Gå til innhold

Ikke en gang fylt 10 år og pupper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som blir 10 år i høst og som allerede så smått har begynt å få litt antydning til pupper. Ikke mye, men man ser at hun ikke er helt flat lenger. Hun har også klaget over at de er ømme og har fått bh-topper, noe hun trives godt med. Er ikke dette fryktelig tidlig? Både jeg, og øvrige kvinnelige familiemedlemmer på begge sider er ganske barmfagre, men jeg mener da bestemt å huske at jeg var 11-12 år gammel før de vokste. Hun har ellers ingen andre tegn til pubertet, verken hårvekst, mensen, svettelukt eller noe. 

Anonymkode: bcb23...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min nettopp fylte 11-åring begynte med svettelukt som niåring, samme med brystutvikling og hår her og der. Nå er hun B-cup (men bruker enn så lenge sportsbh), masse hår både her og der. Men ikke mensen enda, tror dog den er rett rundt hjørnet... Hun er også snart like høy som meg 😄 Så tror det der er veldig individuelt. Jeg begynte først etter fylte tolv, samme med min mor og hennes bestemor på andre siden. 

Anonymkode: 0ed32...45d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min nettopp fylte 11-åring begynte med svettelukt som niåring, samme med brystutvikling og hår her og der. Nå er hun B-cup (men bruker enn så lenge sportsbh), masse hår både her og der. Men ikke mensen enda, tror dog den er rett rundt hjørnet... Hun er også snart like høy som meg 😄 Så tror det der er veldig individuelt. Jeg begynte først etter fylte tolv, samme med min mor og hennes bestemor på andre siden. 

Takk for svar! Jeg ble bare litt bekymret siden hun er så liten. Får håpe tempoet roer seg litt ned, hun er ganske barnslig av seg sånn ellers og overhode ikke klar for oppmerksomheten pupper kan gi.

HI

Skrevet

Min var nettopp blitt 10 da hun begynte. Jeg var vel 11, men fikk ikke mensen før jeg var 15. Min andre jente var 13 da hun begynte og 14 da hun fikk mensen. Noen jeg kjenner har en datter som var 9 da hun fikk mensen. Alt mellom 9 og 14 er vel innafor normalen. 

Anonymkode: a5510...3c9

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg ble bare litt bekymret siden hun er så liten. Får håpe tempoet roer seg litt ned, hun er ganske barnslig av seg sånn ellers og overhode ikke klar for oppmerksomheten pupper kan gi.

HI

Jeg har bare snakket mye med henne rundt det, at man utvikler seg forskjellig og at alt er normalt. Også er det viktig med sportsbh, hvis ikke blir det sårt og veldig vondt om noen dulter borti henne. Min får dusje i en annen garderobe etter gym/svømming enn så lenge, for jeg oppdaget at hun lot være å dusje fordi det var flaut, så jeg kontaktet skolen og det ble løst diskret. Å ikke dusje kombinert med svettelukt er ikke ideelt. Eneste jeg har syntes har vært et problem er at hun ikke har vært «voksen nok» til å takle alt (Kjedelig å dusje, bryr seg ikke om svettelukt, deodorant er ekkelt etc.) Så det har vi jobbet masse med! 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har bare snakket mye med henne rundt det, at man utvikler seg forskjellig og at alt er normalt. Også er det viktig med sportsbh, hvis ikke blir det sårt og veldig vondt om noen dulter borti henne. Min får dusje i en annen garderobe etter gym/svømming enn så lenge, for jeg oppdaget at hun lot være å dusje fordi det var flaut, så jeg kontaktet skolen og det ble løst diskret. Å ikke dusje kombinert med svettelukt er ikke ideelt. Eneste jeg har syntes har vært et problem er at hun ikke har vært «voksen nok» til å takle alt (Kjedelig å dusje, bryr seg ikke om svettelukt, deodorant er ekkelt etc.) Så det har vi jobbet masse med! 

Foreløpig tar hun det mye bedre enn meg 😂 Hun synes rett og slett at det er spennende og litt stas, og gleder seg til å begynne med deo ol. Jeg var veldig sjenert og ukomfortabel med dette da jeg var 11-12 år og i samme situasjon, mens hun spør og viser og forklarer, f.eks. at hun ikke har hår på tissen enda. Har en gutt på 17 år også, og han er også veldig åpen om alt mulig, rart hvordan de har blitt så ulike meg og pappaen som aldri snakket med foreldrene våres om "sånt".

HI

Skrevet

Dette er jo en helt naturlig utvikling. Tenker det tar tid før resten av kroppen følger med. Å få pupper så smått rundt 10 år er vel ikke uvanlig i dag. 

Fint at hun synes det er spennende, og det er jo akkurat det. En ny fase i livet som så smått er i gang.

Anonymkode: 39099...94a

Skrevet

Min fikk mensen rett før 10års dagen... er nå 11,5 og er «fullt utviklet». 167høy, bryster og hår. Bestevenninnen er 145, og der har «ingenting» skjedd. Veldig stor forskjell. Hadde vært greit å vente for min jente men hun har tatt det veldig fint. Vi snakket en del om det i forkant så hun var forberedt og det gjorde nok at hun tok det så pass greit. 

Anonymkode: 757de...1bb

Skrevet

Er nok ikke unormalt. Datteren min er 11 år og har ikke antydning til bryster eller hårvekst. Flere i klassen hennes har derimot begynt å få litt oventil.

Anonymkode: b29f4...5a6

Skrevet

Min niåring har utflod, svettelukt og antydning til pupper. 😱😱😱

Anonymkode: cda3e...6c0

Skrevet

Godt å høre at det er såpass vanlig. Hun er ikke store jenta heller, bare 136 cm og 30 kg, så det ser liksom litt malplassert ut, men det er jo som dere sier helt naturlig. Bare litt vel tidlig i mine øyne 🙎‍♀️

HI

Skrevet

Definisjonen "tidlig pubertet" (altså når man burde vurdere det som så tidlig at det burde få oppfølging av lege) er før de fyller 8år, hvis det er noen trøst 🙂

Selv fikk jeg mensen den våren jeg fylte 10år, og pubertet tegn som pupper og hårvekst et drøyt år før det. 

Min eldste søster vet jeg ikke, men min yngre søster var nok nermere 13år før hun begynte. 

Så tror variasjonene kan være store, også innad i familie 🙂

Anonymkode: 493b7...8b0

Skrevet

Har og en 9 år gammal jente. fremdeles ikke antydning, men lurer på om vi mødre skal opplyse om hva som skal skje, mensen osv før det skjer eller pleier de være såpass opplyste fra skole osv at det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 2634e...348

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har og en 9 år gammal jente. fremdeles ikke antydning, men lurer på om vi mødre skal opplyse om hva som skal skje, mensen osv før det skjer eller pleier de være såpass opplyste fra skole osv at det ikke er nødvendig. 

Jeg har i hver fall snakket med min om det. Hun er nysgjerrig og plukker opp ord og spør. Hva er mensen? Hva er homo? Hva er egentlig å sexe av en eller annen grunn gjør barn det om til et verb)? Osv. Så jeg forklarer etter beste evne så aldersadekvat som jeg klarer. Når hun spurte om mensen tegnet og forklarte jeg om eggstokkene, livmor osv, og nevnte også bind og tamponger. 

Jeg tror de lærer en god del på skolen også, men ikke før i 6.klasse, og det er jo litt sent.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre at det er såpass vanlig. Hun er ikke store jenta heller, bare 136 cm og 30 kg, så det ser liksom litt malplassert ut, men det er jo som dere sier helt naturlig. Bare litt vel tidlig i mine øyne 🙎‍♀️

HI

Litt vel tidlig i dine øyne ja ❤ men ikke uvanlig. Jeg hadde mensen og pupper som 10 åring. Det er innafor normalen. 

Anonymkode: ab72c...bf7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her har vi vært veldig åpne.

De har også sett den pubertetsserien på Nrk super, den er veldig fin. Tror den er anbefalt fra 8 år, men mine jenter var nok litt yngre da de så den. 

https://tv.nrksuper.no/serie/newton-pubertet/

Mine jenter er nå 10 og 12 år, og vi har et skap på badet med forskjellig bind, truseinnlegg, tamponger osv som de kan kjenne litt på prøve litt osv. Hun eldste har fått en del utflod, og er ikke redd for å fortelle det ;)

Anonymkode: d7b3e...a31

Skrevet

Jeg var 11år da jeg fikk mensen. Vet at jeg hadde bittesmå bryster da. Vet ikke når brystene startet å komme men jeg kan godt ha vært 10år. Jeg fortalte ikke mamma at jeg hadde mensen før jeg ble 13år. Stjal litt vind av henne og venninnene mine sine mødre. Grunn? Mamma snakket høyt om hvor tidlig, unormalt og rart det var at så små barn som meg hadde mensen. Husker hun nesten datt av stolen da jeg fortalte at jeg hadde mensen som 13-åring, det var jo såååå tidlig. Skal sies at jeg var tynn så jeg fikk aldri mer enn AA bryster.

Anonymkode: ab732...330

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var 11år da jeg fikk mensen. Vet at jeg hadde bittesmå bryster da. Vet ikke når brystene startet å komme men jeg kan godt ha vært 10år. Jeg fortalte ikke mamma at jeg hadde mensen før jeg ble 13år. Stjal litt vind av henne og venninnene mine sine mødre. Grunn? Mamma snakket høyt om hvor tidlig, unormalt og rart det var at så små barn som meg hadde mensen. Husker hun nesten datt av stolen da jeg fortalte at jeg hadde mensen som 13-åring, det var jo såååå tidlig. Skal sies at jeg var tynn så jeg fikk aldri mer enn AA bryster.

Men vasket du dine egne klær? Hvordan en mor ikke kan få med seg at datteren har mensen forstår jeg ikke.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men vasket du dine egne klær? Hvordan en mor ikke kan få med seg at datteren har mensen forstår jeg ikke.

Jeg vasket trusene mine selv først. Hadde ett kott som jeg hang opp trusene til tørk. Når de var «rene/fri for blod» kastet jeg trusene på vask hos mamma . 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det er lurt å snakke om det noen ganger uansett.

Det har jeg gjort med min jente. Bare litt småsnakk når vi likevel er på badet samtidig. Da har vi snakket om, hvorfor vi får mensen, og hva man gjør rent praktisk, og jeg har svart på hennes spørsmål.

Det trenger ikke å være en stor seriøs nå-setter-vi-oss-ned-og-snakker-alvorlig-snakk. Mye av det handler om å avdramatisere det hele og forberede på det praktiske som følger med.

Anonymkode: 78aab...4e9

Skrevet

Jeg var ca 10 da jeg fikk mensen - men pupper fikk jeg først riktig mye senere. Hadde egentlig ikke riktig behov for bh før jeg fikk barna - men jeg brukte dem fra videregående for å føle meg fin.

Som tenåring var jeg så misunnelig på de jentene som fikk pupper, for de var så fine. Jeg fikk bare den ekle delen av puberteten. Så jeg håper min datter ikke følger mitt mønster men får pupper som ung.

Anonymkode: 78aab...4e9

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en datter som blir 10 år i høst og som allerede så smått har begynt å få litt antydning til pupper. Ikke mye, men man ser at hun ikke er helt flat lenger. Hun har også klaget over at de er ømme og har fått bh-topper, noe hun trives godt med. Er ikke dette fryktelig tidlig? Både jeg, og øvrige kvinnelige familiemedlemmer på begge sider er ganske barmfagre, men jeg mener da bestemt å huske at jeg var 11-12 år gammel før de vokste. Hun har ellers ingen andre tegn til pubertet, verken hårvekst, mensen, svettelukt eller noe. 

Datteren min var 7 når hun begynte å få antydninger til pupper. Nå er hun 11, er kvisete, har fått former, har vokst seg høyere enn meg og ser vel mer ut som om hun er 13-14 enn 11. 

Søsteren på 13 ser faktisk yngre ut enn 11åringen😅

Noen er bare tidligere ute enn andre🤷‍♀️ 

Anonymkode: f456e...266

Skrevet

10 år er ikke unormalt tidlig, Mange som får rundt den alderen. Hadde hun fått rundt 8 er det tidlig å bør kontakte lege.

Begge mine fikk før de var 10. Så lenge hun føler seg vel så burde du det også. Er ikke du som har fått pupper, skjønnerikke hvorfor du bekymrer deg for det.

Se deg rundt så ser du at det ikke er unaturlig. Å jenter i dag de gjemmer de ikke bort som man gjorde før under store gensere,

Anonymkode: 10232...fab

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

10 år er ikke unormalt tidlig, Mange som får rundt den alderen. Hadde hun fått rundt 8 er det tidlig å bør kontakte lege.

Begge mine fikk før de var 10. Så lenge hun føler seg vel så burde du det også. Er ikke du som har fått pupper, skjønnerikke hvorfor du bekymrer deg for det.

Se deg rundt så ser du at det ikke er unaturlig. Å jenter i dag de gjemmer de ikke bort som man gjorde før under store gensere,

Anonymkode: 10232...fab

Jeg har ikke sett noe på venninnene hennes og baserer meg derfor på egen hukommelse. Jeg var en av de første i min klasse med pupper og mensen, men da var jeg jo 1-2 år eldre. I tillegg var jeg høy, så det "passet" liksom litt mer. Tror jeg var rundt 165 cm da. Min datter er er en av de minste i klassen, liten og nett, det ser rett og slett litt feil ut med et barn med små pupper.

Selvfølgelig er det supert at hun selv synes det er stas, og jeg har ikke vist noe  form for bekymring eller sagt noe negativt overfor henne. Tvert i mot har vi snakket om det og kjøpt inn rett undertøy osv. Men inni meg har jeg synes dette var veldig tidlig, spesielt siden hun er litt barnslig. Nå har jeg blitt beroliget av denne tråden og setter pris på alle svarene 😊

HI

Skrevet

Det er helt normalt. Min mellomste sønn skal begynne i 5. Klasse nå til høsten og flere av jentene har begynt å få pupper, vet om 2 som har fått mensen allerede. Noen har til og med såpass store at de må bruke bh. Har også en som er et år eldre og der kan man tydelig se at mange av jentene er godt i gang med pubertet. 

Eldste hos meg har også begynt litt nå, og det er tidlig til å være gutt.

Anonymkode: 33dee...093

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...