Gå til innhold

Bør hun fortelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 16 år er så skuffet. Kjærestens aller beste venn gjennom alle år har lagt skikkelig an på henne nå som kjæresten hennes er på familieferie. Min datter sier at forteller hun det, blir kjæresten knust. Han er veldig knyttet til vennen sin. Men samtidig er det noe som ikke blir helt som før

Fortsatt veldig unge tenker jeg. Men litt moral bør man ha, også når man er 17 år.

Anonymkode: efd71...596

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er ikke helt enkelt. Om hun ikke sier fra risikerer hun at kompisen til kjæresten påstår at hun har slått an på ham. Skal ikke blingse av såret stolthet.

Han som slår an på henne bør få høre klart og tydelig hva hun mener om det. Hvis han angret eller i det minste beklaget, da hadde jeg vurdert å ikke si det til kjæresten. Men om han blåser av det eller blir ubehagelig så er det ingen tvil om at hun bør fortelle kjæresten.

Jeg er enig i at de bør ha en minste minimum av moral, selv når man er 16-17 år gammel.

Anonymkode: 6d4c1...95a

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette er ikke noe DU skal engasjere deg i, i alle fall. Du skal svare at ja, dette er et etisk minefelt, og ja, her må hun utvise klokskap. Og så skal du overlate til henne å gjøre sine vurderinger. Å bli voksen innebærer å måtte ta inn over seg sånne ting - tvilstilfeller, andres feiltrinn og egne valg av reaksjoner og virkemidler.

Skrevet

Enig med pashla, ikke involver deg for mye. Intriger i tenårenes kjærlighetsliv er uunngåelige.

Og det er jo sånn at i krig og kjærlighet er alt lov. 

Skrevet

Takk for alle svar. Vil ikke blande meg, men hun ber om råd.

Hi

Anonymkode: efd71...596

Skrevet
2 timer siden, Pashla skrev:

Dette er ikke noe DU skal engasjere deg i, i alle fall. Du skal svare at ja, dette er et etisk minefelt, og ja, her må hun utvise klokskap. Og så skal du overlate til henne å gjøre sine vurderinger. Å bli voksen innebærer å måtte ta inn over seg sånne ting - tvilstilfeller, andres feiltrinn og egne valg av reaksjoner og virkemidler.

Hvorfor så bastant? Du mener bestemt at mor ikke skal blande seg, men selv formaner du hva hun SKAL gjøre!?

Jeg er helt uenig. Hvordan skal ungdom lære seg å gjøre gode vurderinger om man som voksen ikke reflekterer sammen med ungdommen rundt etiske dilemmaer? Det er alltid fruktbart å diskutere med andre for å se forskjellige vinklinger av en sak. Ungdom er fortsatt ganske sneversynte, og har fortsatt behov for foreldres kloke ord. 

Dette er ikke det samme som å verken gi råd eller fortelle ungdommen hva de bør gjøre. Men man må hjelpe dem på veien til å ta riktige beslutninger ved å reflektere rundt forskjellige scenarioer og eventuelle utfall av dem. 

Anonymkode: 0831c...18c

Skrevet

Selvsagt bør hun si det. Alle forhold er basert på åpenhet, ærlighet og å kunne stole på hverandre. 

Hun skylder kompisen ingenting. 

Helt uenig i de som sier at du skal holde deg unna. En 16-åring trenger fortsatt råd og veiledning fra sine foreldre. Særlig i forhold som krever vurderinger, har flere sider av saken og ikke er så lette å vurdere. 

Du overlater ikke barnet ditt alene på dypt vann når hun ber om råd. 

Anonymkode: 5e62c...614

Skrevet
3 timer siden, Pashla skrev:

Tull og tøys. 

Jeg, som er over 40 år, kan fortsatt ønske å diskutere vanskelige situasjoner med folk rundt meg for å høre hva de tenker og hvordan de vurderer situasjonen. 

Det å bli voksen innebærer å innse at man må vurdere vanskelige situasjoner godt. Og da er det lurt å tenke seg om og be om råd. Det å bli voksen innebærer å innse at man ikke er suveren, men at flere hoder tenker bedre enn ett. Det er bare ungdommers dårskap som tror at man kan alt og forstår alt før man fyller 20.

Avgjørelsen tar man selv. Det vet til og med en 16-åring. 

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor så bastant? Du mener bestemt at mor ikke skal blande seg, men selv formaner du hva hun SKAL gjøre!?

Jeg er helt uenig. Hvordan skal ungdom lære seg å gjøre gode vurderinger om man som voksen ikke reflekterer sammen med ungdommen rundt etiske dilemmaer? Det er alltid fruktbart å diskutere med andre for å se forskjellige vinklinger av en sak. Ungdom er fortsatt ganske sneversynte, og har fortsatt behov for foreldres kloke ord. 

Dette er ikke det samme som å verken gi råd eller fortelle ungdommen hva de bør gjøre. Men man må hjelpe dem på veien til å ta riktige beslutninger ved å reflektere rundt forskjellige scenarioer og eventuelle utfall av dem. 

Anonymkode: 0831c...18c

Hadde vært lettere å føre en samtale hvis du leste det du svarte på først. Jeg har ikke gitt henne noe bastant svar, utover det at mestring og modenhet krever at man får reflektere selv, ikke gis ferdige svar på etiske spørsmål.

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tull og tøys. 

Jeg, som er over 40 år, kan fortsatt ønske å diskutere vanskelige situasjoner med folk rundt meg for å høre hva de tenker og hvordan de vurderer situasjonen. 

Det å bli voksen innebærer å innse at man må vurdere vanskelige situasjoner godt. Og da er det lurt å tenke seg om og be om råd. Det å bli voksen innebærer å innse at man ikke er suveren, men at flere hoder tenker bedre enn ett. Det er bare ungdommers dårskap som tror at man kan alt og forstår alt før man fyller 20.

Avgjørelsen tar man selv. Det vet til og med en 16-åring. 

Ingen sa vel at man ikke skulle snakke sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...