Gå til innhold

Kaloriforbruk- gå- jogge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at distansen bestemmer kaloriforbruket- ikke om du går eller jogger. Jeg synes det er vanskelig å forstå... eks,: Jeg har en runde på 6 km som jeg går/jogger ofte. 

Tidsbruk:

går sammen med en venninne: ca 1 t 3 min

alene: ca 59 min

sammen med samboer: ca 56 min

jogger (og går litt): ca 40 min

Kan ikke forstå at jeg bruker likt antall kalorier hver gang... Kan noen hjelpe med forklaring?

Anonymkode: 77e6a...af7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du forbrenner selvfølgelig mer når du jogger enn når du går, men du forbrenner mer per time. Så hvis du jogger i færre minutter vil du forbrenne omtrent det samme på 40 minutter med jogging som 60 minutters gange. 

Anonymkode: 333df...d5d

Skrevet

Det sies, dvs at det er et gjennomsnitt, som regel bruker man omtrent samme mengde kalorier.

Skal du ha eksakt må du bruke pulsmåler.

Om du småjogger og går i 40 minutter bruker du like mange kalorier som du gjør når du går i en drøy time, det er ikke så vanskelig å forstå, du er jo i bevegelse i lenger tid når du går. Men kondisjonen din blir bedre når du bruker kortere tid da...

Uansett er det et estimert forbruk, du må bruke pulsmåler om du skal måle helt korrekt.

Anonymkode: cb13d...4ef

Skrevet

Man må selvfølgelig også ta med i betraktningen hvor mye man forbrenner utenom gårturen/joggeturen. 

Du bygger mer muskelmasse i bena for eksempel av å løpe enn å gå rolig. Jo mer muskelmasse, jo mer forbrenner du generelt. Altså kan du spise mer totalt sett hvis du har mye usikker mot hvis du har mindre muskler. 

Jeg har alltid gått tur med hunden - 2 ganger om dagen. Men har en helt annen kropp nå som jeg løper 3 ganger i uka. Mye mer muskuløs og finere kroppsfasong. 

Anonymkode: 36b8a...835

Skrevet

Du forbrenner pr tilbakelagt avstand, ikke pr fart.

Anonymkode: b445f...e8b

Skrevet

Løping og gange er forskjellige måter å bevege seg på. Når man løper må man "hoppe" opp fra bakken. Man forbrenner ikke det samme per kilometer, men det er ikke så veldig stor forskjell.

Anonymkode: 2d9a4...24c

Skrevet

Jeg forbrenner mer på å jogge. 

Anonymkode: 7e62d...f7e

Skrevet

Du forbrenner ca. det samme på turen, det er distansen som bestemmer. Men etterforbrenningen og hvileforbrenningen øker mer om du jogger.

Anonymkode: 58548...481

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...