Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #1 Skrevet 2. august 2019 Har en liten hageflekk og kan eventuelt bygge et uthus hvis det trengs (med mindre det fins geiter som kan gå ute, sånn som villsauene - de trenger den vel mest et slags skur som holder regnet unna: Har dere hørt om noen som har det? Er det mulig, tror dere? Anonymkode: aeaa3...a9b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #2 Skrevet 2. august 2019 ...Hmm. Googlet litt og fant et linende innlegg i et annet forum. Hun ble sterkt frarådet å¨skaffe geiter fordi de bråker, rømmer og stinker.... Anonymkode: aeaa3...a9b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #3 Skrevet 2. august 2019 Tror også det er krav om min 2 stk da de må ha selskap. Og da holder det ikke med en liten hageflekk i en by er jeg redd... Anonymkode: 95254...67f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #4 Skrevet 2. august 2019 Hvor har du tenkt å gjøre av møkka? Hvor skal du oppbevare for? Jeg vet ikke om det er lov, men det er veldig upraktisk. Anonymkode: b52f7...d84
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #5 Skrevet 2. august 2019 Selvfølgelig har du ikke en geit når du bare har en liten hageflekk! De trenger å bevege seg mye, og det vil ikke geiter få (du må ha minst to, slik en annen påpeker) når det bare er litt hage. Anonymkode: b0216...d7f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #6 Skrevet 2. august 2019 Jeg tenker egentlig at de fortjener mer enn "en liten hageflekk". De er ofte gode på å klatre og hoppe, så det vil ev. kreve mye for å sikre at de ikke kommer seg ut. Det virker ut som om du ikke kan nok om geiter til å ta ansvar for dem. Du kan jo alltids lære, men min tanke er at en liten hageflekk ikke er godt nok. Geit går under småfe og det er en del lover og regler der som dere må forholde dere til også. Det er lover for flytting, kjøp og salg. Man må ha helseattest og føre en logg over hvert dyr, de må merkes. Og du må søke Mattilsynet om å holde dem. Du må ha minst to geiter. Er ikke hagen stor nok til å fø dem må du ha plass til å oppbevare fôr. Du må ha en plan for og plass for å legge/fjerne avføring, underlag som må byttes ut. Og skal du ha dem over vinteren mener jeg du må ha mer enn et ly. Ly må de uansett ha, for de skal ha gode muligheter for å finne skygge i solen. De skal ha god tilgang på vann, så der må du trolig også få til en ordning som ikke fryser til på vinteren, og boligen deres skal ha innlagt vann. Skal de bo ute hele året kommer det an på klimaet, og det stilles spesifikke krav til lemuligheter og liggeareal, men du må uansett ha tilgang på rom med varme/lys m.m. til dem om det blir ekstreme værforhold eller de trenger pleie. Hva tenker du gjøre i ferier? Da må geitene ha tilsyn av person over 16 år som har erfaring med geiter, de må ha stadig tilsyn. Du må ha jevnlig skjæring av hover, noe som kan bli oftere om de kun går på plen, da de ikke slites særlig ned når de ikke har mer ulendt terreng og stein å gå på. Du må sjekke hvor mye beiteareal som kreves pr. dyr og se om hagen er stor nok. Dere må ha rømningssikre gjerder, da de ellers er utsatt for å skades i trafikk eller annet. Du må sette deg godt inn i hva geitehold krever, både av daglig stell, men også investeringer dere må gjøre, hva det vil koste underveis, og hvilke lover og forskrifter dere må følge. Sjekk med Mattilsynet og sjekk ut Forskrift om velferd for småfe. Ta kontakt med erfaren geiteholder/-bonde og spør om råd og lær masse før dere vurderer å skaffe dere geiter. Anonymkode: c7c8b...562
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #7 Skrevet 2. august 2019 Hi her. Jeg innser at det ikke er noen god idé. "Hageflekk" var kanskje en litt beskjeden beskrivelse av eiendommen min, men jeg tror jeg holder meg til bare hund og katt, som nå. Anonymkode: aeaa3...a9b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #8 Skrevet 2. august 2019 Svaret er egentlig nei. Du bør ha minst et lite småbruk, geiter passer ikke i tettbebygde strøk. Anonymkode: f4cd1...f04
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #9 Skrevet 2. august 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her. Jeg innser at det ikke er noen god idé. "Hageflekk" var kanskje en litt beskjeden beskrivelse av eiendommen min, men jeg tror jeg holder meg til bare hund og katt, som nå. Anonymkode: aeaa3...a9b Finnes jo flere alternativer som passer bedre i tettbebygde strøk når du har god størrelse på hagen, minigris eller høner f.eks . Anonymkode: f4cd1...f04
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #10 Skrevet 2. august 2019 Det hender min søster, geitebonden, selger geitekillinger på våren som folk har som "gressklipper" og kosedyr i byhage gjennom sommeren. Men da blir de slaktet på høsten. Overvintring krever ordentlig fjøs. Anonymkode: 9612d...cdc
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #11 Skrevet 2. august 2019 Vi har afrikansk dverggeit i byen. Funker flott! De går i strømgjerde kjøpt på Felleskjøpet. Har aldri rømt, de er ikke klatrere slik som fjellgeiter. Ingen lukt, vi fjerner ikke noe etter dem -forsvinner i underlaget. Har bygd et lite skur de ligger i om natta og når det regner. De spiser kraftfor og vegetasjon. Vi setter fram vann til dem. Husk og ta med til veterinær for klipping av klør dersom de ikke har steiner å kløyve dem på. Anonymkode: 78366...e04
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #12 Skrevet 2. august 2019 HÅPER det ikke er lov 😣 Hva med naboene ? Jeg ville gjerne hatt geiter selv her. Jeg elsker geiter! Men stakkars naboer. Tenk litt på dem også. Anonymkode: f7caa...3aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå