Gå til innhold

Jeg trodde da virkelig dette var almen kunnskap.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke allmennkunnskap for meg i alle fall. Og mine foreldre er leger 🙈.

Anonymkode: 5d9ec...d5f

Skrevet

Jeg visste det. Men jeg er selv allergisk mot acetylsalisylsyre, så der hadde kanskje ikke vært så bra for meg hvis noen hadde gitt meg en dispril. Ikke en veldig uvanlig allergi.

Anonymkode: 622cc...bc4

Gjest KenCreek
Skrevet

Jeg visste om det, muligens fordi jeg har mye hjertesykdom i familien.   Men jeg også er allergisk. 

Skrevet

Det er sjelden allmennkunnskap å kunne noe særlig om medisiner. Da hadde jo leger og farmasøyter vært overflødige, vi hadde hatt kunnskapen selv

Anonymkode: 632fe...a0c

Skrevet

Har aldri hørt om dette før. 

Skrevet

hvordan i alle dager kan du mene at dette skal være allmennkunnskap? Det er jo i beste fall naivt. 

Anonymkode: b7d2a...f5c

Skrevet

Hjelpes. Blir flau på dine vegne. 

Anonymkode: f98bc...d7c

Skrevet

Jeg har for så vidt lest i mange år (i amerikansk pop vit) om at en «baby aspirin» (25 mg?) om dagen etter en viss alder kan motvirke hjerteinfarkt, men har aldri sjekket hvor mye hold det er i det. Har en kamerat som har doktorgrad i farmasi, må huske å spørre ham 🤔

Anonymkode: 31d1b...47e

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har for så vidt lest i mange år (i amerikansk pop vit) om at en «baby aspirin» (25 mg?) om dagen etter en viss alder kan motvirke hjerteinfarkt, men har aldri sjekket hvor mye hold det er i det. Har en kamerat som har doktorgrad i farmasi, må huske å spørre ham 🤔

Anonymkode: 31d1b...47e

Mye brukt i norge, vanligste merkenavnet er Albyl-E. Og dosen er oftest 75 mg.

Og det brukes for å forebygge blodpropp, som kan gi både hjerteinfarkt, hjerneinfarkt, lungeemboli, dyp venetrombose.

Anonymkode: 77835...bc2

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Admin

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mye brukt i norge, vanligste merkenavnet er Albyl-E. Og dosen er oftest 75 mg.

Og det brukes for å forebygge blodpropp, som kan gi både hjerteinfarkt, hjerneinfarkt, lungeemboli, dyp venetrombose.

Anonymkode: 77835...bc2

Albyl e 75mg er bare på resept i norge

Dispril er regfritak

Aspirin er utgått 

Acetylsalisyl 500mg er ikke anbefalt til dette.

viss leger går ut med slike ting, må de og informere mer om det. Folk blir redde og vil hamstre , men apotekene får egentlig ikke selge den uten resept til slikt, kun feber/smerter....

Anonymkode: 6d7f1...5fb

Skrevet
57 minutter siden, Admin skrev:

Tråden er ryddet for avsporinger.

Admin

Du kødder.

Skrevet

Jeg visste det, men er utdannet innen helse. Forventer ikke at dette er noe folk flest vet. 

Skrevet
48 minutter siden, sug lut skrev:

Du kødder.

Nei hun gjør jo ikke dét. 

Hvis folk føler seg uthengt og rapporterer så sletter de. Men min avsporing får stå. 😳 

Spora jeg ikke nok av?

Skrevet

ASA 300 MG er standar i AKS-regimet prehospitalt ved mistanke om hjerteinfarkt. Det har jeg visst siden 2002

Anonymkode: c1f44...40d

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

ASA 300 MG er standar i AKS-regimet prehospitalt ved mistanke om hjerteinfarkt. Det har jeg visst siden 2002

Anonymkode: c1f44...40d

Ja, men du høres ut som om du er innen helsevesenet også.

Anonymkode: 86bbe...510

Skrevet

Er ikke allmenn kunnskap å vite masse om medisiner ved mindre enn er utdannet eller bruker mye medisiner selv.

Folk som generelt er friske vet vel for det meste om Paracet og Ibux. Allmenn vil si at største delen av samfunnet hadde lært dette.. hvor skulle det vært naturlig å lære??

Anonymkode: 9c005...fb1

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke allmenn kunnskap å vite masse om medisiner ved mindre enn er utdannet eller bruker mye medisiner selv.

Folk som generelt er friske vet vel for det meste om Paracet og Ibux. Allmenn vil si at største delen av samfunnet hadde lært dette.. hvor skulle det vært naturlig å lære??

Fra folkeopplyser nummer en, media.

Anonymkode: 4dd3d...dd2

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fra folkeopplyser nummer en, media.

Anonymkode: 4dd3d...dd2

Har dette vært tatt opp i media ukentlig i flere år ? Eller har det vært en og annen artikkel/ dokumentar de siste 15-20 årene. Er ikke allmenn kunnskap selv om Aftenposten skrev om dette for eksempelvis 5 år siden. Er ikke akkurat en del av folkeopplysninga.

I såfall mener jeg det er allmenn kunnskap at alle burde vite om klovnefiskens liv og egenskaper. For det mener jeg det har vært hvertfall 1 dokumentar og skriverier om sånn dann og vann.

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei hun gjør jo ikke dét. 

Hvis folk føler seg uthengt og rapporterer så sletter de. Men min avsporing får stå. 😳 

Spora jeg ikke nok av?

Jeg tror du må prøve igjen. 😁

Skrevet

Rettskrivning er også allmennkunnskap

Anonymkode: ef6df...abe

Skrevet

Skal jeg være ærlig, så synes nok jeg det er viktigere med noenlunde god kunnskap om hvordan man skriver norsk, enn å ha detaljkunnskap om ulike typer medisiner. 

Anonymkode: d5ffc...34e

Skrevet

Jepp. Har helseutdanning og fikk det tipset av professor for 15 år siden. Går alltid med en tablett i mobildekselet.

Har også gitt til en dame med brystsmerter en gang (i samråd med 113).

Anonymkode: 51914...450

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...