Gå til innhold

Ditt beste råd for å holde vekten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært jojo-slanker de siste 6-7 årene. Jeg har aldri vært overvektig, men har tidvis veid 7 kg mer enn jeg trives med. Nå holder jeg på igjen, og jeg synes det er ganske lett å slanke seg når jeg er motivert. Men jeg suger med å holde vekten. I løpet av et halvt år er jeg vanligvis tilbake der jeg startet. 

Jeg forsøker å trene 2-3 gg PR uke, men det hender det sklir ut. Jeg er dessverre veldig glad i Jarlsbergost og Bremykt. Finnes det sunnere alternativer som smaker like godt? Hva annet bør jeg endre på? Blir noen få glass vin i helgene.. må jeg avstå fra det? Håper dette er siste gangen jeg må slanke meg!

Råd mottas med takk!

Anonymkode: e34fb...2ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies at det er 70% kosthold og 30% trening som må til. 

Du må tenke over hva du spiser.

Dropp søtsaker, pass på stivelse.

Spis ren mat. 

Anonymkode: 0fc3a...faa

Skrevet

Du må foreta en livstilssendring som du trives med og er realistisk. Å droppe søtsaker, ikke kunne spise taco, pizza og annen mat jeg elsker, er oppskriften på å mislykkes for meg i hvert fall. Akkurat når jeg gikk ned i vekt ble dette redusert til et minimum, men for å holde vekten passer jeg på å spise lite, men nok, på hverdagene, og så la helgene, besøk ol. være mer frisone. Totalt sett får jeg da i meg passe mye kalorier i løpet av uken, men uten å måtte forsake alt mulig. Altså, litt slankekur-aktig søndag-torsdag, fritt fram (med en viss fornuft) fredag-lørdag. I tillegg trener jeg nå jevnlig. Dette funker for meg. 

Anonymkode: cfba4...97f

Skrevet

Vei deg minst annenhver uke og se når vekta kryper opp så du kan justere. Ellers er du nok sikkert flott som du er, og det er jo også normalt at vekten kryper litt opp etter barnefødsler.

Anonymkode: dcf8d...2ae

Skrevet

Man trenger ikke droppe all den gode maten. 

Spis tacosalat, altså alt taco krever, men litt ut lompene.

Spis lasagne, men bytt ut pastaen med aberguine. 

Spis pizza, men lag en fathead bunn (blir som italiensk pizza)

Bytt ut ris og pasta med grønnsaker

Lagndeilige sauser, men dropp melet. 

Lag alternativer til søtsaker. Altså, i mange kaker o.l kan du bytte ut sukker med annen naturlig søtning.

Og ja, det er lov å kose seg litt ved spesielle anledninger. Som i bursdager, bryllup osv. Så lenge de anledningene ikke blir mange ganger i mnd 😉

Jeg spiser grovkarbo. Altså, litt mer karbo enn lavkarbo. Gikk på lavkarbo en periode, og RASTE ned i vekt. Vektnedgangen stoppet ikke, så jeg måtte spise litt mer karbo. Nå er jeg stabil.

Og alle blodprøver, samt kolesterol, har blitt mye bedre. Og gallesteinsanfallene mine stoppet etter at jeg kuttet ut karbo blandet med fett. Og migreneanfallene kommer bare sjeldnere og sjeldnere.

Anonymkode: 0fc3a...faa

Skrevet

Vei deg hver uke og noter vekten. Da slipper du at vekten "plutselig" har økt med 7 kilo.

Begyn med håndarbeid. Spessielt om du liker å småspise i sofaen om kvelden hjelper det å ha noe i hendene. Desiten vil du ikke ha fettflekker på broderiet eller sjokolade på strikketøyet.

Anonymkode: a6d04...fee

Skrevet

Takk for alle tips 🤗

Anonymkode: e34fb...2ed

Skrevet

Være mett hele dagen. Altså spise MYE av den sunne maten med lite kalorier tidlig på dagen. Blir jeg grisesulten på jobb vet jeg at kvelden blir tøff. Jeg har ryvita, havregrøt og tomatsuppe i skuffen på jobb. I tillegg har jeg alltid med meg frukt, noen ganger har jeg med vaniljekesam. Gått ned 22 kg nå, 7 igjen. 

Anonymkode: fe5fd...eb8

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vei deg minst annenhver uke og se når vekta kryper opp så du kan justere. Ellers er du nok sikkert flott som du er, og det er jo også normalt at vekten kryper litt opp etter barnefødsler.

Anonymkode: dcf8d...2ae

Det som funker for meg er å veie meg hver dag, har vekt som logger. På to uker kan en fort ha gått på en smell som er vanskelig å justere. Ha ei grense for hva som er lov. Havner du nære den må du justere, mindre mat og godteri til den er gått ned igjen. Når vekta rusler nedover må grensa justeres etter. 

Anonymkode: f674b...6c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...