Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #1 Skrevet 26. juli 2019 Har en svigerinne som jeg faktisk liker. Men... hun bor en time unna. Vi har to små (fem og to) og når hun inviterer oss på middag så inviterer hun oss kl. fem/seks. Yngste sover i bil så det er jo greit, kan bare legge henne. Eldste blir fortsatt bilsyk, hun sover ikke i bil. Hun er grei å legge men hun må ha minst 11 timer søvn. Helst 12. Så inviterer hun oss på grilling seks på søndag. Dette blir da for sent. Ungene legger seg syv og halv åtte. Vi sier at tidspunktet passer dårlig. Som vi har gjort mange ganger. Og svigerinnen blir drit sur fordi vi aldri kan. Så da lurer jeg. Er det oss eller henne? Vi sier at fredag eller lørdag spiller ikke klokka noen rolle men søndag kan de ikke legge seg senere enn åtte. Så da blir det mye bilkjøring for å spise på en time. Jeg er så lei av å si dette. Det går jo ikke inn, søndag kl seks igjen liksom. Så hva er greia? Anonymkode: d87f8...e91
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #2 Skrevet 26. juli 2019 Kjære vene, dere kan da ikke være så nazi på leggetider at dere lenker dere selv til hjemmet i uoverskuelig framtid!? Anonymkode: 61c95...be0
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #3 Skrevet 26. juli 2019 Hva med «vi kommer gjerne på formiddagsbesøk og blir en stund, men klokka fem må vi dra hjem»? Anonymkode: 29763...aa9
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #4 Skrevet 26. juli 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med «vi kommer gjerne på formiddagsbesøk og blir en stund, men klokka fem må vi dra hjem»? Anonymkode: 29763...aa9 De er aldri hjemme. Har forsøkt det. Og du med nazikomnentaren. Ja vi må være nøye med å få sove nok. Og ti timer er for lite. Anonymkode: d87f8...e91
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #5 Skrevet 26. juli 2019 Du får invitere dem hjem til deg? Irriterende at folk ikke skjønner det med leggetider og vaner. Jeg skjønner deg godt HI. Vi er ikke nazi på leggetider... men å spise middag kl 19 blir for seint for oss. Var på hyttetur med slekta en gang. Da ville min far at vi skulle spise middag i 20 tiden... Ikke greit når alle barnebarna fra 0- 7 år var der. Egoistisk synes jeg. Anonymkode: 212c9...2e8
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #6 Skrevet 26. juli 2019 Det er vel ikke verre enn å si det du skriver her? Og om dere blir invitert til samme tid igjen takker du bare for invitasjon og gjentar forklaringen. Ev foreslår et annet tidspunkt som en over her skriver, eller inviterer til dere. Det er da ialle fall begrenset hvor lenge dere trenger å være så rigid på leggetider Anonymkode: 78efe...d58
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #7 Skrevet 26. juli 2019 Jeg synes du er den rigide. Vi har også en sånn familie i slekten. Sykt slitsomt. Vi andre inviterer alltid til familieselskap kl 17, men de kan aldri komme for ungene skal bade kl 18 og i seng kl 19. Anonymkode: 1e6aa...840
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #8 Skrevet 26. juli 2019 Med en times kjøring må dere jo kunne komme tidligere på dagen? Noen barn klarer ikke å regulere leggetid så godt. De er forskjellige. Jeg tviler på at noen foreldre synes det er gøy å være rigide med leggetiden hvis de ikke trenger. Min 4-åring kan legge seg sent og sove lengre på morgenen. Men for 2 år siden stod han opp TIDLIGERE hvis han la seg sent. Og gretten som fy.. Så da var vi nøye med leggetid Anonymkode: 8e5dd...ac5
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #9 Skrevet 26. juli 2019 Jeg skjønner deg godt. Barn er ulike mtp. behovet for rutiner og leggetider og mitt barn er som dine. Vi hadde takket nei, men foreslått annet tidspunkt. Hadde imidlertid ikke, slik flere foreslår, invitert til oss i stedet. Vi inviterer til oss når vi vil ha besøk, ikke når andre inviterer til seg. Anonymkode: 973cc...622
Mostly Harmless Skrevet 26. juli 2019 #10 Skrevet 26. juli 2019 (endret) 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes du er den rigide. Vi har også en sånn familie i slekten. Sykt slitsomt. Vi andre inviterer alltid til familieselskap kl 17, men de kan aldri komme for ungene skal bade kl 18 og i seng kl 19. Anonymkode: 1e6aa...840 Det er jo litt rigid å alltid måtte ha familieselskap klokka 17 når dere ønsker å invitere små barn. Dere bør i alle fall ikke tillate dere å bli fornærmet om de ikke kommer. Jeg regner med at det ikke er dere som skal prøve å legge ungene sent, for deretter stå opp før fuglene fiser og ta dere av dem når de er drittsure og overtrøtte neste dag. Ikke alle barn tåler endringer i leggerutinene uten at det blir h*lvete for foreldrene. Verden skal så klart ikke måtte tilpasse seg dette, men jeg skjønner ikke hvorfor det da ikke skal være lov å takke nei til et opplegg som ikke passer til livsfasen man er i? Hva er «sykt slitsomt» med at de ikke kommer? Endret 26. juli 2019 av Mostly Harmless
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #11 Skrevet 26. juli 2019 Det er jo bare å legge barna på et rom og bære de ut. Anonymkode: 5ce48...d10
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #12 Skrevet 26. juli 2019 Til deg med nazi kommentaren: Jeg har en av hver type. Den ene kunne sove hvorsomhelst, flyttes over, forskyve sovetider osv. Ingen problem å ta med henne på en middag, sove litt i bilen og ha en hyggelig kveld. Den andre var helt annerledes, veldig avhengig av rutiner og brukte lang tid på å sovne. Å sove en dupp i bilen betydde å ikke få sove igjen på mange timer, bli overtrøtt, hyper og deretter grinete. Så skjønner godt at i den alderen er bursdagsbesøk som endrer leggetid mer slitsomt enn hyggelig. Anonymkode: 9bc77...2a1
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #13 Skrevet 26. juli 2019 Det er nok litt begge to, men jeg mener at de som har småbarn trumfer for det er umulig for andre å vite hvordan akkurat de barna reagerer på f.eks forskjøvet leggetid. Jeg har fire barn selv, og var nok mye mer "nazi" med førstemann enn med sistemann, men barn er forskjellig, foreldre er forskjellig, og jeg ville om jeg var svigerinnen din tenkt at du og dine små barn trumfer så da hadde jeg invitert tidligere så dere kunne reise hjem til normal leggetid. Greit at hun liker å farte og aldri er hjemme som du sier, men de få gangene de inviterer dere må middag må hun da kunne prioritere det og si at dere kan komme kl 14 og reise igjen kl 18. Anonymkode: a9727...f13
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #15 Skrevet 26. juli 2019 Forstår deg veldig godt. Jeg hadde heller ikke fått det til å fungere. Det er jo synd at hun lager et problem av det, når du vennlig har forklart at dette tidspunktet ikke passer. «Kveldstid blir vanskelig pga barna, men vi kommer med glede på dagtid😊 Dere må også gjerne komme til oss» Anonymkode: 22066...448
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #16 Skrevet 26. juli 2019 Litt likt som oss det. Vi har to barn på 3 og 6. Og han på 3 sover aldri lengere enn vanlig om han legges senere. Oppe kl.6-6.30. Bursdagsfeiringer er som regel kl.17. Da er vi der 1 times tid. Vi inviterer til åpent hus fra kl.16 som regel, og de kommer ikke før nærmere kl.18 og det er greit. Anonymkode: cd8fb...657
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #17 Skrevet 26. juli 2019 Å i vitere til middag klokken 15 eller når det nå er dere har lyst til å komme gjør jo at de ikke får gjort noe annet den dagen. Anonymkode: ba464...d50
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #18 Skrevet 26. juli 2019 De bor én time unna og inviterer kun på ettermiddagsbesøk? Det hadde jeg ikke giddet. Uansett om det ble problemer med leggetider. Har selv familie som bor både en halvtime og en time fra oss. Når vi besøker hverandre er det minimum en halv dag, ofte en hel dag. Gidder ikke kjøre til sammen to timer for en middag som varer to timer. Vi har heldigvis et så godt forhold til vår familie at vi kan snakke om sånt og ha forståelse for hverandres behov og måte å gjøre ting på. Anonymkode: 277b9...4ca
Mostly Harmless Skrevet 26. juli 2019 #19 Skrevet 26. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo bare å legge barna på et rom og bære de ut. Anonymkode: 5ce48...d10 Ja, det er klart du ikke ser problemet om du har barn som bare kan legges på et rom og bæres ut siden. Da er det jo ingen sak å være på besøk til etter leggetid. Men nå er det ikke slik at vi som har hatt barn som kom helt i ulage av forskjøvet leggetid, ikke har tenkt på og prøvd ut de mest opplagte løsningene. Så gøy var det ikke å haste hjem til klokka sju for enhver pris, men konsekvensene ble så alt for store når vi allerede var på felgen med barn som slet med søvnen.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #20 Skrevet 26. juli 2019 Hun er totalt ego. Hadde aldri kjørt så langt for bittelitt tid. Anonymkode: d8721...830
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2019 #21 Skrevet 26. juli 2019 Du tar feil, og det er bare på et mammaforum de fleste vil bære enige med deg. Anonymkode: c82d5...5b4
LME1001 Skrevet 26. juli 2019 #22 Skrevet 26. juli 2019 Mine er litt større enn dine, og heller ikke noen problem å legge uansett hvilket tidspunkt de blir lagt. Men jeg hadde aldri giddet å kjøre en time hver vei for et selskap eller en middag som begynner kl 18. Ser ikke vitsen. Skal vi treffes må det begynne tidligere.
Superdolly Skrevet 26. juli 2019 #23 Skrevet 26. juli 2019 Jeg har hatt barn av begge typer: Ett som tålte å være lenger oppe og kompenserte med å sove lenger neste morgen (men her hadde søndag utgått, da vi uansett må tidlig opp mandager for å rekke jobb), ett som kunne legges "hvor som helst", bæres ut i bilen og fraktes sovende hjem, og ett som ikke taklet noe av dette. Barnet sovnet hvis det ble lagt et annet sted enn hjemme, men våknet uten unntak når vi forsøkte å bære det ut i bilen. Holdt vi barnet våken til vi skulle dra hjem, sovnet det i bilen og våknet da vi bar det inn. I begge tilfeller gikk det gjerne flere timer før barnet sovnet igjen, og dette barnet kompenserte aldri med å sove lenger neste dag. Tvert i mot våknet det gjerne enda tidligere, og dagen etter ble et mareritt med sutring og overtrøtt barn, som gjerne sovnet utpå ettermiddagen og dermed heller ikke klarte å sovne til leggetid den dagen heller, og dermed hadde vi problemer i minst to dager etter noe slikt. Og selv om det alltid dukker opp minst en anonym dibber som tror at vi som har det slik fordi vi liker det, og ikke er villige til å prøve ("det er jo bare å forskyve leggetiden litt" eller "det er da bare å legge barnet og bære det sovende ut i bilen"), så er det faktisk ikke tilfelle at vi syntes det var så himmelropende fantastisk og gøy å måtte være så opptatt av klokka. Vi tviholdt ikke på leggetiden fordi vi hadde et desperat ønske om å få hele verden til å tilpasse seg oss heller. Vi gjorde det fordi alternativet - selv om mange her inne nekter å tro det - var et mareritt i minst to dager etterpå. (Det var godt å få det ut!) Hi, det er hun som er totalt uten evne til å forstå. Du får bare gjenta forklaringen hver eneste gang, og hvis hun sier at du er vrang så kan du vennlig fortelle henne at hun er langt mer vrang som nekter å høre på deg når du forsøker å fortelle henne hvorfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå