Gå til innhold

LUNGEKREFT OG KOLS


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen har lignende erfaringer.

Et familiemedlem er lagt i kunstig koma da han har fått lungebetennelse og har dermed fått konstatert aggressiv lungekreft med mulig spredning i lymfeknuter. Venstre lunge så bra ut. (Han har også kols)

Det er snakk om å koble fra respirator om få dager, da han ikke viser tegn til bedring på antibiotika som har blitt gitt. Spørsmålet mitt er da; hadde de operert bort den syke lungen og da hadde vekket han og gitt smertelindring + livsforlengende ( har også fått beskjed om at strålebehandling/cellegift) ikke kan kurere kreften) hadde det da vært mulig å leve et verdig liv? 

Kan de også bare koble fra selvom familien er uenig og sier nei?

Må også nevne at han lukker opp øynene hver gang jeg prater med han, tårene triller og han skjelver på munnen. 

Klarer ikke tenke tanken at de skal koble han fra respirator uten å ha prøvd det som er mulig. Forferdelig måte å dø på om man vet hvordan det gjøres. Håper på gode svar/tanker da dette er den verste situasjonen jeg noen gang har vært i. 

Takk

Anonymkode: 917f9...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal diskutere dette med pasientens lege. Dere har krav på å få svar på spørsmål.

Jeg er helsepersonell, men ikke lege. Når pasienten er så dårlig som det din pårørende er så vil jeg tro at det er lite sjanse for å overleve en slik operasjon i utgangspunktet. Når pasienten i tillegg har en slik betennelse i lungen vil jeg tro de ikke vil operere fordi risikoen blir enda større. Og så kommer også spørsmålet om han som har kols vil få noe som ligner en livskvalitet etter en slik ev. operasjon. Det er en stor operasjon som det er krevende for kroppen å komme seg av. Å komme seg krever også at man har en viss oksygenmetning, og jeg vil tro at dette vil være vanskelig å få god nok for en som både har kols og lungebetennelse. Så kommer det også an på hvor stor/lite lungekapasiteten hans var før han fikk denne lungebetennelsen. Var den veldig liten i utgangspunktet så vil jeg tro, selv om jeg ikke vet, at det han da vil ha tilbake vil bli for lite til å fungere med livskvalitet, selv med oksygen. Og så blir alt ytterligere komplisert med at han trolig også har en spredning av kreften. Da er det ikke sikkert at det å fjerne den lungen med kreft i vil hjelpe uansett.

Men igjen, jeg er ikke lege, så snakk med den som er ansvarlig lege for din kjære.

Å stå der du/dere er nå, det er tøft, og enda verre om man går og lurer på slike ting uten å ha svar. Ikke vær redd for å spørre legen, be om et møte med legen. Og ikke vær redd for å be om hjelp, noen å snakke med.

Kols er en fæl sykdom. Samme er lungekreft. Jeg vet det er en fattig trøst, men kanskje er det å gå bort nå ikke det verste som skjer for din kjære. Forferdelig for dere som står ham nær. Men han blir trolig spart for en del større lidelse. Det er fælt å miste noen man er glad i. Men det er nesten verre å se dem lide mye over lengre tid. Det er sikkert ikke noen trøst for deg nå.

Prøv å tenke på det nære forholdet du har til ham, og hvor godt det er å vite at dere selv nå har den kontakten. For den er sterk og dyp den kontakten dere har når han åpner øynene hver gang du snakker med ham. Da vet en del av ham at du er der og ønsker å la deg få vite det. Du er en trygghet for ham, og han ønsker å formidle at du betyr mye for ham. Ta vare på alle de gode minnene dere har og husk at en del av ham alltid blir med deg videre i livet, så fokuser på alt det gode han har vært i livet ditt.

Men snakk med lege og sykepleiere på avdelingen han ligger. Be sykepleier si fra om at du trenger et møte med legen.

Ta vare på deg selv ❤️

Anonymkode: 702a0...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...