Anonym bruker Skrevet 6. august 2019 #1 Skrevet 6. august 2019 Vi tenkte å friske opp kjøkkenet. Ikkje pusse opp, for det har vi ikkje råd til. Vi vil hovedsaklig male skap, og gjerne skifte tapet. Er det noe en bør tenke på/være obs på når en skal sette i gang en slik jobb?! Erfaringer? Tips? Hilsen par som så vidt vet riktig vei på en hammer! 😅 Anonymkode: fd997...b1c
Anonym bruker Skrevet 6. august 2019 #2 Skrevet 6. august 2019 Mye tid på grunnarbeidet! Vaske overflater grundige og la dem tørke. God grunning vil være viktig i forhold til at malingen skal sitte godt på kjøkkenskap ( har dere forresten vurdert foliering? Skifte benkeplate og håndtak kan ofte gi et fantastisk løft på kjøkken og trenger ikke være sååå dyrt fjern all løs tapet (bruk tapetfjerner) og bruk tilstrekkelig lim når dere legger på ny tapet. Flise eller plate over vask/platetopp er også billige grep på et løft. Å pusse opp kjøkken er slitsomt for man bor på byggeplassen. Ville planlagt å gjøre jobben over kortest mulig tidsrom fex i en ferie/helg. Ville og felt opp jobben i etapper fex. Ny tapet= en etappe. Male kjøkkenskap =en etappe osv. Lykke til Anonymkode: b411a...ae0
Anonym bruker Skrevet 6. august 2019 #3 Skrevet 6. august 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Mye tid på grunnarbeidet! Vaske overflater grundige og la dem tørke. God grunning vil være viktig i forhold til at malingen skal sitte godt på kjøkkenskap ( har dere forresten vurdert foliering? Skifte benkeplate og håndtak kan ofte gi et fantastisk løft på kjøkken og trenger ikke være sååå dyrt fjern all løs tapet (bruk tapetfjerner) og bruk tilstrekkelig lim når dere legger på ny tapet. Flise eller plate over vask/platetopp er også billige grep på et løft. Å pusse opp kjøkken er slitsomt for man bor på byggeplassen. Ville planlagt å gjøre jobben over kortest mulig tidsrom fex i en ferie/helg. Ville og felt opp jobben i etapper fex. Ny tapet= en etappe. Male kjøkkenskap =en etappe osv. Lykke til Anonymkode: b411a...ae0 Takk for godt svar. 🥰 Tror vi må inn i tenkeboksen å virkelig tenke ut hva vi skal gjøre. Vil gjerne ha kjøkkenet i annen farge, men kanskje like greit å bare bytte knottene på dørene! 😅 Hmmm... 🤔 Anonymkode: fd997...b1c
Anonym bruker Skrevet 6. august 2019 #4 Skrevet 6. august 2019 Jeg har god erfaring med å male. Det gir en fantastisk følelse av «nytt og fresht» med relativt liten innsats. Vask alle overflater med kraftvask eller salmiakk og zalo. Puss eventuelt lett over med sandpapir og fjern støv. Et strøk med heftgrunn, to strøk med maling. Veggen kan også males, enklere enn å tapetsere. Bytt benkeplate og knotter til slutt, så har man nytt kjøkken på en langhelg😄 Anonymkode: 6ff35...256
Anonym bruker Skrevet 6. august 2019 #5 Skrevet 6. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har god erfaring med å male. Det gir en fantastisk følelse av «nytt og fresht» med relativt liten innsats. Vask alle overflater med kraftvask eller salmiakk og zalo. Puss eventuelt lett over med sandpapir og fjern støv. Et strøk med heftgrunn, to strøk med maling. Veggen kan også males, enklere enn å tapetsere. Bytt benkeplate og knotter til slutt, så har man nytt kjøkken på en langhelg😄 Anonymkode: 6ff35...256 Takk for svar 🥰 Bør det pusses med grovt eller fint sandpapir?! 😅 Anonymkode: fd997...b1c
Anonym bruker Skrevet 7. august 2019 #6 Skrevet 7. august 2019 Jeg er heller ikke så veldig handy. Men jeg fikset opp kjøkkenet litt der jeg bodde før. Kjøpte meg en veldig billig pussemaskin og pusset ned litt på skapdørene så de ble jevne (noe man nok kan fint gjøre for hånd og), grunnet de og malte de på nytt. La ny tapet på veggen (med litt veiledning) og malte over den (er noen år siden, så finnes nok bedre/enklere løsninger nå). Klarer jeg det, så klarer de fleste det Her jeg bor nå, malte jeg bare veggene i en helt annen farge enn det var før. Det ble helt annerledes og jeg ble veldig fornøyd. Det skal ikke alltid så mye til. Som de andre sier, bare nye knotter kan gjøre mye. Pass på å få riktig maling til kjøkkenet, som tåler at det tørkes med en våt klut uten at det farger av. Hvis dere pusser, vask vekk støv før dere maler. Hvis dere ikke pusser, vask med noe fettløslig før dere maler skapdører. Har dere en typisk gammel kjøkkenbenk som ser kanskje ser litt mørk/sliten/skitten" ut, så kanskje den bare trenger en skikkelig vask. Når jeg flyttet inn her jeg bor nå, så syntes jeg kjøkkenbenken hadde litt snodig farge, litt sånn skittenaktig. Jeg vasket den med alt mulig for å se om den var skitten, men den så likedan ut, så jeg trodde rett og slett den bare skulle se sånn ut. Helt til jeg fikk et tips om å prøve magiske svamper. Brukte det og benken ble utrolig mye finere og lysere, den ble rett og slett skikkelig ren. Anonymkode: 84d03...0a7
Anonym bruker Skrevet 7. august 2019 #7 Skrevet 7. august 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er heller ikke så veldig handy. Men jeg fikset opp kjøkkenet litt der jeg bodde før. Kjøpte meg en veldig billig pussemaskin og pusset ned litt på skapdørene så de ble jevne (noe man nok kan fint gjøre for hånd og), grunnet de og malte de på nytt. La ny tapet på veggen (med litt veiledning) og malte over den (er noen år siden, så finnes nok bedre/enklere løsninger nå). Klarer jeg det, så klarer de fleste det Her jeg bor nå, malte jeg bare veggene i en helt annen farge enn det var før. Det ble helt annerledes og jeg ble veldig fornøyd. Det skal ikke alltid så mye til. Som de andre sier, bare nye knotter kan gjøre mye. Pass på å få riktig maling til kjøkkenet, som tåler at det tørkes med en våt klut uten at det farger av. Hvis dere pusser, vask vekk støv før dere maler. Hvis dere ikke pusser, vask med noe fettløslig før dere maler skapdører. Har dere en typisk gammel kjøkkenbenk som ser kanskje ser litt mørk/sliten/skitten" ut, så kanskje den bare trenger en skikkelig vask. Når jeg flyttet inn her jeg bor nå, så syntes jeg kjøkkenbenken hadde litt snodig farge, litt sånn skittenaktig. Jeg vasket den med alt mulig for å se om den var skitten, men den så likedan ut, så jeg trodde rett og slett den bare skulle se sånn ut. Helt til jeg fikk et tips om å prøve magiske svamper. Brukte det og benken ble utrolig mye finere og lysere, den ble rett og slett skikkelig ren. Anonymkode: 84d03...0a7 Takk for tips! 👍😊 Skal absolutt passe på å ha riktig maling!! Det er vel det einaste eg visste fra før! 😅 Magisk svamp skal eg absulott prøve!! 👍 Anonymkode: fd997...b1c
Anonym bruker Skrevet 7. august 2019 #8 Skrevet 7. august 2019 Få frontene spraymalt, koster litt men sparer mye tid. Benkeplaten kan bli lekker med folie og legge nye veggplater . Trenger ikke bli hverken dyrt eller mye jobb Anonymkode: 6ab0b...563
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå