Gå til innhold

Valper på hund og utstilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en golden retriever som vi ønsker valper på om ett års tid. Ser at i følge NKK må hun få tittelen "excellent" to ganger på utstilling.
Jeg har ingen peil på dette og syntes det er veldig vanskelig å finne info på nett.

Er dette virkelig nødvendig for å få registrert valpene hos NKK?
Er det vanskelig å bli premiert på utstilling?

Tusen takk for alle tips, råd og info!

Hilsen valpesyk hundemamma

Anonymkode: 0a0e5...801

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hundeutstilling premiere etter hvor nøye de følger standarden. Om hunden er riktig høyde, riktige vinkler, riktig pels o.s.v. ting som gjør at hunden er en god representant for rasen. Golden Retriever er jo en relativt frisk rase, men om mor ikke passer inn i standaren ville jeg nok ikke satt valper på henne. Hvilke HD og AA status har hun? Er hun testet for de arvelige øyesykdommene?

Fant retningslinjene for avl til retrieverklubben og tenker de er gode å følge https://retrieverklubben.no/golden-retriever/retningslinjer-for-avl/
http://retrieverklubben.no/wp-content/uploads/2018/03/Valpelistekrav-2018.pdf

Med retriever tror jeg også du kan ha jaktprøve istedenfor utstilling, så om du har dette slipper du å dra på utstilling :)

Hva er tankene rundt hannhund? Finn gjerne en som utfyller tispen din der hun evt skorter. Er hun høy, fin en lav hann. Er hun kraftig i beinbygning finn en hann som har lett. Er du usikker ville jeg tatt kontakt med oppdretter der du kjøpte hun fra. Man regner jo med at de som selger valper har en smule peiling, så jeg ville startet der, evt tatt kontakt med raseklubben.

Har selv hannhunder (annen rase), men valper er veldig artig å ha, men jeg har dessverre verken økonomi eller tid til å ha ett kull slik situasjonen er nå. Når jeg får en bedre betalt jobb (man går ofte i null mtp økopnomi), og muligheten til å ta 5 uker sammenhengende ferie skal det vurderes :)

Anonymkode: ae0f1...50f

Skrevet

Aner ikke. Men min rottweiler var jo automatisk godkjent hos NKK ved fødsel. Trodde alle registrerte kull ble det? 

Videre var han førstepremiert to ganger, han var også fri for HD og AA. Han var da godkjent for avl, var en som så han på utstilling og lurte på om han kunne få bruke han. 

Faren til min hund var ungdomschampion da. Så kan hende tittel er viktig. Lite peiling kommer jeg frem til. 😂

Anonymkode: b2d1c...52f

Skrevet

Det er ikke vanskelig å bli premiert, men litt jobb er det jo. Hunden må stelles, klippes osv etter rasestandard og vises frem så de får sjekket alt fra utseende til tenner osv.

I dag er det mye sykdom på mange raser, så det er viktig at hunden er frisk. Det er helt vanlig i dag at evt kjøpere sjekker at hunden er frisk, og når hunden er sjekket for vanlige sykdommer på rasen blir det lagt inn i et register som kjøpere kan sjekke.

Valg av hannhund er som forrige taler her sa også viktig, man må velge en som utfyller din tispe på riktig måte.

Har selv en mamma som har drevet oppdrett av golden i flere år, og det er kjempekoselige hunder. Men du må gjøre dette på riktig måte altså.

Anonymkode: 07059...6a5

Skrevet

Hei! Takk for innpill! Vi har ingen ambisjoner om å bli rike på dette. Men vi syntes selv vi har en flott tispe som fortjener et kull i løpet av livet og som vi gjerne vil beholde en av valpene til :) 

Grunnen til at vi ønsker valpene NKK-registrert er først og fremst fordi vi ønsker å følge de etiske prinsipper for avl og syntes det er et flott system for å sikre trygg avl på riktige dyr og unngå sykdom og innavl på avkom.

Vi har tatt HD og AA som var supre. Øyelysing blir til høsten da det må gjøres ett år innen parring(?) . Vi har ingen hastverk og ønsker å gjøre dette på trygg og riktig måte :)

Men

det er altså dette med utstilling vi er litt usikre på. Hun er (helt objektivt selvfølgelig) en veldig flott hund og kanskje litt over middels lydig. Men vi ble litt overrasket da vi så at hun må premieres på utstilling da dette ikke er noe vi har tenkt eller trent på. Litt usikker på om hun vil gå pent i ringen foreks eller vi bli veldig distrahert av de rundt...?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hei! Takk for innpill! Vi har ingen ambisjoner om å bli rike på dette. Men vi syntes selv vi har en flott tispe som fortjener et kull i løpet av livet og som vi gjerne vil beholde en av valpene til :) 

Grunnen til at vi ønsker valpene NKK-registrert er først og fremst fordi vi ønsker å følge de etiske prinsipper for avl og syntes det er et flott system for å sikre trygg avl på riktige dyr og unngå sykdom og innavl på avkom.

Vi har tatt HD og AA som var supre. Øyelysing blir til høsten da det må gjøres ett år innen parring(?) . Vi har ingen hastverk og ønsker å gjøre dette på trygg og riktig måte :)

Men

det er altså dette med utstilling vi er litt usikre på. Hun er (helt objektivt selvfølgelig) en veldig flott hund og kanskje litt over middels lydig. Men vi ble litt overrasket da vi så at hun må premieres på utstilling da dette ikke er noe vi har tenkt eller trent på. Litt usikker på om hun vil gå pent i ringen foreks eller vi bli veldig distrahert av de rundt...?

Det går fint an å trene hunden til å gå pent i ringen. Jeg gjorde det med min egen hund.

Først merket jeg opp et område på plenen som var "ringen", og så øvde vi der. Lærte hunden å gå pent ved kneet mitt, brukte klikker og rikelig med belønning. Utvidet etter hvert med distraksjoner: Satte opp et campingbord ("dommerbordet"), lot et av barna sitte der, etter hvert fikk barna springe rundt og forsøke å forstyrre. Kjenner du noen som har hund, kan du be dem pent om å bli med å øve med deg. Tren opp hunden til å stå stille og bli undersøkt, få sett på tennene og slikt. Golden retriever er kanskje så store at de ikke må stå på et bord når de skal ses på? Øv i alle sammenhenger og med ulike forstyrrelser rundt dere på å gå pent og løpe pent ved siden av deg.

Noen venner av meg har et spesielt halsbånd de bruker til utstilling. Det er kjempestort, og henger veldig løst rundt hundens hals, sånn at det er tydelig for dommeren at hunden ikke drar.

Besøk en hundeutstilling eller flere og se på. Snakk med folk som har erfaring og samle inn tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...