Gå til innhold

Barnefar truer med rettssak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen vil gi råd her. Skal prøve å skrive kortfattet.

Barnefar og jeg gikk fra hverandre for mange år siden. Han har betalt bidrag fast hver mnd i noen år. For en tid tilbake hjalp han meg med økonomisk uføre på ca 100000,-. Han som tilbød seg. Et par år etter dette fikk jeg beskjed om at han ikke kunne betale bidrag pga at han måtte reparere noe dyrt på bilen. Etter dette har jeg ikke mottatt bidrag, dette er 2,5 år siden. 

Han kjøper klær og utstyr til ungene når han er hjemme, men det er jeg som må si fra til han og ofte må jeg spørre om penger når det er noe de trenger. Han er mye borte på jobb, og har ungene lite hos seg.

Nå er jeg lei av å stå med lua i hånda og måtte spørre han om penger, det skulle være en selvfølge at han setter inn på kontoen min. Han tjener nesten dobbelt så mye som meg og skal betale kr 8000,- i bidrag. Så mye bruker han ikke på klær og utstyr i året. 

Det skal sies at han stakk av med overskuddet av boligsalg etter bruddet, og han har også fortalt ungene at jeg har slitt økonomisk. Så nå spør ungene hele tiden om jeg har nok penger.

Grunnen til at jeg ikke har turt å kreve bidrag gjennom Nav er at han truer med å kjøre full rettssak mot meg hvis jeg gjør det. Og han skal da ha tilbake de pengene han hjalp meg med å betale den gangen. Han har også truet meg med barnevernet pga økonomien. Han er veldig kontrollerende og har drevet med psykisk terror i årevis. 

Så, skal jeg finne meg i å bli kontrollert til ungene blir voksne, eller tørre å sende inn krav via Nav? 

Anonymkode: 9a7e4...de9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noe tull. Gå til NAV. 

Han kan true så mye han vil. Det er tomme ord. Han skjønner åpenbart ikke hvordan det fungerer. 

Han kan ikke bare ringe en dommer, og så får han sette en dato. Sånn fungerer det ikke. Send inn papirene, og krev bidrag. Ingenting hindrer deg! Det blir ingen rettssak. Det lover jeg deg. 

Anonymkode: c8a91...d5a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull. Gå til NAV. 

Han kan true så mye han vil. Det er tomme ord. Han skjønner åpenbart ikke hvordan det fungerer. 

Han kan ikke bare ringe en dommer, og så får han sette en dato. Sånn fungerer det ikke. Send inn papirene, og krev bidrag. Ingenting hindrer deg! Det blir ingen rettssak. Det lover jeg deg. 

Jeg er enig her. Jeg måtte gjøre det samme mot min eks, ellers hadde det aldri gått rundt her i huset. Han truet også, med både barnevern,kidnapping, torpedoer og rettsak.  Dette er en høyst oppegående mann i en høy stilling, men en drittsekk som trodde han kunne behandle meg som dritt og true meg på livet, bare fordi han tjener 5 ganger mer enn meg.

Jeg var så nervøs og redd for alt mulig som kunne skje/trusler, men etter støtte fra familievernkontoret, så våget jeg å faktisk ta den søknaden via nav og mannen måtte pent betale , og en god slump også. Og han gadd ikke bruke penger på den rettssaken han lovet meg 😀

Du kan ikke la den der drittsekken få styre livet ditt og barnevernet henter ikke ungene bare  pga dårlig økonomi. Om han har valgt å gi deg penger når du har vært i knipe tidligere, så har det ingenting å si, bidrag skal du ha likevel, enten han vil eller ikke.

Anonymkode: bc45c...fc0

Skrevet

Har du betalt tilbake de 100 000,-?

Anonymkode: c819c...d85

Skrevet

Nei, det har jeg ikke hatt mulighet til. Men manglende bidrag i 2,5 år minus det han har betalt av klær og utstyr gjør at jeg mener vi er skuls. Det var heller ikke et lån, men han insisterte på å ordne det for meg.

Skrevet

De 100 000 kan anses som gave dersom dere ikke har signert kontrakt på at det er et lån som skal tilbakebetales. Så jeg ville absolutt turt å søke bidrag via NAV. Kontakter han barnevernet så forteller du hvordan han har truet deg, så han der blir da satt på plass av de. 

Dette kan gå bra 😊

Anonymkode: 898b0...cd1

Skrevet

Hvor lang behandlingstid har nav på behandling av bidrag?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ca 3 mnd. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjellig fra fylke til fylke, er bare å sende inn, så får du svar. Men det kan ta tid, selv om du tar det via nav, det spørs hvor lang tid det tar før den der eksen din fyller ut sine papirer. For meg tok det 8 mndr før saken var ferdigbehandlet. Så kom det frem at eksen hadde skrevet i sine papirer at han dekket barnehagen til ene barnet, så da fikk jeg et par tusen for lite i bidrag. Jeg måtte da sende bekreftelse til nav på at det var jeg som betalte barnehagen og da tok det enda lengre tid. Men hvis alt går etter planen, så skal det ihvertfall ikke gå så lang tid for deg, tror jeg.

Du kan jo bare ringe inn til nav, eller gå inn på nærmeste kontor å høre hvor lang saksbehandlingstid dem har. 

Anonymkode: bc45c...fc0

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3-4 mnd tok det for meg for et par år siden. Men det positive er at du får bidrag fra og med søknadsdato, så da får du storutbetaling 😁

Skrevet

Jeg ble og truet med rettsak. Det ble noen rettsforberedene runder i rettssalen, men aldri noe hovedforhandling. Jeg hadde fri rettshjelp, det hadde ikke han, og i sånne saker må man dekke egne omkostninger så han ga seg når regninga ble for høy. Det var ikke i forhold til bidrag da, men samvær. 

Han stakk og av med gevinsten av huset...

Anonymkode: cfeaf...c53

Skrevet

Ramla ut en setning

Så bare kjør på! 

Anonymkode: cfeaf...c53

Skrevet

Hvorfor tok han overskudd etter bolig? Sier som de andre. Dere er skuls. Søk via Nav. Du skylder han ingenting nå. 8000 x 30 mnd = 240 000,- Mest sannsynlig skylder han deg penger. Men søk via Nav. Dette høres ut som en mann som lager egne regler og forsøker å kontrollere deg. Når det går via Nav får han liten mulighet til det. Om han blir ubehagelig så ringer du familievernkontoret for råd og veiledning. Lykke til.

Anonymkode: 1a7c7...bab

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

8 mnd her hvor jeg bor. Men får etterbetalt fra den datoen man søker.

Anonymkode: 6d593...f67

Skrevet

Og trusler om barnevern er grunnløse. Tenk på alle barnefamiliene som mottar økonomisk sosialhjelp i Norge. Bare et fåtall av de er i kontakt med barnevernet, og da er det av helt andre grunner. 

Anonymkode: 40e41...7cf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De 100 000 kan anses som gave dersom dere ikke har signert kontrakt på at det er et lån som skal tilbakebetales. Så jeg ville absolutt turt å søke bidrag via NAV. Kontakter han barnevernet så forteller du hvordan han har truet deg, så han der blir da satt på plass av de. 

Dette kan gå bra 😊

Så enkelt er detbikle altså! En muntlig avtale er like bindene som en skriftlig. Dessuten; hvis mor hevder de 100 000 er en gave kan far hevde de har en avtale om at han ikke skal betale bidrag. Dersom han i tillegg kan fremlegge dokumentasjon på at han kjøper klær og utstyr til ungene vil han kunne underbygge sin påstand. 

Og; like lite som far kan bestille en rettsak kan selvfølgelig ikke mor ringe barnevernet for ar de skal «sette på plass» far 

Anonymkode: 4d719...786

Skrevet

Ja, men jeg vil heller ha bidrag og kunne disponere pengene som jeg selv vil når jeg trenger dem, enn at barnefar skal kjøpe klær og utstyr. Mat, strøm, aktiviteter, bursdager de skal i koster også. Han har snart nedbetalt boligen sin pga at jeg tar meg av ungene så han får mulighet til å jobbe mye borte. Så sitter han og håner meg for at jeg ikke har penger til å dra på ferie.

Skrevet

for det første gå igjennom nav, far bestemmer ikke og du vinner uansett i retten og han må betale alt.

Jeg selv sliter en del økonomisk, far meldte fra til bv, de gjorde ingenting, uten og ha et møte.

Jeg gjør alt for barnet, og lever heller dårlig selv

Anonymkode: becba...512

Skrevet

Ikke noe å tvile på en gang.

Som en over her skrev, 2,5 år uten å betale bidrag gjør at han egentlig skylder deg 240.000 kroner. Trekker du fra 100.000 så er det fremdeles 140.000 igjen han skylder deg. Jeg tviler på at en mann som er lite hjemme og har barna lite har brukt 140.000 på klær til dem på denne tiden?

Han må gjerne kjøre en rettssak, men det er han som har en dårlig sak her, ikke du. Og så lenge han prioriterer egen jobb fremfor barna så kommer han ingen vei mtp. hverken samværet eller bidraget.

Bare hopp i det - start prosessen med Nav her og nå!

Anonymkode: 0d5aa...a6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...