Gå til innhold

Betale for førerkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at foreldrene betaler for førerkort for barna sine? Jeg har en 18 åring som ikke har kjørt opp ennå, pga at han jobber ikke og vi har ikke råd til å betale for han. Men mange av kompisene har fått førerkort. En del av dem jobber ikke, så da regner jeg med at foreldrene har betalt for det 

Anonymkode: 0b308...a4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv en 18-åring og vi har betalt førerkort til han ja. Tror de aller fleste vennene hans har fått det hjemme.

Vet en av kameratene hans måtte betale de siste 3-4.000 kronene selv fordi hans skilte foreldre kranglet så fælt om hvem som skulle betale det at han bare betalte det selv for å bli ferdig.

Men ellers tror jeg ikke noen av vennene hans har betalt det selv. 

Sønnen min jobber og har spart iherdig siste året før han ble 18 så han kjøpte seg en gammel bil måneden før han fylte. Han begynner som lærling nå og det er veldig deilig å ha egen bil så han kommer seg på jobb.

Skjønner at ikke alle har råd til det da, det er dyrt med lappen. Både jeg og mannen min betalte det selv da vi fikk den, jeg var 20 år før jeg tok den for jeg hadde ikke penger før det.

Men nå er det mer vanlig å spare til ungene sine og selv om vi ikke er rike på noen måte har vi spart til lappen over mange år, så det er meningen ungene våre skal få den.

Anonymkode: 7c662...b11

Skrevet

Vi kommer til å betale for våre barn. Eldste er snart 17 år og godt i gang med øvelseskjøring sammen med oss, og har da selvsagt gjennomført trafikalt grunnkurs og mørkekjøring. Jeg vokste opp med en mor med dårlig økonomi og måtte betale selv, brukte komfepengene mine. Alle vennene mine fikk betalt lappen av sine foreldre. 

Anonymkode: 3d3cd...4e5

Skrevet

Tror det er ganske vanlig ja, men det er jo ikke alle som gjør det. Jeg kommer til å gjøre det til mine barn. Det er en enorm utgift når man ikke en gang er ferdig å studere, og her vi bor trenger man førerkort for å i det hele tatt kunne jobbe (store avstander). 

Anonymkode: 0103f...c8e

Skrevet

Har betalt for mine gutter mot at de ikke begynte med tobakk eller drakk før de ble 18. Begynte sparingen to år i forveien. 

Skrevet

Jeg har spart de siste 10 årene. Konfirmasjon, bunad, fest, pengegave og til å betale lappen som 18 års gave. To jenter. I mellomtiden er det dyre sko, jakker, sportsutsyr, aktiviteter, fritid, lommepenger. Lommepenger til daglig drift som busspenger.

Jeg syntes det var dyrt å ha barn i bhg og SFO/ASK. Men de koster langt mer som ungdom.

Anonymkode: d67ad...30a

Skrevet

Min får ikke. Han fikk et pengebeløp til konfirmasjon som var øremerket førerkort. I tillegg fikk han trafikalt grunnkurs. 

Han har ønsket seg penger til bursdager, i tillegg er han flink til å jobbe og spare. Vårt bidrag er øvelseskjøring.

Kan virkelig ikke skjønne hvorfor ungdommen skal få påspandert hele førerkortet. Hos oss handler det ikke nødvendigvis om økonomi men at ungdommen skal lære seg at ting koster og verdien av arbeid. 

Anonymkode: a5bf1...f27

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan virkelig ikke skjønne hvorfor ungdommen skal få påspandert hele førerkortet. Hos oss handler det ikke nødvendigvis om økonomi men at ungdommen skal lære seg at ting koster og verdien av arbeid. 

Anonymkode: a5bf1...f27

Er egentlig enig med deg i det. Og snakker mye med barna om dette. Når det kommer til "lappen" ser jeg på det som en videregående utdanning som jeg som foreldre tar. Er 50 år og har hatt så mange bekjentskaper gjennom årene som ikke tok lappen som unge. Så studerte de og bodde i storby vekk fra foreldre, så ingen øvelseskjøring naturlig. Så fikk de barn og da strakk ikke tid og penger til og så ble de skilt og fortsatt ikke lappen.

Jeg har bestemt at jentene mine får sertifikatet fra oss før de flytter hjemmefra, hvis de vil, for å gi de en større frihet i fremtiden.

Anonymkode: d67ad...30a

Skrevet

Min 18 åring har betalt selv. Har brukt av konfirmasjonspenger og fått til bursdagen, samt at han begynte å jobbe når han var 16-17 år. Vi betalte de 3-4 siste tusenlappene han manglet.

Anonymkode: e82ca...ada

Skrevet

Jeg har betalt lett-mc- og billappen til 18 åringen.  Dvs. jeg har betalt for grunnpakke, kjøretimer utover det måtte han holde seg selv med.  Vi øvelseskjørte masse både på mc og bil, så han hadde ingen ekstra timer. 

Kommer betale for lappen til de to andre også - jeg ser på det som en del av utdannelse.  Har spart siden de var født - er mye penger på en inntekt. 

Jeg opplever at det er vanlig her at mor og far betaler for lappen. 

Anonymkode: bf082...700

Skrevet

Det er vel derfor man oppretter en konto til barnet og setter av litt penger hver mnd på denne kontoen fra barnet kommer til verden..

Anonymkode: 63810...6ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...