Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #1 Skrevet 29. juli 2019 Fikk anfall idag med først en merkelig følelse i nakken, så ble jeg akutt svimmel og kvalm, og holdt på å gå i bakken. Skjedde 2-3 ganger. Vært i en fornøyelsespark i 2 dgr, glovarmt, hadde dog på caps. Men på overnattingsstedet var det varmt 24/7, og varmere om natta enn om dagen. Helt forferdelig varmt, må ha vært over 30 grader hele natta. Lå på et loft og all den varme lufta steg rett opp dit. Idag gikk vi tur, til en strand. Jeg bada ikke, men vassa, men kjente at jeg var varm. På vei tilbake etter ca 10 min gåing i sola kom det første "anfallet" helt plutselig. Måtte lene meg mot en stolpe. Ble redd Så fikk jeg det da vi stoppa bilen for å se på en utsikt på vei hjem. Har følt meg dårlig hele kvelden. Og kun tisset 1 gang idag. Har dog svetta mye.. Drukket endel Farris i kveld med vilje. Men hva annet kan det være enn overoppheting? Anonymkode: 0e579...269
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #2 Skrevet 29. juli 2019 Kombinasjon overoppheting og dehydrering kanskje? Det kan gi blodtrykksfall og nær-besvimelse. Bra du drikker farris nå, det har endel salter og mineraler i tillegg til væske. Når du bare tisser en gang, og hvis det i tillegg er mørkegult og konsentrert, drikker du for lite. På dager som dette trenger kroppen mye mer væske en ellers. Anonymkode: 83540...25c
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #3 Skrevet 29. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kombinasjon overoppheting og dehydrering kanskje? Det kan gi blodtrykksfall og nær-besvimelse. Bra du drikker farris nå, det har endel salter og mineraler i tillegg til væske. Når du bare tisser en gang, og hvis det i tillegg er mørkegult og konsentrert, drikker du for lite. På dager som dette trenger kroppen mye mer væske en ellers. Anonymkode: 83540...25c skal holde meg unna sola mer og drikke mer. Anonymkode: 0e579...269
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #4 Skrevet 29. juli 2019 Hvis du har tisset bare en gang i dag vil jeg tro at du har vært veldig dehydrert, og at du har hatt heteutmattelse. Du må være obs på at om du ikke tar hensyn til dette kan en heteutmattelse utvikle seg til heteslag, når du går slik over dager. Det at du ikke hadde det i går, men fikk symptomer i dag tyder på at du må være forsiktig i morgen. Du må få i deg nok væske og mineraler! Og du må kjøle deg ned! Drikk gjennom natten slik at du fyller opp igjen. Ta gjerne en kald dusj, eller ha en våt klut som du kan stryke over kroppen for å kjøle deg ned når det er så varmt der du ligger. Vær forsiktig i morgen! https://www.lvh.no/skader/termiske_skader/hypertermi Anonymkode: 45c24...632
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #5 Skrevet 29. juli 2019 Kan være blodtrykksfall også? Anonymkode: 62954...dab
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #6 Skrevet 29. juli 2019 https://nhi.no/kosthold/ernaring/vann-og-vaskebehov/ https://www.nettdoktor.no/ernaering/fokus/vaeskebehov.php https://nhi.no/forstehjelp/akuttmedisin/varmekulde-skader/overoppheting-og-heteslag/ Anonymkode: 83540...25c
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #7 Skrevet 29. juli 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du har tisset bare en gang i dag vil jeg tro at du har vært veldig dehydrert, og at du har hatt heteutmattelse. Du må være obs på at om du ikke tar hensyn til dette kan en heteutmattelse utvikle seg til heteslag, når du går slik over dager. Det at du ikke hadde det i går, men fikk symptomer i dag tyder på at du må være forsiktig i morgen. Du må få i deg nok væske og mineraler! Og du må kjøle deg ned! Drikk gjennom natten slik at du fyller opp igjen. Ta gjerne en kald dusj, eller ha en våt klut som du kan stryke over kroppen for å kjøle deg ned når det er så varmt der du ligger. Vær forsiktig i morgen! https://www.lvh.no/skader/termiske_skader/hypertermi Anonymkode: 45c24...632 Har tisset en gang til. Kom ganske mye væske. Det er vel bra? Oppholder meg på et kjøligere sted i natt, og de melder 13-15 grader i morgen. Tror du det hjelper? Anonymkode: 0e579...269
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #8 Skrevet 29. juli 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan være blodtrykksfall også? Anonymkode: 62954...dab Kanskje. Hva kommer det av? Så ikke svart. Har hatt blodtrykksfall før og da kom det alltid svart foran øynene. Anonymkode: 0e579...269
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #9 Skrevet 29. juli 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har tisset en gang til. Kom ganske mye væske. Det er vel bra? Oppholder meg på et kjøligere sted i natt, og de melder 13-15 grader i morgen. Tror du det hjelper? Anonymkode: 0e579...269 Ja, bare ikke gjør noe for tungt, drikk nok og pass på at du ikke blir for varm. Husk å få i deg mineraler også, ikke drikk bare kranvann. Men er du usikker tar du kontakt med lege/legevakt! Jeg sliter litt med varmen pga. sykdom. Jeg lager meg iste (koker vann, tar kasserollen av platen og har oppi grønn te, og båter av nektarin, og lar det stå til det er lunkent, siler så av), som jeg har stående i kjøleskapet slike varme dager. Blir jeg litt for varm så drikker jeg 3-4 dl av dette, gjerne med en liten klipe havsalt oppi, på styrten. Det hjelper meg raskt. Jeg lager opp flere liter på en gang, står seg fint et par døgn, kanskje også tre døgn i kjøleskap. Grønn te virker litt kjølende. Kan også lage en variant med peppermynte oppi den teblandingen til iste, da peppermynte virker kjølende også. Om dette bare er en heteutmattelse, ta det som en alvorlig, men god læring. Det er SÅ viktig å passe på å drikke nok, få i seg nok mineraler og passe på at man ikke blir overopphetet. Anonymkode: 45c24...632
Pobie Skrevet 29. juli 2019 #10 Skrevet 29. juli 2019 Hvis du ikke er bedre i morgen reiser du på legevakta. Når du er såpass dårlig er det ikke noe du skal behandle selv, da må du vurderes av lege og hvis det er varme og dehydrering kan de gi væske.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #11 Skrevet 29. juli 2019 Få i deg salt. Man svetter ut saltet på varme dager. Anonymkode: 84f40...133
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2019 #12 Skrevet 30. juli 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, bare ikke gjør noe for tungt, drikk nok og pass på at du ikke blir for varm. Husk å få i deg mineraler også, ikke drikk bare kranvann. Men er du usikker tar du kontakt med lege/legevakt! Jeg sliter litt med varmen pga. sykdom. Jeg lager meg iste (koker vann, tar kasserollen av platen og har oppi grønn te, og båter av nektarin, og lar det stå til det er lunkent, siler så av), som jeg har stående i kjøleskapet slike varme dager. Blir jeg litt for varm så drikker jeg 3-4 dl av dette, gjerne med en liten klipe havsalt oppi, på styrten. Det hjelper meg raskt. Jeg lager opp flere liter på en gang, står seg fint et par døgn, kanskje også tre døgn i kjøleskap. Grønn te virker litt kjølende. Kan også lage en variant med peppermynte oppi den teblandingen til iste, da peppermynte virker kjølende også. Om dette bare er en heteutmattelse, ta det som en alvorlig, men god læring. Det er SÅ viktig å passe på å drikke nok, få i seg nok mineraler og passe på at man ikke blir overopphetet. Anonymkode: 45c24...632 Ok. Har bedt mannen passe litt på meg idag også. Skal være flink og drikke, og ta en rolig dag. MEN... Skal i nok en park i morra, og det blir en relativt slitsom dag. Hvis kroppen min oppfører seg fint idag bør vel det gå greit? Har kronisk sykdom (immunforsvar), vet ikke om det kan ha noe å si. Anonymkode: 0e579...269
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2019 #13 Skrevet 30. juli 2019 7 timer siden, Pobie skrev: Hvis du ikke er bedre i morgen reiser du på legevakta. Når du er såpass dårlig er det ikke noe du skal behandle selv, da må du vurderes av lege og hvis det er varme og dehydrering kan de gi væske. Ok. Skal følge med. Kjenner det igjen med én gang, så skal være obs. Blir en helt rolig dag idag og kjenner allerede at det er kaldt ute. Anonymkode: 0e579...269
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2019 #14 Skrevet 30. juli 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Få i deg salt. Man svetter ut saltet på varme dager. Anonymkode: 84f40...133 Ja, drikker bare farris. Anonymkode: 0e579...269
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå