Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 Om et barn som er savnet over flere dager, en 12-åring Hvorfor har ikke media gått ut med dette? Kanskje vi skal være litt forsiktige med å dele slike savnet-meldinger når vi ikke egentlig vet hva som ligger bak. Anonymkode: cd397...c77
amandine Skrevet 1. august 2019 #2 Skrevet 1. august 2019 Nemlig. Jeg kan ikke fatte og begripe at folk deler sånt over en lav sko. Det er så ukritisk at jeg blir helt matt.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #3 Skrevet 1. august 2019 Helt enig i at man skal være forsiktig, men akkurat denne 12 åringen har både politi og NRK gått ut med savnetmelding på. Men man må virkelig tenke seg om før man deler slike ting! Anonymkode: cf0b3...6f9
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #4 Skrevet 1. august 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Helt enig i at man skal være forsiktig, men akkurat denne 12 åringen har både politi og NRK gått ut med savnetmelding på. Men man må virkelig tenke seg om før man deler slike ting! Anonymkode: cf0b3...6f9 Ja det er mulig jeg ikke har fått det med meg. Stusser bare på at media ikke skriver om et savnet barn. Anonymkode: cd397...c77
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #5 Skrevet 1. august 2019 Jeg tror kanskje media er litt forsiktig med å skrive om denne saken da det jobbes tett med barnevernet, og de regner med at gutten har forsvunnet frivillig. Synes ofte at slike saker ofte blir «dysset ned», og det indikerer kanskje at de har en ide om hvor gutten kan være? Jeg vet ikke. Fryktelig tragisk uansett, og håper han kommer godt tilrette igjen. Anonymkode: 854d5...148
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #6 Skrevet 1. august 2019 Da burde det gjerne ikke opprettes slike tråder heller ... ... for nå vil flere bli nysgjerrige og begynne å søke, ergo er du selv ironisk nok med på å spre dette, Hi. Anonymkode: 42c1b...69c
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #7 Skrevet 1. august 2019 Han er nevnt i lokalmedia her, av politiet, NRK og P4 bl.a. Det er moren som begynte å dele på Facebook. Politiet og barnevernet er på saken. Han har stukket av tidligere. Av og til gjør foreldre desperate ting, og det er vanskelig for oss andre å vite hva som er riktig å gjøre når vi ikke kjenner hele historien. Derfor deler jeg kun slik hvis det er politiet som hår ut med etterlysning, ikke foreldre/bekjente. Anonymkode: cdc87...70f
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #8 Skrevet 1. august 2019 Det er jo foreldrene selv som har skrevet savnet-meldingene og ønsker at de skal deles. Hva vet dere om hvor mye sjekking andre har gjort før de deler det? Anonymkode: 96209...cc6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #9 Skrevet 1. august 2019 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo foreldrene selv som har skrevet savnet-meldingene og ønsker at de skal deles. Hva vet dere om hvor mye sjekking andre har gjort før de deler det? Anonymkode: 96209...cc6 Poenget er at man ikke kan vite at det er er forelder med «rent mel i posen», eller en forelder i det hele tatt. Min eks opprettet noe lignende på FB som ble delt. Det han ikke fortalte er at han er dømt for grov vold mot både barnet og meg. Han fant oss, men ikke gjennom FB. Likevel: det han delte på face ble delt, han fikk sympati og tips om hvor barnet var (tipsene var heldigvis feil), men de som kommenterte gjorde dette i god tro om at han virkelig var en fortvilet og desperat pappa som hadde mistet barnet sitt (forsåvidt sant, men han mistet omsorgen av god grunn). I dag soner han en lengre straff! Anonymkode: fa7ad...abc
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #10 Skrevet 1. august 2019 Fordi han har frivillig rømt fra en barneverns institusjon. Anonymkode: 46ab1...b56
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #11 Skrevet 1. august 2019 Foreldrene virker heller ikke helt oppegående skal sies Anonymkode: 46ab1...b56
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #12 Skrevet 1. august 2019 Det står om han i media. Både på NRK og et par andre nettaviser. Politiet er også gått ut med etterlysning. Så her er det faktisk fint å dele. Men der det kun er foreldre som etterlyser på Facebook, er det selvfølgelig lurt å la være og vente til politiet kommer med oppfordring. Anonymkode: 9f530...96d
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #13 Skrevet 1. august 2019 herregud for noen hykler dere. ALT som kan slenges dritt om blir slengt dritt om Anonymkode: b45bd...a80
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #14 Skrevet 1. august 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: herregud for noen hykler dere. ALT som kan slenges dritt om blir slengt dritt om Anonymkode: b45bd...a80 Se! Nå har du slengt litt dritt om brukerne her inne også. Det må vel føles godt? Hykleriet lenge leve! Anonymkode: ba317...3ee
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #15 Skrevet 1. august 2019 Har jo sett det i flere medier i går jeg da. Gutten har åpenbart rømt. Derfor er de forsiktige med å etterlyse de første dagene. Hadde min tolvåring rømt og media ikke skriver om dette så hadde jeg brukt FB selv. Anonymkode: 11847...18a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #16 Skrevet 1. august 2019 https://www.nrk.no/ho/yngre-gutt-meldt-savnet-1.14643051?fbclid=IwAR0kSpGMohN6-MShl1B5b_XKaT_jyv_LQZ6t0GV2UAMBsRUywuUiZ33ZtiM Jeg har selv en datter på 12 år, og det er ikke mye altså. Har så vondt av denne gutten, om han har stukket frivillig må han være temmelig desperat... Anonymkode: 7100f...f50
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #18 Skrevet 1. august 2019 Det forsvinner både barn og voksne hele tiden, alt kommer ikke i media. Mange ungdommer rømmer fra foreldre, bv.- institusjoner osv. Dette kommer sjelden i media. Mange voksne forsvinner frivillig, noen har få eller ingen pårørende som leter etter dem. Kun en liten prosent kommer i media. Anonymkode: 0da02...d46
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #19 Skrevet 1. august 2019 Dette er et barn som er plassert under tvang av barnevernet. Derfor er media ytterst forsiktig. Anonymkode: 1cf2d...921
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #20 Skrevet 1. august 2019 Politiet/media har kun gått ut med savnet barn. Ikke bilde og navn. Det handler nok om en vurdering av at det er en frivillig forsvinning, samt hvordan det vil være for barnet med all denne publisiteten når han er på plass igjen. Jeg har jobbet med barn som har forsvunnet på lignende måter. I de tilfellene hadde det neppe vært til barnas beste å gjøre dem til rikskjendiser i borteperioden. De oppholdt seg suboptimale, men ikke farlige, steder. Anonymkode: d8722...0ff
Anonym bruker Skrevet 1. august 2019 #21 Skrevet 1. august 2019 Så en plakat på døra til en bensinstasjon i går også. Anonymkode: 9e555...046
Anonym93 Skrevet 2. august 2019 #22 Skrevet 2. august 2019 Hovedregel bør være: er det gått ut en etterlysning gjennom nyhetskanaler, del. Hvis ikke, la være. Man kjenner som noen andre her skriver aldri til feks familieforhold. I denne saken har jeg sett flere dele linken fra nyhetskanaler, det er innafor.
soleia Skrevet 2. august 2019 #23 Skrevet 2. august 2019 Har sett to versjonar av den saknameldinga, der den eine var veldig ugrei, med sensitiv informasjon om barn/foreldre. Den andre var basert på informasjon frå politiet, og den kunne eg nok ha delt om eg budde i det aktuelle området. Ein må vere bevisst på kva ein vidareformidlar, og lese heile teksten før ein trykker på deleknappen.
Tøystykke Skrevet 2. august 2019 #24 Skrevet 2. august 2019 Tanken er nok god, å opplyse folk om at det er noen som er savnet. Vi vet ingenting om noenting. Stygt å lese hva folk her inne skriver om foreldrene, vi vet ingenting om dem.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2019 #25 Skrevet 2. august 2019 14 minutter siden, Tøystykke skrev: Tanken er nok god, å opplyse folk om at det er noen som er savnet. Vi vet ingenting om noenting. Stygt å lese hva folk her inne skriver om foreldrene, vi vet ingenting om dem. Du vet ikke hva noen av oss vet. Anonymkode: 46ab1...b56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå