Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #1 Skrevet 2. august 2019 Jeg valgte å ha frøkna hjemme hele seks uker. Tenkte det var hyggelig, være mye sammen som familie, gjøre koselige ting og virkelig finne hvilepulsen. Og joda. Det har vært mye hyggelig. Ingen tvil om det. Men herlighet for noen humørsvingninger! Og raserianfall! Har aldri sett henne sånn her før! Det er skriking, trusler, slag og spark når det koker over, for så å gråte ig være lei seg og klemme meg etterpå. Enten er hun superhøflig og blid, ellers er hun dette survete og sinna trollet. Vær så snill å si at det går over? Snart? Og hvordan håndterer dere slike raserianfall? Anonymkode: 44c13...38e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #2 Skrevet 2. august 2019 6 uker hjemme er vel slitsomt uansett alder? Kan vel være fordi hun kjeder seg da😊 Samme skjer hvis jeg har min hjemme. De trenger barnehage/ sfo til å rase fra seg, sosialisere, være med venner, utvikle sosialt samspill med andre på egen alder. 6 uker med mamma er jo dørgende kjedelig og ensidig😅 Anonymkode: 9d9d4...98a
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #3 Skrevet 2. august 2019 Opplever samme her med min på snart 4 år. Hun har hatt 6 uker ferie nå og skal ha to til. Vi har vært litt rundt og besøkt familie, vært på en ukes ferie og ellers bare vært i nærområdet og gått turer, vært på lekeplasser og badet. Hun elsker å være med mamman sin, men så lang tid uten barnehagen ble visst litt lenge. Hun begynner å kjede seg og vi har gått "tom" for ting å gjøre. Vi har kosa oss i ferien, det er ikke det, men nå merker jeg godt på humøret hennes at den har vart litt for lenge. Det kommer vel gjerne en hel skyllebøtte nå om at dersom man ikke klarer å underholde barna sine burde man ikke ha barn😅 Anonymkode: 3a9f9...f6f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #4 Skrevet 2. august 2019 Tror det varierer veldig. Nest eldste var 4,5 da Jan ble storebror. Jeg hadde store planer om å holde ham masse hjemme fra barnehagen, så vi kunne kose oss skikkelig sammen, men han responderte dårlig på det. De dagene han var i barnehagen med venner og full fres var ettermiddagene kjempefine, de dagene han var hjemme ble vanskelige. Han var vrang og sint. Generelt likte han ikke brudd på rutiner. Var nok litt sjalu også. Nå er lillesøster 4,5 og en drøm å ha med å gjøre. Hun er også veldig aktiv, men har andre behov og et annet lynne. Denne sommeren har vært fantastisk. Anonymkode: ae7d5...50d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #5 Skrevet 2. august 2019 Nei, jeg synes ikke det er den verste alderen. Jeg synes 8.klasse var tung, begge mine to eldste som nå er 15 og 18 år hadde en tung 8. og til dels 9.klasse. Fra 10.klasse løsnet det veldig og jeg fikk de trivelige barna mine tilbake Det kan vare tungt å stå i ting i barnehagealder også, men de er tross alt bare små barn og du har 100% kontroll på en helt annen måte enn når de blir eldre. Men da jeg var på butikken i går, og en dønn fortvilet gutt på rundt 3 år gråt og gråt, helt utrøstelig. Sint og fortvilet, verden hadde tydeligvis rast helt sammen fordi pappa sa nei til noe. Da må man smile litt, for verden er så enkel for disse små, det blir så altoppslukende for dem når noe ikke går deres vei. Samtidig må man puste lettet ut, over at den tiden er over Yngste min er 10 år nå. Så prøvd å ta et skritt tilbake og se verden deres, den er ikke så stor, og du er senter i universet deres. Når da du setter grenser og lager regler som ikke møter deres tanker om hvordan det skulle være blir de helt knust. Men det må gjøres, og det går over. Gi en ekstra klem når raseriet er over og de vil kose, og vit at denne fasen går over den også. Anonymkode: e3635...d75
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #6 Skrevet 2. august 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: 6 uker hjemme er vel slitsomt uansett alder? Kan vel være fordi hun kjeder seg da😊 Samme skjer hvis jeg har min hjemme. De trenger barnehage/ sfo til å rase fra seg, sosialisere, være med venner, utvikle sosialt samspill med andre på egen alder. 6 uker med mamma er jo dørgende kjedelig og ensidig😅 Anonymkode: 9d9d4...98a Vi har ikke vært hjemme i seks uker da, selv om hun har vært seks uker hjemme fra barnehagen. Vi har hatt en god balanse av både aktiviteter og besøk og mulighet fir å roe ned. Det er mer dette voldsomme sinnet hver gang ting ikke går hennes vei. Anonymkode: 44c13...38e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #7 Skrevet 2. august 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg synes ikke det er den verste alderen. Jeg synes 8.klasse var tung, begge mine to eldste som nå er 15 og 18 år hadde en tung 8. og til dels 9.klasse. Fra 10.klasse løsnet det veldig og jeg fikk de trivelige barna mine tilbake Det kan vare tungt å stå i ting i barnehagealder også, men de er tross alt bare små barn og du har 100% kontroll på en helt annen måte enn når de blir eldre. Men da jeg var på butikken i går, og en dønn fortvilet gutt på rundt 3 år gråt og gråt, helt utrøstelig. Sint og fortvilet, verden hadde tydeligvis rast helt sammen fordi pappa sa nei til noe. Da må man smile litt, for verden er så enkel for disse små, det blir så altoppslukende for dem når noe ikke går deres vei. Samtidig må man puste lettet ut, over at den tiden er over Yngste min er 10 år nå. Så prøvd å ta et skritt tilbake og se verden deres, den er ikke så stor, og du er senter i universet deres. Når da du setter grenser og lager regler som ikke møter deres tanker om hvordan det skulle være blir de helt knust. Men det må gjøres, og det går over. Gi en ekstra klem når raseriet er over og de vil kose, og vit at denne fasen går over den også. Anonymkode: e3635...d75 Takk for godt svar. Skjønner godt hva du mener, men det er vanskelig å huske på når det stormer som verst😅🥵 Anonymkode: 44c13...38e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #8 Skrevet 2. august 2019 Nok søvn, faste rammer og regler og tydelige og konsekvente voksne gor som regel trygge barn som utagerer lite. Bare kos og lite struktur gir ofte problemer. Anonymkode: 3fd88...18d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #9 Skrevet 2. august 2019 Det beste rådet jeg noen gang fikk var å gi skikkelig kraftkos på tidspunkter hvor alt var bra. Da føler de hvor glad du er i dem og det er godt å ha med seg når ting skjærer seg pluss at det senket konfliktnivået. Ikke var det vanskelig å gjennomføre heller. Anonymkode: d1eb0...fc1
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #10 Skrevet 2. august 2019 Min er nå 4,5. I år har ferien vært en drøm, i fjor derimot svetta jeg oppover ryggen i perioder. Anonymkode: 9d339...b4d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #11 Skrevet 2. august 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg synes ikke det er den verste alderen. Jeg synes 8.klasse var tung, begge mine to eldste som nå er 15 og 18 år hadde en tung 8. og til dels 9.klasse. Fra 10.klasse løsnet det veldig og jeg fikk de trivelige barna mine tilbake Det kan vare tungt å stå i ting i barnehagealder også, men de er tross alt bare små barn og du har 100% kontroll på en helt annen måte enn når de blir eldre. Men da jeg var på butikken i går, og en dønn fortvilet gutt på rundt 3 år gråt og gråt, helt utrøstelig. Sint og fortvilet, verden hadde tydeligvis rast helt sammen fordi pappa sa nei til noe. Da må man smile litt, for verden er så enkel for disse små, det blir så altoppslukende for dem når noe ikke går deres vei. Samtidig må man puste lettet ut, over at den tiden er over Yngste min er 10 år nå. Så prøvd å ta et skritt tilbake og se verden deres, den er ikke så stor, og du er senter i universet deres. Når da du setter grenser og lager regler som ikke møter deres tanker om hvordan det skulle være blir de helt knust. Men det må gjøres, og det går over. Gi en ekstra klem når raseriet er over og de vil kose, og vit at denne fasen går over den også. Anonymkode: e3635...d75 Takk! Her er og 8. Trinn blytungt med mye humørsvingninger. Da er det ennå håp! Anonymkode: 99f97...0b3
Tøystykke Skrevet 2. august 2019 #12 Skrevet 2. august 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: 6 uker hjemme er vel slitsomt uansett alder? Kan vel være fordi hun kjeder seg da😊 Samme skjer hvis jeg har min hjemme. De trenger barnehage/ sfo til å rase fra seg, sosialisere, være med venner, utvikle sosialt samspill med andre på egen alder. 6 uker med mamma er jo dørgende kjedelig og ensidig😅 Anonymkode: 9d9d4...98a Pissprat. Her har de kosa seg hjemme i feriene uansett alder. INGEN trenger barnehage, verken for sosialisering eller annet. Går fint an å besøke venner i ferien også!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #13 Skrevet 2. august 2019 3 timer siden, Tøystykke skrev: Pissprat. Her har de kosa seg hjemme i feriene uansett alder. INGEN trenger barnehage, verken for sosialisering eller annet. Går fint an å besøke venner i ferien også! Takk! Og helt enig forøvrig. Vi har ikke kjedet oss, vi har kost oss både alene og med andre, hjemme og borte. Anonymkode: 44c13...38e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #14 Skrevet 2. august 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det beste rådet jeg noen gang fikk var å gi skikkelig kraftkos på tidspunkter hvor alt var bra. Da føler de hvor glad du er i dem og det er godt å ha med seg når ting skjærer seg pluss at det senket konfliktnivået. Ikke var det vanskelig å gjennomføre heller. Anonymkode: d1eb0...fc1 Det er veldig sant! Og det syns jeg st jeg gir også, men man kan sikkert alltid bli bedre☺️ Anonymkode: 44c13...38e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #15 Skrevet 2. august 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Nok søvn, faste rammer og regler og tydelige og konsekvente voksne gor som regel trygge barn som utagerer lite. Bare kos og lite struktur gir ofte problemer. Anonymkode: 3fd88...18d Okei. Ikke helt enig i at det er løsningen på alt. Her er det faste rammer og regler, jeg er tydelig og konsekvent, de samme konsekvenser for de samme tingene osv. Nok søvn er derimot et problem, hun skiter ned å sovne og våkner gjerne når lillebror våkner. Totalen blir derfor for lite. Vanskelig å gjøre noe med, jeg kan ikke tvinge ungen til å sove, selv om jeg legger alt til rette for henne. Anonymkode: 44c13...38e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #16 Skrevet 2. august 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig sant! Og det syns jeg st jeg gir også, men man kan sikkert alltid bli bedre☺️ Anonymkode: 44c13...38e Jeg synes det er viktigere å elske de høyt når de fortjener det minst jeg. Barn er barn og trolig utagerer de og blir vanskelige når de har det tøft eller vondt. Ni av ti ganger takker mine ja til fem minutter timeout med kos når de begynner å spore av. Anonymkode: 9d339...b4d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #17 Skrevet 2. august 2019 4 timer siden, Tøystykke skrev: Pissprat. Her har de kosa seg hjemme i feriene uansett alder. INGEN trenger barnehage, verken for sosialisering eller annet. Går fint an å besøke venner i ferien også! Pissprat til det du sier. Jeg mener ALLE barn trenger barnehage. Anonymkode: d5c1b...fea
gale damen Skrevet 2. august 2019 #18 Skrevet 2. august 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Pissprat til det du sier. Jeg mener ALLE barn trenger barnehage. Anonymkode: d5c1b...fea Hvorfor det? Barn har vokst opp til alle tider uten, så noen nødvendighet er det beviselig ikke.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #19 Skrevet 2. august 2019 1 time siden, gale damen skrev: Hvorfor det? Barn har vokst opp til alle tider uten, så noen nødvendighet er det beviselig ikke. Vel opp igjennom tidene har det ikke vært barnehager nei.. men barns behov for å sosialisere med andre barn har vært der hele tiden. De hang ikke i skjørtekanten på mor før i tia heller;) De ble slengt ut i gata hvor alle de andre barna var, hvor de eldre barna passet på de yngre. Så på en måte har det vel kanskje alltid vært «barnehager». De var bare ikke drevet av voksne 😜 Ikke noe negativt med barnehage Deilig med ferie, men etter 4 uker ville min 5 åring til barnehagen. Treffe venner hun ikke hadde sett på 4 uker. Fikk så klart velge, siden eldste er hjemme og ikke går på SFO og jeg er hjemme i permisjon... Men nei. Hun SKULLE i barnehagen 😂 Jeg er glad hun trives og knytter bånd. Hun koser seg med oss, men også vennene sine:) Anonymkode: fc24e...cb4
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #20 Skrevet 2. august 2019 Syns det verste alderen var nyfødt til 1.5 år jeg. Anonymkode: 7a98f...713
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #21 Skrevet 3. august 2019 On 8/2/2019 at 9:56 AM, Anonym bruker said: Jeg valgte å ha frøkna hjemme hele seks uker. Tenkte det var hyggelig, være mye sammen som familie, gjøre koselige ting og virkelig finne hvilepulsen. Og joda. Det har vært mye hyggelig. Ingen tvil om det. Men herlighet for noen humørsvingninger! Og raserianfall! Har aldri sett henne sånn her før! Det er skriking, trusler, slag og spark når det koker over, for så å gråte ig være lei seg og klemme meg etterpå. Enten er hun superhøflig og blid, ellers er hun dette survete og sinna trollet. Vær så snill å si at det går over? Snart? Og hvordan håndterer dere slike raserianfall? Anonymkode: 44c13...38e Nei 5-7 er verst Anonymkode: 90250...0c9
Anonym bruker Skrevet 3. august 2019 #22 Skrevet 3. august 2019 Hadde det slik med yngste jenta her i fjor sommer (det varte til nærmere jul), da hadde hun akkurat fylt 4 år. Hun ville bestemme alt, hylte og skrek for den minste ting, ombestemte seg 10 ganger om alt fra hva hun skulle ha på maten til hvor hun skulle leke, alt var feil hele tiden og hun nektet alt hun måtte gjøre som å pusse tenner, ha på solkrem, sette seg i bilstolen, ta på redningsvesten og hyyyylte hver gang. En utrolig slitsom fase. Anonymkode: 5535f...062
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå