Gå til innhold

Kjøttdeig vs. Karbonadedeig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Diskusjon her om det er like gode/dårlige produkt, eller om karbonadedeig har en mye bedre næringsstatus. Er det sånn at kjøttdeig er det samme kun med mere fett, eller er næringsinnholdet betydelig ulikt? Jeg har trodd det siste men må jo ha mere holdbare argument enn «å tro». 

Anonymkode: 7af82...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellen er i utgangspunktet kun at det er mindre fett i karbonadedeig. Når det sies må man også huske at det finnes dårligere kjøttdeig som er tilsatt vann og salt.

Karbonadedeig er da sunnest, men hva som er best til matlaging kommer helt an på hvå en skal lage.

Anonymkode: 43949...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen er i utgangspunktet kun at det er mindre fett i karbonadedeig. Når det sies må man også huske at det finnes dårligere kjøttdeig som er tilsatt vann og salt.

Karbonadedeig er da sunnest, men hva som er best til matlaging kommer helt an på hvå en skal lage.

Anonymkode: 43949...07d

Kjøttdeig med tilsatt (lovlig) mengde vann og salt er ikke nødvendigvis dårligere kjøttdeig enn den som ikke er tilsatt vann og salt. Den inneholder bare vann og salt i tillegg. Å tilsette vann (blir gjerne gjort i form av isbiter) kan hjelpe til med å kjøle kjøttdeigen raskere ned, og er det salt i kjøttdeigen betyr det bare at man selv kan bruke mindre tilsatt salt. 

 

Anonymkode: 92706...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjøttdeig med tilsatt (lovlig) mengde vann og salt er ikke nødvendigvis dårligere kjøttdeig enn den som ikke er tilsatt vann og salt. Den inneholder bare vann og salt i tillegg. Å tilsette vann (blir gjerne gjort i form av isbiter) kan hjelpe til med å kjøle kjøttdeigen raskere ned, og er det salt i kjøttdeigen betyr det bare at man selv kan bruke mindre tilsatt salt. 

 

Anonymkode: 92706...d6b

Den er jo dyrere, da. Man betaler samme kiloprisen for vannet også...

Anonymkode: 0b98b...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sammenligner næringsinnholdet til gilde karbonadedeig og gilde kjøttdeig er det liten forskjell altså.

Det er en ørliten forskjell i mengde protein, og en enda mindre forskjell i mengde salt. Det er fettinnholdet som er forskjellig.

Så da er det hva du skal bruke det til som er avgjørende, skal du f.eks lage en hamburger er det helt klart best med kjøttdeig fordi det er mer fett som gir en saftigere burger, men skal du lage f.eks en gryterett kan du fint bruke karbonadedeig fordi den da blir mer mektig.

Det er mengden fett som er forskjellig, ikke mengden næring ellers.

https://kolonial.no/produkter/947-gilde-kjottdeig-14-fett/

https://kolonial.no/produkter/949-gilde-karbonadedeig-5-fett-400g/

Jeg personlig bruker kjøttdeig når jeg skal lage hamburger, men det meste annet bruker jeg en av hver. En pakke kjøttdeig og en pakke karbonadedeig.

Anonymkode: c593f...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du sammenligner næringsinnholdet til gilde karbonadedeig og gilde kjøttdeig er det liten forskjell altså.

Det er en ørliten forskjell i mengde protein, og en enda mindre forskjell i mengde salt. Det er fettinnholdet som er forskjellig.

Så da er det hva du skal bruke det til som er avgjørende, skal du f.eks lage en hamburger er det helt klart best med kjøttdeig fordi det er mer fett som gir en saftigere burger, men skal du lage f.eks en gryterett kan du fint bruke karbonadedeig fordi den da blir mer mektig.

Det er mengden fett som er forskjellig, ikke mengden næring ellers.

https://kolonial.no/produkter/947-gilde-kjottdeig-14-fett/

https://kolonial.no/produkter/949-gilde-karbonadedeig-5-fett-400g/

Jeg personlig bruker kjøttdeig når jeg skal lage hamburger, men det meste annet bruker jeg en av hver. En pakke kjøttdeig og en pakke karbonadedeig.

Anonymkode: c593f...7d3

Av nysgjerrighet;

Hvordan får du det til at karbonadedeig gjør en gryterett mer mektig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, gale damen skrev:

Av nysgjerrighet;

Hvordan får du det til at karbonadedeig gjør en gryterett mer mektig?

Jeg synes ihvertfall karbonadedeig er mer mektig enn kjøttdeig... Det er mer kompakt liksom, mer kjøtt.

Anonymkode: c593f...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gale damen skrev:

Av nysgjerrighet;

Hvordan får du det til at karbonadedeig gjør en gryterett mer mektig?

Proteinene, kanskje? 

Jeg har ikke lagt merke til dette selv, da

Anonymkode: 0b98b...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...