Gå til innhold

Fricamping. Hvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som fricamper i telt, hvor camper dere? Er ikke så mange plasser jeg finner langs veien hvor det er mulighet for dette. Eller har dere mindre telt enn meg? (2,5x5 meter). Synes det er vanskelig å bare finne et sted og slå seg ned for natten. Og jeg kunne hatt mindre telt, men på en regnværsdag er det praktisk å ha telt med «oppholdsrom». Det er jo heller ikke alle steder det er lov å fricampe. Kommunale strender feks. 

Så, hvordan finner dere stedene dere fricamper på?

Anonymkode: 2cbc8...335

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjelltelt er vel det eneste som fungerer til fricamping, ville jeg ha tenkt.

Anonymkode: a1902...75f

Skrevet

Vi har et bittelite (og nokså gammelt) fjelltelt og vi fricamper på fjellet. Jeg har aldri tenkt tanken på å slå meg til i telt langs veier.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fjelltelt er vel det eneste som fungerer til fricamping, ville jeg ha tenkt.

Anonymkode: a1902...75f

1 minutt siden, Superdolly skrev:

Vi har et bittelite (og nokså gammelt) fjelltelt og vi fricamper på fjellet. Jeg har aldri tenkt tanken på å slå meg til i telt langs veier.

Men hva gjør dere da ved drittvær? Er ute hele dagen? Eller er inne i teltet hvor trangt det enn er?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hva gjør dere da ved drittvær? Er ute hele dagen? Eller er inne i teltet hvor trangt det enn er?

Man driter i å dra på telttur i regnvær? 🤷🏼‍♀️ Altså.. Man ser jo an værmeldinga før man drar på telttur. Og telter vi på fjellet, er vi kledd for all slags vær. Det er jo ikke meningen at man skal sitte inne i teltet hele tida uansett? Er det for jævlig drar vi heller hjem igjen. 

Skrevet
4 minutter siden, TøffiTrynet☠ skrev:

Man driter i å dra på telttur i regnvær? 🤷🏼‍♀️ Altså.. Man ser jo an værmeldinga før man drar på telttur. Og telter vi på fjellet, er vi kledd for all slags vær. Det er jo ikke meningen at man skal sitte inne i teltet hele tida uansett? Er det for jævlig drar vi heller hjem igjen. 

Jeg tenkte å ta ei uke på tur med barna. Reise litt rundt i Norge og se landet vårt fra noe annet og billigere enn campingplasser.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi følger med på yr.no og ser an været, og dropper hele teltturen hvis det er drittvær. 

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte å ta ei uke på tur med barna. Reise litt rundt i Norge og se landet vårt fra noe annet og billigere enn campingplasser.

Hvis du uansett skal farte rundt, kan du vel se om du finner noen steder med fint vær. På dager med dårlig vær kan du legge inn reiseetapper, kanskje?

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men dere skal uansett ikke bare sitte inne i teltet på tur? 😉 Ha med klær til all slags vær. Regn er koselig det også. Og man kan jo dra på kino/kjøpesenter/lekeland/badeland hvis været blir for ille? (Hvis du skal campe i bynære strøk)

Men ellers er ikke campingplasser så veldig dyrt altså. Ikke når man telter. Og kan jo være greit med tilgang til sanitæranlegg? 😉

Skrevet
6 minutter siden, TøffiTrynet☠ skrev:

Joda, men dere skal uansett ikke bare sitte inne i teltet på tur? 😉 Ha med klær til all slags vær. Regn er koselig det også. Og man kan jo dra på kino/kjøpesenter/lekeland/badeland hvis været blir for ille? (Hvis du skal campe i bynære strøk)

Men ellers er ikke campingplasser så veldig dyrt altså. Ikke når man telter. Og kan jo være greit med tilgang til sanitæranlegg? 😉

Fricamping er ikke tillatt i bebygde strøk. Allemannsretten gir mulighet til maks to netter der det ikke er bebygd. 

Campingplasser blir bare dyrere og dyrere. Vi har betalt alt fra 200-400 per natt i telt. Det er ikke sånn spesielt dyrt, men på lavbudsjett blir det dyrt nok likevel. Derfor tenkte jeg fricamping. 

Vi har selvsagt med klær til all slags vær, men å telte på fjellet feks, så kan man ikke ta med seg en hel haug av ting. Det skal bæres også. En hel dag eller to med regnvær er ikke så kult om man bare kan være ute.

Skrevet
13 minutter siden, Superdolly skrev:

Vi følger med på yr.no og ser an været, og dropper hele teltturen hvis det er drittvær. 

Hvis du uansett skal farte rundt, kan du vel se om du finner noen steder med fint vær. På dager med dårlig vær kan du legge inn reiseetapper, kanskje?

Men det å fricampe med hustelt er kanskje ikke den beste ideen uansett? Og hvor fricamper man om man ikke skal på fjellet?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det å fricampe med hustelt er kanskje ikke den beste ideen uansett? Og hvor fricamper man om man ikke skal på fjellet?

Ikke vet jeg. Jeg svarte egentlig på spørsmålet i overskriften, ut fra meg selv og mitt liv. "Fricamping - hvor?" Mitt svar er at vi fricamper på fjellet. 

Jeg har ligget i telt på campingplasser også, selv om det er noen år siden, og det var veldig deilig å ha tilgang til do og dusj. Jeg har aldri i mitt liv kommet på ideen om å slå opp telt på rasteplasser eller langs veien, så det vet jeg ingenting om.

Skrevet
2 minutter siden, Superdolly skrev:

Ikke vet jeg. Jeg svarte egentlig på spørsmålet i overskriften, ut fra meg selv og mitt liv. "Fricamping - hvor?" Mitt svar er at vi fricamper på fjellet. 

Jeg har ligget i telt på campingplasser også, selv om det er noen år siden, og det var veldig deilig å ha tilgang til do og dusj. Jeg har aldri i mitt liv kommet på ideen om å slå opp telt på rasteplasser eller langs veien, så det vet jeg ingenting om.

Nei, det er jo det jeg tenker også. Kan ikke slå opp telt hvor som helst. Og det er vel ikke lov på rasteplasser uansett. Og teltet er for stort for fjellet. Så da blir det ikke camping likevel😂

Skrevet

Vi må jo litt bort fra hovedeiene og bebyggelsen, men det er lett å finne plasser i skogen eller på fjellet. Om dere uansett har med bil, som jeg regner med dere har med et så stort telt, kan dere jo kjøre inn til et tettsted eller en by hvis været blir for ille. Ellers er det fint å gå tur i regnvær.

Anonymkode: 6472f...d11

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi må jo litt bort fra hovedeiene og bebyggelsen, men det er lett å finne plasser i skogen eller på fjellet. Om dere uansett har med bil, som jeg regner med dere har med et så stort telt, kan dere jo kjøre inn til et tettsted eller en by hvis været blir for ille. Ellers er det fint å gå tur i regnvær.

Je tror telter vårt blir for stort for skog og fjell. 

Skrevet

Je tror telter vårt blir for stort for skog og fjell. 

Hvorfor det?

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det?

Fordi det er større enn badet mitt. Som jeg skrev, 2,5x5 meter

Skrevet

Fordi det er større enn badet mitt. Som jeg skrev, 2,5x5 meter

Og så?

Hvis du uansett har det i en bil gjør jo ikke det noe. Hvor hadde du tenkt å sette det? På en parkeringsplass?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og så?

Hvis du uansett har det i en bil gjør jo ikke det noe. Hvor hadde du tenkt å sette det? På en parkeringsplass?

Jeg tenker på at det oppslåtte teltet ikke får plass i en skog. Det er sjelden 10kmv åpen plass i skogen. Og på fjellet er det vanskelig å finne plass og vinden kommer til å rive teltet ned. Hustelt egner seg ikke på fjell.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker på at det oppslåtte teltet ikke får plass i en skog. Det er sjelden 10kmv åpen plass i skogen. Og på fjellet er det vanskelig å finne plass og vinden kommer til å rive teltet ned. Hustelt egner seg ikke på fjell.

Det finnes masser av sletter og åpne områder i skogen, ofte ned mot tjern eller vann.

På fjeller måtte du nok se an værmeldingen og plaseringen. Du trengte jo ikke sette det opp på en topp eller på snaufjellet. Det finnes mange fine steder nede i dalene som ikke er så utsatt for vind.

Har du gode kart, holder øynene åp e og snakker med lokalbefolkningen finner du sikkert steder å sette opp teltet.

En gang det var dårlig vær hadde jeg en familie som satte opp teltet i vedskjulet mitt 😁.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...