Gå til innhold

Hvordan sluttet ditt barn å tisse om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 9. Sengevæter. Synes det er fryktelig selv og er flau over det. Fått resept på sånne «kladder», men de holder jo ikke dyne og dynetrekk tørt, kun laken og madrass, så det blir mye vasking. Vi har forsøkt minirin og alarm, men det fungerer ikke. Jeg har forsøkt å vekke barnet og ta det på do flr jeg legger meg, men det er umulig. Barnet er rett og slett umulig å vekke og de gangene jeg får det til, så er det uhell likevel. Det er ikke ene eneste natt barnet er tørr. Det har hendt et par ganger siste halvår. Har appen for sengevætere og har lest masse om det. Drikke mest mulig på formiddagen og mindre om kvelden. Men i den varmen som er nå, så kan jeg heller ikke nekte drikke.

barnet vil så gjerne bli tørr og deltar på alt som kan bedre det selv. Sier stadig vekk «det MÅ være noe galt med meg!» men legene finner ikke noen medisinsk årsak.

Barnet er desperat etter å slutte og jeg er desperat etter å hjelpe. Jeg kan ikke bære barnet på do om kvelden. Er over 40kg og må opp ei trapp for å komme til badet

Hvordan fikk dere slutt på det?

Anonymkode: 71c8a...694

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var tørr på natta da hun var 2 år. Om det ikke er noe fysisk kan det være psykisk. Stress, skillsmisse, delt bosted, mobbing etc. Prøvd BUP? 

Anonymkode: 7d026...106

Skrevet

Ta på bleier!! Dere får det på resept. Så slipper dere all vasking. Barnet blir tørr når det er klar for det. Det går ikke an å stresse frem slikt. Min eldste brukte bleier frem til han var over 9, så plutselig en dag var han tørr. 

Anonymkode: 05a39...d25

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var tørr på natta da hun var 2 år. Om det ikke er noe fysisk kan det være psykisk. Stress, skillsmisse, delt bosted, mobbing etc. Prøvd BUP? 

Anonymkode: 7d026...106

De to andre barna var tørre da de var 2 og 3, men ikke denne. Var tørr på dagen som 2-åring. Ikke noe psykisk

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ta på bleier!! Dere får det på resept. Så slipper dere all vasking. Barnet blir tørr når det er klar for det. Det går ikke an å stresse frem slikt. Min eldste brukte bleier frem til han var over 9, så plutselig en dag var han tørr. 

Jeg ba om det, men fikk disse kladdene i stedet. En butikk i nærområdet har Libero str 9, men koster 95kr for 14 bleier. 

Barnet mitt er kjempekar mentalt, men funksjonen er ikke med. Barnet vil jo så gjerne selv. Hvis ikke så hadde jeg ikke gjort så mye med det.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ba om det, men fikk disse kladdene i stedet. En butikk i nærområdet har Libero str 9, men koster 95kr for 14 bleier. 

Barnet mitt er kjempekar mentalt, men funksjonen er ikke med. Barnet vil jo så gjerne selv. Hvis ikke så hadde jeg ikke gjort så mye med det.

Da må dere kjøpe de dyre bleiene. For alles ve og vel.

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Da må dere kjøpe de dyre bleiene. For alles ve og vel.

Enig.

Og han er antakelig umoden i muskulaturen her. Ville ikke stresset med Bup etc. Psykisk betinget enurese skjer også på dagtid!

Anonymkode: 48593...7fc

Skrevet

Be legen om resept, du skal kunne få bleier for urinnlekasje på blå resept når ungen er så stor. Snakk med legen igjen, det er han/hun som må skrive resepten. De har slike bleier på apoteket og de er veldig fint laget altså, og dere slipper vaskingen.

Om dere ikke har prøvd akupunktur og kiropraktor ville jeg gjort det, det er litt delte meninger om det har effekt, men jeg hadde ikke latt det være uprøvd.

Det kan ta tid å bli tørr, og 9 år er ingen alder for sengevæting. Mange som holder på til de blir 12-14 år før det plutselig skjer noe og urinproduksjonen går ned om natta.

Bestekameraten til sønnen min tisset på seg om natta til han var 15 år, det er lenge. Men plutselig ble han også tørr. 

Anonymkode: 16a98...40f

Skrevet

Hvor stor dose av minirin har dere prøvd? Vi måtte opp i 240 i begynnelsen for at det skulle hjelpe, men nå har vi gått med til 120 og har samme effekt. 

Hos oss hjelper minirin mye, men det er fortsatt uhell hvis vi ikke begrenser drikke på kvelden. Jeg maser om drikke hele dagen og minner på hva som mest sannsynlig vil skje hvis han ikke begrenser seg og da går det stort sett greit å ikke drikke. Er han veldig tørst tar han en slurk og når det er sene treninger drikker han på trening, men ikke mer enn han må. 

Anonymkode: 1895e...fa7

Skrevet

Be legen om bleier for store barn, de ser nesten ut som boxere. Ingen 9 åringer skal måtte ta på seg babybleier. Gå å kjøp på apoteket i morgen, må du betale selv for å vente på legetime for få de på resept, ja så betaler du selvsagt. Barnet ditt er vel verdt såpass?

tantungen min ble ikke tørr på natta før han var 14 år. Enegga tvillinger, den andre ble tørr når han var 19 måneder. Legene fant ikke noe medisinsk.

Anonymkode: 903e3...53c

Skrevet

gjør det en sjelden gang, han er 6,5 år

Anonymkode: 8079e...8e1

Skrevet

Du får jo sånne bleier med Spiderman osv. på som ser ut som truser. Koster flesk, men man får både det og kladder på blå resept om barnet er over åtte år (så vidt jeg vet). Har en på syv som tisser seg ut en til fem ganger i måneden, og du har min medfølelse. Men vet om folk som har vekket og satt barnet på do på natta til de er 12, så kan hende du må gjøre det selv om det er tungt. 

Anonymkode: 7c533...e70

Skrevet

Det er noen som har god erfaring med kiropraktor. Google, og Finn en som driver med sengevæting nær deg. 

Ellers støtter jeg forslag om å få bleier på blå resept. 

Ellers går det som regel fint å følge barna på do, trenger ikke bære. Dra barnet opp på beina, still deg bak med en hånd på hver skulder, og «før» barnet skånsomt frem til toalettet. Sett ham ned på do og skru f.rks. På vannkranen for å stimulere til tissing. Følg tilbake til senga på samme måte. 

Anonymkode: 57d84...f70

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du får jo sånne bleier med Spiderman osv. på som ser ut som truser. Koster flesk, men man får både det og kladder på blå resept om barnet er over åtte år (så vidt jeg vet). Har en på syv som tisser seg ut en til fem ganger i måneden, og du har min medfølelse. Men vet om folk som har vekket og satt barnet på do på natta til de er 12, så kan hende du må gjøre det selv om det er tungt. 

Anonymkode: 7c533...e70

Tror ikke han synes bleier med spideman er stas. Det er han nok for gammel til. Jeg kjøper disse til levere som er størrelse 9. De fungerer. Jeg kan ikkke bære over 40 kg opp og ned trapper. Har allerede en prolaps i ryggen.

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er noen som har god erfaring med kiropraktor. Google, og Finn en som driver med sengevæting nær deg. 

Ellers støtter jeg forslag om å få bleier på blå resept. 

Ellers går det som regel fint å følge barna på do, trenger ikke bære. Dra barnet opp på beina, still deg bak med en hånd på hver skulder, og «før» barnet skånsomt frem til toalettet. Sett ham ned på do og skru f.rks. På vannkranen for å stimulere til tissing. Følg tilbake til senga på samme måte. 

Anonymkode: 57d84...f70

Det fungerer ikke å følge barnet. Som jeg skrev, hender det bare noen få ganger jeg får det til. Barnet legger seg bed på gulvet, ned på trappetrinnene, skriker som i mareritt og likevel er ikke barnet tørt om morgenen. 

Skrevet

Jeg har en på 8,5 som fortsatt tisser om natta. Når de fyller åtte, har du rett på blå resept på bleier og kladder, så det må du  e legen om på nytt. Resepten gjelder ett år, og du bare henter ut når du trenger det.

Vi har prøvd høyeste dose Minirin, hjalp ikke. Akkurat nå tar vi en pause fra prøving og bruker bleier. Mulig vi prøver en runde med alarm i høst, men da må han være motivert selv.

Har en venninne der sønnen på 13 nettopp har blitt tørr gjennom bruk av alarm og en medisin mot overaktiv blære. Han var som din sønn - umulig å vekke. 

Anonymkode: b0fca...8f4

Skrevet

Disse bleiene er fine. De får du også på blå resept hvis du snakker med legen. 

https://www.apotek1.no/produkter/drynites-bleie-gutt-8-15-aar-9stk-867985p?gclid=CjwKCAjwm4rqBRBUEiwAwaWjjBIfB-3N2jlCWellHQ9fTQmZS9iQGH1Q1IbyltuGSRq-OtCnX2xKshoCfiQQAvD_BwE

Det er et hormon som heter ADH, anti diuretisk hormon. Dette hormonet skilles ut om natten og gjør at vi ikke trenger å tisse om natten. Det er litt ulikt når dette hormonet begynner å virke hos barn. Bare ta tiden til hjelp, men bruk nattbleie. 

Anonymkode: 6d83d...add

Skrevet

Hva sier legen der barnet er på utredning da? Har selv en jente som status blir 10 år og som er sengevæter. Her er problemet overaktiv og liten blære, så selv om hun er helt tørr om dagen, er det dagtid vi må trene på for å til slutt få henne tørr om natten. Blæren må rett og slett bli større og mindre aktiv. Vår mangler også litt motivasjon til å slutte. Hun vil jo, men er ikke villig til å gjøre det som må til for å øve, som å alltid gå på toalettet om morgningen selv om hun ikke må, stå opp og gå på toalettet om natten dersom hun våkner selv osv. 

Ellers så får du jo resept som rett og slett er "inkontinens" og varer i ett år om gangen. Da kan du hente ut hva som helst, bleier, kladder, salver osv uten å betale noe. Det er jo rart at dere ikke har fått denne resepten, det er helt vanlig i forbindelse med utredning for sengevæting. 

Anonymkode: 0e192...dec

Skrevet

Hos min gutt gikk det over etter mye prøving. Prøvde tabletter, alarm, kiropraktor osv, men ingenting hjalp. Hadde god oppfølging fra sykehuset med jevnlige kontroller, og her var problemet for liten blære. Måtte gjøre blæren større ved å drikke masse på dagtid og holde seg mest mulig, selv når han følte han måtte skikkelig tisse. Tok noen år, og en stund etter han fylte 11 ble han helt tørr. Skjedde ganske plutselig. Fikk resept på både bleier og kladder. 

Anonymkode: 11829...8a5

Skrevet

Var du eller far sengevæter? Besteforeldre? Det er arvelig.

Alle mine har vært sengevætere. Far var det, farfar var det + oldefar.. De sluttet rundt konfirmasjonsalder.

Vi valgte å ikke stresse så mye med det. Brukte minirin på overnattingsbesøk, men da er det viktig at de ikke drikker mye etter de har tatt medisin.

I stedet for å fokusere på at det er et stort problem, heller normaliser det (det er veldig mange som er sengevætere).

Vi var på utredning med alle uten at det ble funnet noe galt..

Minste som er jente tisser seg fortsatt ut om natten, hun er 5 år. Vet ikke om hun er sengevæter enda eller bare sen. Leste et råd jeg tenkte å teste ut. Ha truse under bleiene. Hensikten med dette er at bleiene som finnes i dag gjør at de ikke kjenner at bleiene er våte. Ved å ha truse under bleiene vil de kjenne at de er våt og dermed vil de kunne lære seg å kjenne på natten at de må tisse.

Kan jo være verdt å forsøke..

Ellers ville jeg spurt legen etter bleier på blå resept. Få legen til å spesifisere i resepten up and go-bleier, ellers får du vanlige bleier. 

Anonymkode: 87908...439

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...