Gå til innhold

Dere som har mer enn 3 barn, jobb og alt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere det ryddig og fint hjemme? 

Får dere trent? 

Hvor masse jobber dere? 

Hvor gammle er barna? 

Skal begynne og jobbe om 14 dager og kjenner jeg gruer meg skikkelig. Har ikke vert i jobb på 2 år grunnet sykmeldt i svangerskap, permisjon og sykmeldt etter permisjon, nå føler jeg meg bra men ikke på topp så skal begynne å jobbe litt når minsten begynner i barnehagen. De andre barna er 15,13 og 7.  De hjelper til i hjemmet og har sine oppgaver, samboer er masse borte på jobb da han har 3 jobber, kommer hjem og spiser middag og reiser igjenn og kommer hjem mellom 20.00 og 22.00 på kveldene. Det blir jeg som må lage middag, lekser, klesvask, legge, ja alt det daglige i tilleg til jobb. 🙄 kjenner jeg blir sliten... skal ikke jobbe 100 % kansje 60,70 eller 80😏 men hvordan får dere hverdagen til og gå opp? 

Anonymkode: b6131...710

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna må hjelpe til hjemme. Så store barn kan passe babyen så du får trent og så tror jeg du bare må senke lista mht forventninger om ryddig hjem.

Anonymkode: af6e7...0dc

Skrevet

Jeg har fire barn, mye tettere enn dine.

Miner er nå 10, 12, 15 og 17 år gamle og jeg begynte å jobbe 70% (hadde jobbet 100% frem til det) etter permisjonen med yngste.

Noen travle ettermiddager selvfølgelig, særlig når de to eldste begge skulle følges opp i lagidrett. Men det gikk da på et vis det også.

Egentid og trening ble det lite av når ungene var små, det var det rett og slett ikke tid til. Men for min del var det en fase, nå er de jo så store at jeg fint kan ta en tur i lysløypa e.l. mens de er alene hjemme.

Viktig å ha gode rutiner på handling, vi planla ukens meny på søndag også handlet jeg eller mannen etter at ungene var ferdig for kvelden på mandag. Butikkene er åpne til 23 om kvelden så det gikk fint. Greit å ha en ferdig skrevet plan for middagene den uka og ha ingrediensene i hus.

En ukeplanlegger er fint å ha, for å slippe stresset med å ha alt i hodet. Vi har en ukeplan på kjøkkenet som vi skriver på med whiteboardpenn, der skriver vi inn alt fra treninger til foreldremøter, og har en plan for uka som alle kan se.

Vi har hatt vaskehjelp siden vi fikk nr to, verdt sin vekt i gull synes jeg. Hverdagsryddig hele tiden, det blir en vane. Det å aldri gå fra et rom til et annet uten å ta med seg ting som skal samme vei, alltid smårydde når man går forbi noe rot osv. Ungene har tidlig lært at all leking er lov, men en lek må ryddes bort før vi begynner med noe nytt. Det er ikke greit å sette seg å tegne med lego utover hele gulvet, da rydder vi opp legoen først.

Anonymkode: ec4e3...75b

Skrevet

Skal kjøpe robotstøvsuger ivertfall😉 og har vurdert vaskehjelp, for eg hater og vaske😵 

Hi

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får dere trent? 

Hvor masse jobber dere? 

Hvor gammle er barna? 

Skal begynne og jobbe om 14 dager og kjenner jeg gruer meg skikkelig. Har ikke vert i jobb på 2 år grunnet sykmeldt i svangerskap, permisjon og sykmeldt etter permisjon, nå føler jeg meg bra men ikke på topp så skal begynne å jobbe litt når minsten begynner i barnehagen. De andre barna er 15,13 og 7.  De hjelper til i hjemmet og har sine oppgaver, samboer er masse borte på jobb da han har 3 jobber, kommer hjem og spiser middag og reiser igjenn og kommer hjem mellom 20.00 og 22.00 på kveldene. Det blir jeg som må lage middag, lekser, klesvask, legge, ja alt det daglige i tilleg til jobb. 🙄 kjenner jeg blir sliten... skal ikke jobbe 100 % kansje 60,70 eller 80😏 men hvordan får dere hverdagen til og gå opp? 

Nogenlunde. Men merker at hvis det først blir rotete spinner det fort ut av kontroll. Vaskerommet er et kapittel for seg🥵

Får dere trent? 

Ikke fast, men prøver å trene mens barna trener  

Hvor masse jobber dere? 

100%, men har en fleksibel jobb med god mulighet for hjemmekontor enn så lenge. Fra neste år blir jeg mye mer bundet. 

Hvor gamle er barna? 

Fem barn, 3-13. 

Det er helt naturlig at du føler som du gjør. Det er beinhardt å komme tilbake på jobb etter så lang tid hjemme. Etter min erfaring er det to uker med søvnløshet, hodepine, dårlig samvittighet etc. Men etter hvert vil du sette mer og mer pris på friheten og kontakten med den virkelige verden, jeg lover🤗 Jeg bruker så godt som aldri smertestillende, men hadde en pakke Paracet i vesken for å komme gjennom de første dagene. Pass også på å drikke nok. 

Anonymkode: 72b57...207

Skrevet

Ryddig og rent : Nei, kunne vært bedre

Trening: 1,5 timer 2-3 ganger i uken

Jobb: 100% + noe reise med overnatting og lange dagen

Alder: 4-13 (3 stykker

Anonymkode: c64f7...713

Skrevet

3 barn 5-11

Trener 3 ganger i uka hver både meg og mannen+ er trener for håndball og fotballag.

Ryddig og rent har vi det kun etter skippertak.

Anonymkode: 3fff3...632

Skrevet

Har fire barn på 10-17 år.

Ryddig og rent: Tja, i hvert fall hver helg, da vasker vi huset. Ser litt verre ut på fredags morgen. 

Trening: Trener 3-4 dager i uken.

Jobb: 100%, har i flere år også hatt 50% studier utenom. Har jobbet 100% siden minste begynte i bhg.

I motsetning til deg har jeg en mann med normale arbeidstider og som dermed bidrar like mye som meg her hjemme. Barna er også oppdratt til å hjelpe til hjemme, noe jeg ser på som en selvfølge at de må. Begge dine eldste kan f.eks. lage middag en dag i uken hver.

Anonymkode: 818c6...947

Skrevet

4 barn, 0-8 år. Hjemme i permisjon foreløpig.

Har vaskehjelp hver 14.dag, relativt ryddig hjemme. Litt støv og skitt blir det selvfølgelig mellom vaskehjelpens besøk, selv om vi støvsuger det verste.

Begge jobbet fullt da vi hadde tre små, men ordnet med fleksitid slik at jeg gikk fra jobb 14.30 hver dag for å rekke henting, middag og aktiviteter. Vi satser på å gjøre det samme etter at permisjonen er slutt, men jeg er åpen for evt å søke meg midlertidig til en annen og mindre krevende stilling om det trengs. Mannen er hjemme fra jobb ca 16-16.30 hver dag. Vi har også fått hjelp fra familie om en ettermiddag ikke går helt opp mtp aktiviteter og at mannen/jeg har måttet jobbe sent.

Jeg og mannen bytter på å trene på kveldstid etter ungenes leggetid, alt fra 1-3 ganger hver per uke. 

Jeg synes det travleste var da 3.mann var mellom 1 og 2 år. Etter 2 års alder synes jeg det var lettere mtp alt som skulle rekkes på ettermiddagene. Han har måttet bli med på en del «kjedelige» aktiviteter for ham, og det må jo også minsten nå etterhvert. 

Anonymkode: 57c0d...7dc

Skrevet

Barna er 0 til 9. 

Skal jobbe 70% når minste begynner i barnehage.

Hver kveld må alle rydde sitt rot ut av stua og på plass der det hører hjemme. Ingen får se TV før det er gjort. Vasking tar jeg den dagen jeg er hjemme. 

Trening har blitt bortprioritert lenge men jeg skal prøve å begynne nå, to kvelder i uka.

Anonymkode: 965ae...a2b

Skrevet

Har 4 barn og en hund🙂 Trener 3 -4 ganger i uken. Huset ser greit ut. Jeg arbeider som nattevakt på en sykehjem, 60% stilling, så har mye fri på dagtid i ukene👍

Anonymkode: 06365...476

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har 4 barn og en hund🙂 Trener 3 -4 ganger i uken. Huset ser greit ut. Jeg arbeider som nattevakt på en sykehjem, 60% stilling, så har mye fri på dagtid i ukene👍

Barna er 16, 14, 10 og 8 år. De bidrar med sitt i husarbeidet og de to eldste har og litt ansvar for å gå tur med hunden.

Skrevet

1:nei

2:nei, men jobbar eindel fysisk på garden, løftar mykje på 3 åringane, osb, er mykje i aktivitet. 

3:eg 60 % pluss jobbar mykje på garden eg snart skal overta, mannen 100% (periodar litt mindre) 4: 3-8 år. 

Anonymkode: 86730...940

Skrevet

Senk lista på ryddig og rent og skaff deg vaskehjelp om du har muligheten. Rydd litt plass til å sette deg ned å lese en bok, og ikke vær så opptatt av om du får trent nok, produsert sunne nok middager, strøket klær etc i de nærmeste årene. Det går seg til 🙂

Hva man anser som nødvendig når man er to voksne uten barn, kontra èn voksen med fire barn og full jobb er to veldig forskjellige saker. Finn ut hva du MÅ gjøre og hva som er ØNSKELIG at blir gjort. Definer og fordel. Og skaff deg hjelp til det du ikke med rimelighet rekker over.

Skrevet
2 timer siden, gale damen skrev:

Senk lista på ryddig og rent og skaff deg vaskehjelp om du har muligheten. Rydd litt plass til å sette deg ned å lese en bok, og ikke vær så opptatt av om du får trent nok, produsert sunne nok middager, strøket klær etc i de nærmeste årene. Det går seg til 🙂

Hva man anser som nødvendig når man er to voksne uten barn, kontra èn voksen med fire barn og full jobb er to veldig forskjellige saker. Finn ut hva du MÅ gjøre og hva som er ØNSKELIG at blir gjort. Definer og fordel. Og skaff deg hjelp til det du ikke med rimelighet rekker over.

Sunne middager og generelt sunne måltider er noe alle bør prioritere. Barn i vekst har ekstra stort behov for riktig ernæring så viktig at alle måltider er optimale 😊 og nei, det er faktisk lett å lage sunn mat 😊

Anonymkode: da4f6...206

Skrevet

Tre barn på 3,4 og 7 år.

ryddig og rent: aldri spesielt ryddig da det er leker over alt, men har vaskehjelp hver 14.dag så rent er det. 

Trener aldri, har ikke tid/overskudd til det nå.

jobber: 80%, har en dag fri i uka, men har en spennende forretningsidé på gang så bruker den dagen til det- derfor ikke tid til trening da heller. 

Anonymkode: ed99c...e27

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sunne middager og generelt sunne måltider er noe alle bør prioritere. Barn i vekst har ekstra stort behov for riktig ernæring så viktig at alle måltider er optimale 😊 og nei, det er faktisk lett å lage sunn mat 😊

Anonymkode: da4f6...206

Det er helt sant, men dersom det blir et stort stressmoment i hverdagen, så kan man hive en grandis i ovnen uten at noen dør av det på en helt alminnelig tirsdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...