Gå til innhold

Grensesetting for stebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor for en som er 2 år. Etter en tråd her så virker det som at steforeldre ikke skal sette grenser.? 

Hvordan skal jeg oppføre meg som stemor da? 

Anonymkode: 593a2...928

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er snakk om en 2-åring. Da er det kjærlighet, kjærlighet og mer kjærlighet som gjelder❤️ Resten kommer av seg selv. 

Anonymkode: 983a2...7fb

Skrevet

Les bøker for henne, sett deg ned på gulvet og lek med henne, legg vekk telefonen og vær tilstede med henne, anerkjenn henne, syng sangleker osv. Utrolig hvor mye respekt du får, ved å elske og anerkjenne.

Skrevet

Det gjør jeg så klart 🥰 Greia var at jeg ble usikker da det stod at steforeldre ikke skulle ta seg av den biten. Tenkte bare på når trassen kommer, eller gjerne når barnet er tenåring og jeg er alene med barnet, må jeg la barnet vente med grenser til pappaen kommer hjem? 😅

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør jeg så klart 🥰 Greia var at jeg ble usikker da det stod at steforeldre ikke skulle ta seg av den biten. Tenkte bare på når trassen kommer, eller gjerne når barnet er tenåring og jeg er alene med barnet, må jeg la barnet vente med grenser til pappaen kommer hjem? 😅

Det er kun kjærlighet som gjelder når trassen kommer også. I tillegg til planlegging og å være i forkant. Forsøk å lese barnets behov i stedet for å si nei. Sier ikke at man aldri skal si nei, altså. Når barnet blir 2-3 år glemmer mange å forsøke og lese barnet. Når barnet er baby leter man etter årsaker til atferden. Er barnet sulten, tørst, trøtt, full bleie osv. Når barnet blir større glemmer man dette og ser på alt som trass og et forsøk på å få viljen sin. Se heller etter årsaken bak og gjør noe med den. 😊

Anonymkode: 83b2f...936

Skrevet

Tenker mer på 'grenser' nå som i at vi bader og barnet tar opp spaden som han har hatt med på stranda, og slår den andre i hodet. Da sier jeg nei og at vi kan ikke slå. Feks. 

I en tråd her virker det som at jeg skulle latt barnet slått med spaden. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker mer på 'grenser' nå som i at vi bader og barnet tar opp spaden som han har hatt med på stranda, og slår den andre i hodet. Da sier jeg nei og at vi kan ikke slå. Feks. 

Selvfølgelig er det lov å si sette grenser på den måten 😉 

Skrevet

Du og far må bli enige om hvilken grenser og regler som gjelder og skal gjelde i fremtiden. Far bør ta hoveddelen av grensesettingen når han er der, men du bør følge opp de samme grensene som han når han ikke er tilstede. Dette gir barnet en trygghet om at det er de samme rammene som gjelder uavhengig av hvilken voksen som er der. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, selvfølgelig ikke hehe. Selvfølgelig  skal du sette grenser også. Dere bor i samme hus 50 % . 

Men slutt å kalle det trass. Det er utdatert.  Ingen trasser. Man lærer seg selv å kjenne. Utvikle seg. 

Anonymkode: 2ffd1...453

Skrevet

Okei, min feil, ikke trass 🙊

Skrevet

Her bør du og far snakke sammen og finne ut hva dere ønsker. Det best er også om dere har god kontakt med moren til barnet og at dere alle tar en prat sammen. For når barnet er så lite, starter dere igrunn med blanke ark og ting er veldig mye enklere enn om du kommer inn i livet senere, da blir det en annen sak. Du og far bør ha samme regler og vær enige, slik at det ikke blir noen krangler eller diskusjoner om dette. At moren ikke har de samme reglene hos seg er helt greit og bra, men noen regler er det lurt dere er enige om og ikke minst at moren er med på at dere ha like regler og dere begge kan følge disse opp. For om barnet kommer til mor om noen år og sier du har så mange og strenge  regler, vet moren at dere har de samme reglene og at dere begge følger opp disse. Da kan mor si at hun vet pappa også mener det samme og har de samme reglene. Istede for at mor går til far og klager over at barnet sier du har så mange strenge regler. For dette kommer til å skje, om det skal bli en sak eller ikke kommer ann på hvordan dere har gjort det fra start.

Jeg har vært bonus mor, mine barn har hatt en bonus far og de har en bonusmor nå. Jeg forventer faktisk at den som er bonus tar ting om det er de som er der og jeg forventer faktisk at ungene hører på de også. Mine unger fikk bonusfar når de var små, meg og bonusfar hadde tatt samtalen og blitt enige om hvilke regler og hvordan vi ville ha det før vi flyttet sammen. Vi hadde også snakket med de andre foreldrene, slik at ting faktisk var veldig greit i mange år. For mine unger fungerte dette helt fint, men for hans var det noen skjær i sjøen. Jeg kom inn i livet deres når de var litt eldre, så da var ting anderledes. Jeg kom inn i hjemmet hos faren og ett år før jeg kom så kom det ny mann inn i huset hos moren, slik at det var mange omveltninger begge steder. Moren og faren til barna hadde ganske likt syn på oppdragelse, men de klarte ikke helt å gjennomføre når unger trasset og ting ikke gikk på skinner. Det var stakkars de siden moren kjeftet på de (igrunn bare oppdro de), da måtte de jo komme til pappa og slik gikk det også andre veien. Så da begynte ballen å rulle. Min mann viste dette og var helt enig i at det var feil, men der og da så klarte han ikke og han ble snurret rundt lillefingeren. Dette kom litt gradvis når de begynte å bli tennåringer,  frem til da var det ganske greit. Alle ungene så at vi begge oppdro alle ungene i huset likt, så at jeg sa ifra til hans barn at de skulle henge opp jakka gikk greit for de så at han gjorde det mot mine. Slike ting.helt frem til far og mor begynte å gi etter. Unger er utspekulerte og de utnytter at vi er litt svake i øyeblikk og da begynner ballen å rulle. 

Idag skal mine unger til sin bonus mor alene for første gang i deres liv. Jeg har nesten ikke sett henne, men nå er ungene tennåringer og ganske greit oppdratt. Det er veldig lite kontakt mellom ungene og faren, så når de hørte han ikke var hjemme fant de plutselig ut at de ville dit. Helt supert syns jeg, for jeg vet hun er hyggelig og det er bare bra at de har kontakt. 

Anonymkode: e2770...9e3

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er stemor for en som er 2 år. Etter en tråd her så virker det som at steforeldre ikke skal sette grenser.? 

Hvordan skal jeg oppføre meg som stemor da? 

Da leser du tråden som Fanden leser Bibelen. Prøv å lese den på nytt, og merk deg spesielt alle de stedene der det står «trygg relasjon», «kjærlighet», «raushet», «slipp skuldrene ned», «godt forhold først» og så videre. Syns hovedholdningen i den tråden var rimelig enkel å fatte, en slags «stemorferdigheter for dummies». Men da må man gidde å lese med nysgjerrighet og ydmykhet, uten å være snurt på egne vegne allerede før innlegget er ferdiglest.

Anonymkode: af6bc...318

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det virker ikke slik. Det er du som dikter.

Anonymkode: af6bc...318

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...