Gå til innhold

Kan mor gå bort fra avtalt samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I samværsavtalen ble det avtalt at far grunnet turnus skulle ha barna annenhver helg.

Bruddet er ferskt.

Først hadde far barna 2 uker ferie før han startet på jobb igjen. Mor hadde barna 2 dager så ringte hun og far måtte ha barna i 3 dager. Han måtte da ta ut velferdspermisjon uten lønn.

Forrige helg hadde far de på første vanlige samværshelg. Han skulle ha barna på nytt helgen 14 dager etterpå. Så krever mor at han må ha de denne helgen også, hvis ikke må han betale henne 10 000..

Under mekling ble mor og far også enige om privat bidrag. Nå krever mor at de skal gå bort fra underskrevet avtale og at far skal betale høyere bidrag.

Kan mor gå bort fra avtalt samvær og kreve penger hvis ikke far sier ja? Denne helgen f.eks jobber far natt og barna må heller være hos besteforeldre på natt og noen timer utover arbeidsslutt.

Kan avtalt bidrag endres med en gang avtale er gjort?

Far jobber 100% mens mor studerer deltid med skole 2 dager uken. Far får ikke bytte jobbhelger, men jobber med å komme over i annen stilling slik at samvær blir enklere og at han kan ha de oftere.

Noen som har gode råd for hvordan løse ting på en god måte?

Anonymkode: de77d...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager mor masse kroll kommer det mykje far tilgode. Vedr advokat og etc.

Anonymkode: 78c1c...ad0

Skrevet

Men kjære vene, de har vel en underskrevet samværsavtale? Mor kan da ikke komme med disse endringene og kravene, hverken på samvær eller bidrag. 

Her må far tørre å si nei og peke på avtalen. Han er dumsnill som lar seg manipulere. Sier dumsnill fordi han virker som en mann som bryr seg og vil strekke seg for at alle har det bra, men dette vil nok mor bare strekke og strekke. Far må si nei. 

Anonymkode: 24844...046

Skrevet

For svaret på alle spørsmålene dine hi er NEI, mor kan ikke gjøre noe av disse tingene. 

Anonymkode: 24844...046

Skrevet

Uansett om de har skriftlig eller muntlig så kan ikke mor gå bort fra avtalen. Og kan heller ikke kreve mer i bidrag om han ikke gjør som hun vil. 

Hadde jeg vært han, ville jeg sjekket hva nav ville krevd i barnebidrag. Om det er noe i nærheten av hva de har avtalt nå. Så ville jeg gått for det. Da kan hun ikke kreve k tide og utide. Samtidig om de har en avtale på annenhver helg og hun krever at han skal ha de mer, kan han kreve å betale mindre i bidrag. 

Han burde forholde seg til avtalen. Om hun lager mer tull. Dra på fvk og få ny avtale evt med hjelp av familien. Og mindre i bidrag til henne. 

Anonymkode: ca263...1f0

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uansett om de har skriftlig eller muntlig så kan ikke mor gå bort fra avtalen. Og kan heller ikke kreve mer i bidrag om han ikke gjør som hun vil. 

Hadde jeg vært han, ville jeg sjekket hva nav ville krevd i barnebidrag. Om det er noe i nærheten av hva de har avtalt nå. Så ville jeg gått for det. Da kan hun ikke kreve k tide og utide. Samtidig om de har en avtale på annenhver helg og hun krever at han skal ha de mer, kan han kreve å betale mindre i bidrag. 

Han burde forholde seg til avtalen. Om hun lager mer tull. Dra på fvk og få ny avtale evt med hjelp av familien. Og mindre i bidrag til henne. 

Enig med dette. Også far kan kreve at bidraget går gjennom Nav om mor nekter å forholde seg til avtaler.

Og tilbake til fvk.

I tillegg synes jeg far skal føre en loggbok hvor han skriver ned alt som skjer, avtaler som bryter, trusler fra mor om ikke samvær/mer bidrag, sabottering av samvær, endring av avtaler på kort tid osv. Han bør forsøke å få så mye som mulig skriftlig fra mor, sms/mail. Om de bare snakker sammen kan han sende en sms eller mail etterpå og vise til hva de avtalte i samtalen + at han loggfører samtale skriftlig i boken selv. Denne loggføringen er også viktig hvis han ender med å ha barna mye mer enn avtalen og dermed bidraget er beregnet for, for da har han dokumentasjon som viser at han har barna mer og dermed skal betale mindre i bidrag.

Når det er en slik konfliktvilje fra mor så er det ekstra viktig at far forholder seg saklig og ryddig hele veien og nesten uansett. Det vil barna og han vinne på.

Når han har fått annen jobb så er det kanskje bedre for barna at han har dem en god del mer enn han har nå?

Anonymkode: 40392...041

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med dette. Også far kan kreve at bidraget går gjennom Nav om mor nekter å forholde seg til avtaler.

Og tilbake til fvk.

I tillegg synes jeg far skal føre en loggbok hvor han skriver ned alt som skjer, avtaler som bryter, trusler fra mor om ikke samvær/mer bidrag, sabottering av samvær, endring av avtaler på kort tid osv. Han bør forsøke å få så mye som mulig skriftlig fra mor, sms/mail. Om de bare snakker sammen kan han sende en sms eller mail etterpå og vise til hva de avtalte i samtalen + at han loggfører samtale skriftlig i boken selv. Denne loggføringen er også viktig hvis han ender med å ha barna mye mer enn avtalen og dermed bidraget er beregnet for, for da har han dokumentasjon som viser at han har barna mer og dermed skal betale mindre i bidrag.

Når det er en slik konfliktvilje fra mor så er det ekstra viktig at far forholder seg saklig og ryddig hele veien og nesten uansett. Det vil barna og han vinne på.

Når han har fått annen jobb så er det kanskje bedre for barna at han har dem en god del mer enn han har nå?

Anonymkode: 40392...041

Smart med loggføring. 

Skrevet

Lag skriftlige avtaler, så kan ikke mor gå bort fra avtalen. 

Sett barnebidrag gjennom NAV, så kan det ikke endres

Anonymkode: e1fc1...e43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...