Leverpostei Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 Jeg fikk nylig opp reklame for en restaurant på insta. Jeg og mannen hadde snakket om denne, men ikke søkt på den eller noe som liknet. Kan ha vært tilfeldig, men det er en liten plass som jeg ikke har sett reklame for verken før eller etter. Har hatt flere liknende episoder, men da har det vært mer uklart om jeg har søkt på noe liknende i forkant. Nå fikk jeg plutselig opp en reklame på fb for et spesielt garn som min tante viste meg i går. Vi snakket om det, vi søkte på det på hennes telefon, men min telefon ble ikke brukt. Jeg ser ALDRI reklame for garn. Hva ER dette? Kan jeg slå av tilgangen til mikrofonen, eller noe?
Leverpostei Skrevet 1. august 2019 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Siri👍😁 Anonymkode: 3032d...3ec Er det virkelig det?! Kan jeg bare slå henne av, da? Det er jo på en måte praktisk at Siri vet hva jeg vil 😅 Men får litt panikk, også.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #4 Skrevet 1. august 2019 Jeg leste noe om det i går, noe om at man kan gå inn og slå av en talefunksjon på mobilen, men husker ikke hvor jeg leste det - i en av de store avisene. Anonymkode: 7dfd4...5ac
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #5 Skrevet 1. august 2019 Slå av mikrofon på alle appene. Problemet da er at man ikke kan filme på snapchat. Anonymkode: 30c92...eb4
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #6 Skrevet 1. august 2019 12 minutter siden, Leverpostei skrev: Er det virkelig det?! Kan jeg bare slå henne av, da? Det er jo på en måte praktisk at Siri vet hva jeg vil 😅 Men får litt panikk, også. https://www.nrk.no/urix/hevder-apples-siri-fanger-opp-private-samtaler-og-folk-som-har-sex-1.14642517 Anonymkode: 3032d...3ec
Leverpostei Skrevet 1. august 2019 Forfatter #7 Skrevet 1. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg leste noe om det i går, noe om at man kan gå inn og slå av en talefunksjon på mobilen, men husker ikke hvor jeg leste det - i en av de store avisene. Anonymkode: 7dfd4...5ac Hm, skal se etter det!
Leverpostei Skrevet 1. august 2019 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Slå av mikrofon på alle appene. Problemet da er at man ikke kan filme på snapchat. Anonymkode: 30c92...eb4 Takk, skal sjekke ut det!
Leverpostei Skrevet 1. august 2019 Forfatter #9 Skrevet 1. august 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: https://www.nrk.no/urix/hevder-apples-siri-fanger-opp-private-samtaler-og-folk-som-har-sex-1.14642517 Anonymkode: 3032d...3ec Denne leste jeg. Men det er jo galskap hvis Siri kan høre hva jeg sier, UTEN å være aktivert - og fore meg med tilpasset reklame! 😵
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #10 Skrevet 1. august 2019 Har opplevd det samme. Snakket med mannen om å reise til New York neste sommer og neste dag fikk jeg sikkert ti mail med reklame. Anonymkode: 31dd4...302
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #11 Skrevet 1. august 2019 Du er overvåket. Skru AV mobilen når du ikke bruker den... Anonymkode: f0d53...3e9
Leverpostei Skrevet 1. august 2019 Forfatter #12 Skrevet 1. august 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er overvåket. Skru AV mobilen når du ikke bruker den... Anonymkode: f0d53...3e9 Tuller du med meg? Jeg er jo helt uinteressant å overvåke, men det er jo veldig rart. Hva med kameraet, kan noen se meg også? *finne frem foliehatten*
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #13 Skrevet 1. august 2019 Jeg har ikke iPhone, men er overbevist om at telefonen lytter! Jeg har flere ganger fått opp annonser på Facebook som handler om noe jeg har pratet om. F.eks skulle min søster kjøpe barnevogn og vi pratet om bugaboo, og hva dukket opp som reklame senere den kvelden? Og jeg har ikke googlet etter barnevogner, jeg har store barn... Anonymkode: 33f5f...0a6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #14 Skrevet 1. august 2019 Dette har jeg også opplevd flere ganger, men har ikke forstått hvordan det var mulig før nå. Helt tragisk, frister å kvitte deg med hele tlf! Men det er jo selvsagt ikke mulig..... Kan ikke forstå at dette er lovlig!! Anonymkode: c958b...91b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #15 Skrevet 1. august 2019 Huff dette er ikke bra 🤔 Jeg opplever at når jeg surfer på pc kommer det opp forslag til nettsteder/reklame på facebook for sidene jeg har vært på...er stasjonær jobb-pc og de er ikke synkronisert på noen som helst måte så jeg lurer litt på dette 🙈🤪 Anonymkode: ef5ea...bd3
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #16 Skrevet 1. august 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Huff dette er ikke bra 🤔 Jeg opplever at når jeg surfer på pc kommer det opp forslag til nettsteder/reklame på facebook for sidene jeg har vært på...er stasjonær jobb-pc og de er ikke synkronisert på noen som helst måte så jeg lurer litt på dette 🙈🤪 Anonymkode: ef5ea...bd3 Altså forslagene kommer opp på min iphone. Anonymkode: ef5ea...bd3
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #17 Skrevet 1. august 2019 Tuller dere?? Dere vet vel at telefonen hører alt dere sier? Kameraet kan også aktiveres uten at dere vet det... Anonymkode: 5b236...ce1
Leverpostei Skrevet 1. august 2019 Forfatter #18 Skrevet 1. august 2019 Nå har jeg slått av tilgang til kamera og mikrofon for alle app’er unntatt Snap. Siri har vært av hele tiden, viste det seg. Vurderer i tillegg å legge telefonen fysisk i gangen når jeg er hjemme, i stedet for å ha den med meg rundt i huset. Jeg syns det er ubehagelig å bli utsatt for så mye tilpasset reklame, er jo ingen tvil om at jeg blir påvirket. Er nyhetene i feeden basert på hva jeg har uttrykt (muntlig) interesse for? Kjenner jeg blir paranoid.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #19 Skrevet 1. august 2019 Men hvis dere ikke er terrorister eller noe, hva gjør det om dere blir hørt og får reklame? Virker praktisk syns nå jeg da 😅 Anonymkode: 4e44c...050
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #20 Skrevet 2. august 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hvis dere ikke er terrorister eller noe, hva gjør det om dere blir hørt og får reklame? Virker praktisk syns nå jeg da 😅 Anonymkode: 4e44c...050 Du synes ikke avlytting er grenseoverskridende på prinsipielt grunnlag? Anonymkode: 29ede...707
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #21 Skrevet 2. august 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Huff dette er ikke bra 🤔 Jeg opplever at når jeg surfer på pc kommer det opp forslag til nettsteder/reklame på facebook for sidene jeg har vært på...er stasjonær jobb-pc og de er ikke synkronisert på noen som helst måte så jeg lurer litt på dette 🙈🤪 Anonymkode: ef5ea...bd3 Hvis du er pålogget Facebook på begge enhetene kommer nok informasjonen derfra. Det samme skjedde meg da jeg lånte mannen sin jobbpc for å søke på et spesielt emne jeg aldri hadde søkt på før. Første som møter meg på jobbpc’en dagen etter er reklame for et firma som fører den varen jeg søkte på. Jeg var pålogget fb på begge enheter og det kan kun være gjennom det de har fått informasjonen. Anonymkode: 1518c...726
Pobie Skrevet 2. august 2019 #22 Skrevet 2. august 2019 (endret) Det er da ingen som overvåker. Ja telefonen lytter og viser tilpasset reklame, men det sitter jo ikke en person i andre enden og lytter og sender reklame til deg. Det er et automatisk system drevet av datamaskiner. Det er det ikke noe annerledes enn når man googler noe og google deretter viser tilpasset reklame, eller man en besøker en side som bruker cookies og man deretter ser reklame for siden på f eks Facebook. At det plukkes opp med mikrofon istedenfor gjennom tastaturet er irrelevant. Jeg vil mye heller se reklame for ting jeg er interessert i enn helt tilfeldig reklame som ikke er relevant. Endret 2. august 2019 av Pobie
Leverpostei Skrevet 2. august 2019 Forfatter #23 Skrevet 2. august 2019 2 timer siden, Pobie skrev: Det er da ingen som overvåker. Ja telefonen lytter og viser tilpasset reklame, men det sitter jo ikke en person i andre enden og lytter og sender reklame til deg. Det er et automatisk system drevet av datamaskiner. Det er det ikke noe annerledes enn når man googler noe og google deretter viser tilpasset reklame, eller man en besøker en side som bruker cookies og man deretter ser reklame for siden på f eks Facebook. At det plukkes opp med mikrofon istedenfor gjennom tastaturet er irrelevant. Jeg vil mye heller se reklame for ting jeg er interessert i enn helt tilfeldig reklame som ikke er relevant. Jo, det er veldig stor forskjell. Jeg har samtykket til at informasjon om det jeg søker på lagres via cookies. Jeg har IKKE samtykket til at ting jeg sier, med telefonen i lommen, kan brukes i reklameøyemed. Når du hele tiden ser reklame for ting du er interessert i påvirkes kjøpsmønsteret ditt. Å tro noe annet er naivt. Det er greit nok når det skjer etter skriftlig samtykke, men det er ikke ok at det skjer mot min vilje. Reklame er på sett og vis uskyldig, for jeg er voksen og nokså bevisst hva jeg bruker penger på. Men barna mine har telefoner, som de ikke får bruke til surfing. Plukker deres telefon opp hva de er interessert i? Plukker min telefon opp hva de vil ha? Det er et stort problem at folk kun forholder seg til nyheter de får i feeden sin på fb. Mediene og fb oppfatter fort at du er vennlig innstilt til politikkens høyreside, og forer deg med saker som interesserer deg og underbygger ditt syn. Eller de serverer deg sak etter sak som bekrefter at vaksiner er farlige, hvis du er tilbøyelig til å mene det. Dette kan vi morvirke, ved å hente bred nyhetsdekning fra ulike kilder. Men hva hvis vi utsettes for dette i større grad enn vi vet, ubevisst via mikrofonen? Er ikke det problematisk?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #24 Skrevet 2. august 2019 Shit så ubehagelig! Dette har skjedd veldig mange ganger med meg også, men har alltid håpet det var tilfeldig. Den artikkelen var ekkel å lese! Nå skrur jeg av alle mikrofoner her! Anonymkode: 647a5...7ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå