Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #1 Skrevet 28. juli 2019 Jeg har et vennepar med en datter på samme alder som min eldste datter. Disse skal nå begynne i 10.klasse, og er altså 14-15 år. Mine venners datter hører til en gjeng som "henger" rundt i sentrum av byen her vi bor. De går rundt, og oppholder seg på ulike steder. Bensinstasjoner, butikker, skoler, parken osv. Dette er liten by, men allikevel. Det er også noen utesteder her. Jeg er helt sjokkert over at jenta, som ikke enda er 15 år, får lov til å henge i sentrum til kl 23-24 mange kvelder i uka. Nå i sommer er det nesten hver kveld. Jeg synes at 23-24 rundt i sentrum, og særlig i helger, er helt horribelt. Min datter hadde aldri fått lov, men samtidig har det aldri vært noe tema. Hun har ikke venner som henger rundt ute. Hva tenker dere, er dette greit? Er det jeg som er helt lost? Bør jeg si noe? Anonymkode: bb4f0...d73
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #2 Skrevet 28. juli 2019 Jeg tviler dessverre at det vil hjelpe å si fra, men jeg ville nok ha sagt fra. Høres ut som ganske bevisstløse foreldre. De bør ikke bli overrasket om de får barnevernet på døra når noe går galt med datteren... Ansvarsløse foreldre, etter min mening. Anonymkode: 5eab9...428
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #3 Skrevet 28. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tviler dessverre at det vil hjelpe å si fra, men jeg ville nok ha sagt fra. Høres ut som ganske bevisstløse foreldre. De bør ikke bli overrasket om de får barnevernet på døra når noe går galt med datteren... Ansvarsløse foreldre, etter min mening. Anonymkode: 5eab9...428 Hm, ja jeg kjenner jo disse foreldrene ganske godt da. Og de har nok alltid vært litt svake overfor barna sine. Særlig denne datteren. Hun lager rabalder om hun ikke får viljen sin, og vipps, så får hun det som hun vil. De har alltid slitt med å sette grenser, og nå når det virkelig er behov, er det liksom for sent siden de ikke har gjort det før. Det er egentlig oppegående folk, men blir stadig overrasket over hvor svake mange foreldre er. Jeg kan nok selv være ettergivende men.... Det handler jo også om hvilket grunnlag man har lagt for barna. Når det som er viktig er å bli godtatt av den "kule" gjengen, da er det noe feil mener jeg. Anonymkode: bb4f0...d73
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #4 Skrevet 28. juli 2019 Var på foredrag med politiet som jobber i ungdomsavd/med ungdom. De fortalte at de ofte stoppet ungdom i den alderen etter kl 22 og ringte foreldre. De fortalte at ungdom i den alderen som bare «henger» så sent ute i sentrum etc ofte er innblandet i tull og/eller er et yndet objekt for eldre ungdom for salg av diverse. 14-15 åringer er lett påvirkelige Anonymkode: b20f6...d68
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #5 Skrevet 28. juli 2019 Jeg syns ikke unger har noe å henge i byen etter, her begynner de å henge i byen fra 6klasse så å høre en 15åring henge i byen syns jeg igrunn ikke er så ille. Jeg liker det ikke og har gitt klar beskjed til mine unger at jeg ikke vil høre de henger i byen, bensinstasjoner osv. Men jeg vet jeg ikke kan henge over de og passe på alt de gjør, de er tross alt ungdommer og det er positivt de er ute med venner også. Jeg vet 16åringen henger på en idrettsplass akkurat nå. Jeg er egentlig ikke så glad i at hun er ute på denne tiden heller, men jeg vet de er en stor gjeng som koser seg. Jeg går forbi innimellom og ser de faktisk sparker fotball, sitter og skravler, leker sisten og slike hyggelige ting. Så jeg har lært meg å svelge den kamelen med at hun er lenge ute, for jeg vet veldig mange på hennes alder fester, drikker og gjør mye de ikke bør gjøre. Hun har tatt med seg venner hjem hun har møtt dritings på vei hjem, stekt en grandis til de for å få de litt mer edru før hun har fulgt de hjem. Hun syns det er så teit å se fulle mennesker, så hun klarer ikke bare å gå forbi en dritings venn. Joda, jeg syns ikke noe om å ha fulle tennåringer i hus, men så gjør min datter noe positivt og om det gjør at hun klarer å holde seg unna drikking og slike ting lengre svelger jeg den kamelen også. Anonymkode: 057ea...d08
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #6 Skrevet 28. juli 2019 Om politi ser så unge ungdommer ute på den tiden, skal de frakte dem hjem, og ev melde fra til barnevernet. Dette kan du godt fortelle vennene dine, de vil gjerne ikke inn i det systemet? Anonymkode: 21008...ac7
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #7 Skrevet 29. juli 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Om politi ser så unge ungdommer ute på den tiden, skal de frakte dem hjem, og ev melde fra til barnevernet. Dette kan du godt fortelle vennene dine, de vil gjerne ikke inn i det systemet? Anonymkode: 21008...ac7 Ok, er dette en regel? Har aldri hørt at det har skjedd her. Og er det etter et bestemt klokkeslett? Anonymkode: bb4f0...d73
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #8 Skrevet 29. juli 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok, er dette en regel? Har aldri hørt at det har skjedd her. Og er det etter et bestemt klokkeslett? Anonymkode: bb4f0...d73 Jeg fikk inntrykk av at det var en regel, ja. Og jeg mener at klokkeslettet var kl 23. Nå bruker jo politiet helt sikkert skjønn også, om to tenåringer tydligvis er på vei hjem fra et eller annet er det nok greit. Det er nok for å ha mandat til å ta seg av altfor unge som henger rundt utesteder osv. Anonymkode: 21008...ac7
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #9 Skrevet 29. juli 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok, er dette en regel? Har aldri hørt at det har skjedd her. Og er det etter et bestemt klokkeslett? Anonymkode: bb4f0...d73 Tror nok dette er litt forskjellig fra sted til sted, men jeg vet to 13 åringer som "rømte" og tok seg en runde midt på natta ble plukket opp av politiet og kjørt hjem. Jeg er venninne med den ene mammaen og det hele var veldig uskyldig egentlig. Guttene overnattet sammen også var det så varmt at de ikke fikk sove, så de gikk seg en tur, klokken tre på natta. Politiet plukket de opp og kjørte de hjem, ringte på og dro to trøtte foreldre ut av senga, som jo trodde at 13-åringene også sov. Politiet sa de måtte sjekke, for om de kom til et hus med full fest eller noe annet bekymringsfullt ville de kontaktet barnevernet. Men her var det bare to gutter som hadde tatt seg en tur og intet bekymringsfullt var å melde så det ble bare med det. Men man ønsker jo ikke at barna skal være "kjenning av politiet" så greit at sånt skjer bare en gang. Anonymkode: a9784...bce
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #10 Skrevet 29. juli 2019 Jeg har og ei som skal opp i 10.ende klasse som "henger" i byen. MEN, hun får aldri lov etter kl 18 i helgene og etter kl 20 i ukedagene. Tidligere danset hun i byen og var ferdig kl 21. Da måtte hun ventet til 21.30 før bussen gikk hjem og det var uaktuelt så jeg hentet. Hun måtte til politiet pga en sak hun ble utsatt for og da ble dette tatt opp. Vi snakket om mine regler (som jenta selv syns er sååå teit) og politiet snakket til henne og fortalte henne hvor fint det var at jeg passet på! Så de var veldig glad for at vi hadde de reglene vi hadde. Anonymkode: 5cda9...d3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå