid


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan barn være hjemme alene i par timer på kvelden?

Er ikke aktuelt enda, men når er det trygt å begynne med å la barnet være alene i maks 2 timer på kvelden en gang i uka når vi er på trening 10 min unna og tilgjengelig på mobil? Er dessverre ikke bortskjemt med barnevakt fra familie og det bor ikke tilgjengelige ungdommer som barnevakter her vi bor, derfor vi venter med å trene samtidig. 

Barnet begynner i 2.klasse nå og er alene noen ganger i kort tid mens jeg f.eks kjøper noe vi mangler til middag på butikken 5 min unna eller henter noe på posten som heller ikke er langt unna.

Anonymkode: caf34...169

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kommer jo gradvis. Hva med å starte litt nå i sommer, dra til en nabo eller venninne på kaffe i en halvtimes/times tid først. Gjør det et par ganger denne uka, 

Deretter utvid til å være borte ca like lang tid som du vil gjøre på trening?

Snakk med barnet om hvordan det ble opplevd og hvordan hun/han brukte tida. 

Anonymkode: 54efb...fad

Skrevet

Takk for svar.

Har økt gradvis på dagtid fra 5 min til litt og litt mer siden januar i år. Så vi tar det med småsteg i samarbeid med barnet, barnet blir ikke tvunget til å være alene. Vet det er viktig at barnet ikke skal føle det er skummelt å være alene. Og har alliert oss med en nabo som barnet kan gå til hvis det skulle skje noe. Dette er første barnet, så vil jo spørre hva andre gjør.

HI

Anonymkode: caf34...169

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når kan barn være hjemme alene i par timer på kvelden?

Er ikke aktuelt enda, men når er det trygt å begynne med å la barnet være alene i maks 2 timer på kvelden en gang i uka når vi er på trening 10 min unna og tilgjengelig på mobil? Er dessverre ikke bortskjemt med barnevakt fra familie og det bor ikke tilgjengelige ungdommer som barnevakter her vi bor, derfor vi venter med å trene samtidig. 

Barnet begynner i 2.klasse nå og er alene noen ganger i kort tid mens jeg f.eks kjøper noe vi mangler til middag på butikken 5 min unna eller henter noe på posten som heller ikke er langt unna.

Anonymkode: caf34...169

Du virker jo helt hysterisk som ikke lar barnet være alene hjemme på dagtid en gang. Sønnen min er også 7 år å han har flere ganger vært alene hjemme i 2 timer før jeg kommer hjem fra jobb. Det har gått helt fint å han er såå stolt av at han er hjemme alene.

Anonymkode: 4775a...448

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du virker jo helt hysterisk som ikke lar barnet være alene hjemme på dagtid en gang. Sønnen min er også 7 år å han har flere ganger vært alene hjemme i 2 timer før jeg kommer hjem fra jobb. Det har gått helt fint å han er såå stolt av at han er hjemme alene.

Anonymkode: 4775a...448

Hysterisk nei, barnet er alene av og til på dagtid. Og som jeg svarte i et innlegg før ditt svar: vi begynte i januar i år og har økt alenetida litt og litt. Dette er på dagtid. Jeg spør om kveldstid.

HI

Anonymkode: caf34...169

Skrevet

Om det ikke er sent på kvelden så tenker jeg at barnet kan være litt alene fra 8 årsalder kanskje. Ville ikke gått på trening når barnet sover.

Jeg har også en som starter i 2 klasse og hun kan fint være hjemme en times tid alene på dagen, kanskje mer også. Om jeg skulle tatt meg en treningstur i nabolaget hadde jeg ikke sett på det som et problem for henne så lenge hun følte at det var ok.

Skrevet

To timer på kvelden når barnet er våken, fra 7-8 år dersom de har mobil og synes det er ok selv. To timer hvis barnet sover, fra 13-14 år. Det har rett og slett med at de ofte ikke våkner av brannalarm ol. før den alderen, og om, ikke klarer å tenke rasjonelt nok i en eventuell krise fordi de er trøtt.

Anonymkode: 9b1e2...dff

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

To timer på kvelden når barnet er våken, fra 7-8 år dersom de har mobil og synes det er ok selv. To timer hvis barnet sover, fra 13-14 år. Det har rett og slett med at de ofte ikke våkner av brannalarm ol. før den alderen, og om, ikke klarer å tenke rasjonelt nok i en eventuell krise fordi de er trøtt.

Anonymkode: 9b1e2...dff

Takk for svar. Når den tid er kommer, vil barnet ha sovet i 15-20 min ca. når vi er hjemme igjen. 

Hjemme alene på dagtid og kveldstid med noe søvn ikke er det samme, spesielt med tanke på brannalarm.

HI

Anonymkode: caf34...169

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

To timer på kvelden når barnet er våken, fra 7-8 år dersom de har mobil og synes det er ok selv. To timer hvis barnet sover, fra 13-14 år. Det har rett og slett med at de ofte ikke våkner av brannalarm ol. før den alderen, og om, ikke klarer å tenke rasjonelt nok i en eventuell krise fordi de er trøtt.

Anonymkode: 9b1e2...dff

Hvem har bestemt dette? 

Anonymkode: 8fe68...f8c

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem har bestemt dette? 

Anonymkode: 8fe68...f8c

Jeg bestemmer dette for mine barn, og skriver hva jeg mener siden HI spurte om andre sine meninger. Hun bestemmer over sitt barn, du over ditt/dine. Med mindre man avviker så mye fra normalen at det ansees som omsorgssvikt, så gjør man som man vil.

Anonymkode: 9b1e2...dff

Skrevet

Vår begynner i 2.klasse nå og kan fint være hjemme alene på kveldstid en time eller to. 

Han har også stått opp alene om morgenen før sommerferien startet. Ordnet seg selv og dro til skola. Vi foreldre jobbet. 

Anonymkode: d3044...be1

Skrevet

tenker fra 9-10 år

Anonymkode: 4545f...918

Skrevet

Jeg synes de er for små når de er 7-8... Vår eldste var ikke hjemme alene før han var 10 år. 

Anonymkode: 8c67f...e5f

Skrevet

Det var ikke noe problem når min gikk i 2. klasse. Han ringte jo bare om det var noe

Anonymkode: 0063d...638

Skrevet

Hvorfor må dere på trening begge samtidig? Ta annenhver kveld. Syns ikke ungen skal være alene TO timer før han blir 11-12. 

Anonymkode: 78c45...5ae

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må dere på trening begge samtidig? Ta annenhver kveld. Syns ikke ungen skal være alene TO timer før han blir 11-12. 

Anonymkode: 78c45...5ae

Leser du ikke alt før du svarer? Vi må ikke på trening samtidig. Vi tar annenhver kveld, gjort det i flere år nå. Vi driver med samme idrett på samme sted. Er ikke aktuelt å gjøre det nå, derfor jeg spør etter når vi kan begynne med det. 

HI

Anonymkode: caf34...169

Skrevet

Merkelig at folk med to voksne til stede hae behov for sånt. Hva med alle som ukependler eller aleneforeldre som ikke har mulighet til å gå på trening før barnet/barna kan være alene? 

En tiåring kan være for umoden mens en moden syvåring klarer dette fint. Men kommer litt an på hvor man bor og. 

Anonymkode: 4bbb1...b40

Skrevet
På 7.8.2019 den 14.01, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Når den tid er kommer, vil barnet ha sovet i 15-20 min ca. når vi er hjemme igjen. 

Hjemme alene på dagtid og kveldstid med noe søvn ikke er det samme, spesielt med tanke på brannalarm.

HI

Anonymkode: caf34...169

Så barnet skal stelle seg og legge seg mens dere er borte?

Mine jenter på 10 og 12 var hjemme alene til klokken 23 en kveld i sommer, jeg og mannen var hos et vennepar som bor kanskje 600 meter borte. Begge var fremdeles oppe da jeg kom hjem, og jeg hadde egentlig ikke regnet med noe annet heller ;)

Om sønnen din er helt alene, og må legge seg mens dere er borte, tror jeg du må vente noen år til altså.

Helt greit at en 7-åring er litt alene på dagene, men etter sengetid om kvelden bør de nok være litt eldre, ihvertfall om han ikke har selskap av noen i det hele tatt...

Anonymkode: 23c99...1dd

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så barnet skal stelle seg og legge seg mens dere er borte?

Mine jenter på 10 og 12 var hjemme alene til klokken 23 en kveld i sommer, jeg og mannen var hos et vennepar som bor kanskje 600 meter borte. Begge var fremdeles oppe da jeg kom hjem, og jeg hadde egentlig ikke regnet med noe annet heller ;)

Om sønnen din er helt alene, og må legge seg mens dere er borte, tror jeg du må vente noen år til altså.

Helt greit at en 7-åring er litt alene på dagene, men etter sengetid om kvelden bør de nok være litt eldre, ihvertfall om han ikke har selskap av noen i det hele tatt...

Anonymkode: 23c99...1dd

Skal selvfølgelig være eldre enn 7 år. Har skrevet flere ganger at det er ikke aktuelt enda, men vil likevel vite hva andre gjør/gjorde. 

HI

Anonymkode: caf34...169

Skrevet

Jeg sier bare what? Er det normalt at man lar 7åringer være alene hjemme?! 

Har de eldre søsken hjemme ? 

Jeg trodde 9-10 var alderen de fikk være alene hjemme?

Anonymkode: a199c...c28

Skrevet

Mine på 10 og 11 kan fint være alene en hel arbeidsdag, men sjeldent det har vært behov. Våre treninger overlapper av og til på kveldstid, da legger 11 åringen 5 åringen, ellers passer han han til en av oss er hjemme ca 30 min. Går også tur med hunden i en liten time etter minste er lagt, da passer de to store på. 

Mine har aldri vært utrygge, hatt tlf osv. Så på kveldstid ville jeg sagt i 8 års alderen, men at han måtte spise og gjøre seg klar, så legger dere når dere kommer hjem. Å legge seg selv, har mine ikke gjort enda. 

Anonymkode: dbcc0...7a6

Skrevet

Her er det iallfall HELT uaktuelt å la 7-åringen være alene på kvelden. Har også ei på 14, og var helt uaktuelt da hun var 7 også. Noen korte turer til butikk etc, men aldri lenger. 

Skjønner jo at det kan være stor forskjell på barn og modenhet i den alderen, men i mine øyne er ikke en 7-åring moden nok til å kunne takle ev. utfordringer ved det å være alene hjemme ennå. 

Anonymkode: f68dd...def

Skrevet

Jeg tror ikke du nødvendigvis skal regne med at han legger seg alene altså. Men utover det så tenker jeg at det kun er dere som kjenner barnet deres. Jeg forsøkte en gang å reise på venninnebesøk da mine var 11 og 13, og det gikk greit til de skulle legge seg. Da ringte de og ville at jeg skulle komme hjem. Nå er de 13 og 15 og takler det fint, men det er uansett svært sjeldent det skjer.

Skrevet

Mine var alene på kvelden første gang da de var 9 og 12 år. Yngste la seg mens de var alene mens eldste var våken til vi kom hjem kl.22.30. Vi var 5 min unna og snakket med dem i løpet av kvelden. Yngste hadde ikke fått lov til å være helt alene og eldste hadde nok ikke ønsket det. 

Anonymkode: 0115c...b82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...