Gå til innhold

Sjekk av baby Danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vert i Danmark og har en klinikk å anbefale? Jeg fant ut i  går at jeg er gravid og skal  i følge kalkulator være 6-7 uker på vei. Jeg bestemte meg lenge før at jeg ønsker sjekk av babyen der nede med blodprøve for å finne ut om alt er som det skal. Jeg er akkurat for ung for å få gjort det i Norge og i tillegg overvektig så jeg ønsker virkelig å være på den sikre siden.

Anonymkode: 041a4...239

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får nok ikke sjekket alt, men mye. Blodprøven som sjekker for en del genetiske misdannelser kan tas både i Danmark og Sverige, men den viser heller ikke alt. For å se etter feks hjertemisdannelser, som barn av overvektige har større risiko for, så må du ha en tidlig ultralyd, og det kan du ta i Norge. Vær obs på at i Norge er det ikke "lov" med fosterdiagnostikk på tidlig ultralyd, men hvis den slm gjør ultralyden "tilfeldigvis" ser noe som ikke er som det skal må man jo ta konsekvensene av det. Så da må du gå til noen som kan dette med tidlig ultralyd. 

Anonymkode: b3cb6...196

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du får nok ikke sjekket alt, men mye. Blodprøven som sjekker for en del genetiske misdannelser kan tas både i Danmark og Sverige, men den viser heller ikke alt. For å se etter feks hjertemisdannelser, som barn av overvektige har større risiko for, så må du ha en tidlig ultralyd, og det kan du ta i Norge. Vær obs på at i Norge er det ikke "lov" med fosterdiagnostikk på tidlig ultralyd, men hvis den slm gjør ultralyden "tilfeldigvis" ser noe som ikke er som det skal må man jo ta konsekvensene av det. Så da må du gå til noen som kan dette med tidlig ultralyd. 

Anonymkode: b3cb6...196

Ok takk, hvilken klinikk er det som tilbyr sånt i Danmark? Vet ikke hvor jeg skal Google en gang.  Kom veldig plutselig på denne graviditeten og jeg er bekymret. 

Skrevet

Men hva skal du sjekke? Det er jo private klinikker som sjekker at alt er som det skal, som du sier. 

Anonymkode: f421e...beb

Skrevet

Det du skal søke på er vel steder som tilbyr NIPT. Hvis jeg søker "nipt danmark" så kommer det opp masse tilbydere.

Anonymkode: 710aa...b94

Skrevet

Google NIP test Danmark, så får du opp klinikker som tester for forskjellige syndromer/ genfeil.

Anonymkode: 89dc8...8a4

Skrevet

blir kvalm av slike som deg, så lenge barnet er levedyktig og ikke lever i mye smerter bør være velkommen. Folk som tar vekk de med down syndroms er UTROLIG tragiske

Anonymkode: cc7b5...2eb

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok takk, hvilken klinikk er det som tilbyr sånt i Danmark? Vet ikke hvor jeg skal Google en gang.  Kom veldig plutselig på denne graviditeten og jeg er bekymret. 

Ultralydklinikken i København.

Anonymkode: 8a2b0...433

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

blir kvalm av slike som deg, så lenge barnet er levedyktig og ikke lever i mye smerter bør være velkommen. Folk som tar vekk de med down syndroms er UTROLIG tragiske

Jeg er ikke HI men du skulle bare visst hvor mange syndromer/genfeil det finnes.

Min søster fikk en barn med kromosom feil og hun har det ikke lett, heller ikke barnet.

Personlig er jeg glad for at tilbudet finnes. Utrolig mange som benytter seg av det, ikke uten grunn...

Skrevet
10 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg er ikke HI men du skulle bare visst hvor mange syndromer/genfeil det finnes.

Min søster fikk en barn med kromosom feil og hun har det ikke lett, heller ikke barnet.

Personlig er jeg glad for at tilbudet finnes. Utrolig mange som benytter seg av det, ikke uten grunn...

det er egoitisk

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du hver så snill når du ikke aner noe om situasjonen min så Hold kjeft! Jeg trenger ikke å sitte her og forsvare meg. Jeg valgte å beholde dette barnet tross av at det kom som ett sjokk på oss alle. Ble gravid med spiral! I tillegg så er dette barn nr 4. Jeg vet jeg ikke kan gi ett veldig sykt barn den omsorgen den hadde hatt behov for. Hadde det kun vert en hadde saken vert en helt annen. 

Skrevet

Jeg fikk sjekk av crohns pga alder, det samme gjorde ei jeg kjenner.

mine tall var gode men mye dårligere enn hennes. Altså jeg hadde liten sjanse for downs, ho enda mindre. Tallene ble presentert som 1:750 (feks, husker ikke tallene nå).

hun som hadde beste tallet fikk en jente med downs. Jeg fikk et friskt barn. Forklaringen til legene var at noen er den ene. Hennes jente var frisk på alle måter, de så ikke noe på ul. 

Min gutt ble lungesyk, selv om ingenting tilsa det skulle skje. Vi er mye på sykehus, mye oppfølging. Ho med downs er frisk, utvikler seg litt senere men trening tar de i barnehagen så ikke så mye ekstra med ho hjemme.

man vet aldri hva som skjer.

Anonymkode: 1b3c4...3d9

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk sjekk av crohns pga alder, det samme gjorde ei jeg kjenner.

mine tall var gode men mye dårligere enn hennes. Altså jeg hadde liten sjanse for downs, ho enda mindre. Tallene ble presentert som 1:750 (feks, husker ikke tallene nå).

hun som hadde beste tallet fikk en jente med downs. Jeg fikk et friskt barn. Forklaringen til legene var at noen er den ene. Hennes jente var frisk på alle måter, de så ikke noe på ul. 

Min gutt ble lungesyk, selv om ingenting tilsa det skulle skje. Vi er mye på sykehus, mye oppfølging. Ho med downs er frisk, utvikler seg litt senere men trening tar de i barnehagen så ikke så mye ekstra med ho hjemme.

man vet aldri hva som skjer.

Anonymkode: 1b3c4...3d9

Ble dette sjekket med nip test? Jeg er klar over at mye kan skje men jeg gir det en sjanse har selv to utfordrende barn i tillegg til ett helt friskt et. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke se at det er noe tragisk i å ønske seg et friskt barn. Det kan derimot være tragisk for en familie å få et barn som krever mye mer enn de kan tilby det. 

Jeg ville aldri ha beholdt et foster hvis jeg visste at det hadde Downs eller en annen kromosomfeil. Jeg kan ikke leve et liv der jeg er ansvarlig for et annet menneske til jeg er 85 år.

Anonymkode: d4ebf...c6b

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir kvalm av sånne tragiske folk som deg. 

Anonymkode: 70e13...8b6

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er da langt mer enn bare Downs syndrom de sjekker med NIPT. Det finnes andre kromomfeil som gjør at babyen dør få uker eller måneder etter fødsel, og har null livskvalitet frem til den dør.

Og at man vil vite om babyen har kromosomfeil er ikke det samme som at man planlegger å ta abort. Det er da bedre å være forberedt på at babyen har f eks Downs enn å bli overrasket med dette rett etter fødsel.

Er du mot UL også? For du mener alle babyer skal bæres frem og fødes uansett hva som feiler dem, og foreldrene skal bare overraskes med diverse misdannelser og kromosomfeil når babyen blir født?

Hvis du ikke er imot UL er det ingen grunn til å være imot NIPT.

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ingenting tragisk med mennesker som innrømmer og ser sine begrensinger. Det som er tragisk er slike som deg, som mener et barn skal til verden koste hva det koste vil. Det er jo ikke du som må ta ansvaret i det lange løp. Få av deg skylappene. 

Anonymkode: beac5...3ac

Skrevet

Denne diskusjonen drives nå i abortstrid for og imot nipt etc. Synes dere skal la det være. HI har et behov for å sjekke om barnet har stor sannsynlighet for å være sykt. Det vil i så tilfelle spare barnet for mye smerte og la foreldrene ha overskuddet til å være gode foreldre for sine andre barn. Jeg har selv et barn med mental funksjonshemming og har også jobbet som BPA. Det krever uhorvelig av foreldre, søsken, samfunnet og ikke minst barnet selv. Vi har vel alle sett Tangerudbakken og hvor høytfungerende de som er i den serien er, men det er faktisk de som er høytfungerende. Det er mange som dør tidlig, har hjertefeil o.l. Poenget er at dette er opp til foreldrene. Downs er jo en av de «snilleste» tingene de sjekker for siden man kan være så heldig å ha et godt liv med det om man ikke er for hardt rammet. Uansett er dette kun opp til foreldrene. Hos oss hadde det tippet lasset om neste barn hadde vært alvorlig sykt. Lykke til HI!

Anonymkode: 056e1...f37

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

DU er tragisk som dømmer andre. 

Anonymkode: 8a2b0...433

Skrevet
18 hours ago, Anonym bruker said:

Du hver så snill når du ikke aner noe om situasjonen min så Hold kjeft! Jeg trenger ikke å sitte her og forsvare meg. Jeg valgte å beholde dette barnet tross av at det kom som ett sjokk på oss alle. Ble gravid med spiral! I tillegg så er dette barn nr 4. Jeg vet jeg ikke kan gi ett veldig sykt barn den omsorgen den hadde hatt behov for. Hadde det kun vert en hadde saken vert en helt annen. 

NEI ,dette har jeg rett og si min mening om.. jeg synes det er forkastlig

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

NEI ,dette har jeg rett og si min mening om.. jeg synes det er forkastlig

Er du fosterhjem? Støttekontakt? PA? 

Anonymkode: beac5...3ac

Skrevet (endret)

I Danmark er det helt normalt at få misdannelsestjek gratis i uge 12 - uanset, hvad man ønsker - abort eller ej, så er det godt at vide det. Det giver de bedste betingelser både for barnet og de kommende forældre at vide om evt misdannelser istedet for at det kommer som et chok ved fødslen. 
Hvis du ikke er CPR-registreret i DK, tror jeg dog ikke ikke, at du kan få dette tjek gratis. Der er masser af private scanningsklinikker i DK, og jeg tror ikke, at der generelt er forskel på kvaliteten. Hvis jeg var dig, ville jeg blot søge "scanning + den nærmeste by, du opholder dig i". 

Hvorfor mener du, at du har brug for en blodprøve? I DK tager man kun blodprøven, HVIS scanningen lagt sammen med nogle af dine personlige data viser, at der er en øget risiko for DOWNS. Jeg fik en misdannelsesscanning i uge 12, men da babys rygrad så ud, som den skal, havde jeg ikke ret til en blodprøve. Er blodprøven ikke risikabel at tage? Jeg har hørt, at der er stor risiko for abort - det er vidst også derfor, at vi kun tilbydes en blodprøve, hvis scanningen + data tilsammen viser stor risiko. 

Endret av Andreasen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...